4 روش فروشندگان سودجو پوشاک در آستانه شب عید

دوشنبه ، 19 اسفند 1392 ، 14:55

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از شگردهای فروشندگان پوشاک در بازار در آستانه شب عید خبرداد و گفت:برخی از عرضه کنندگان پوشاک خارجی، با تبلیغات غیرواقعی و طرح عناوینی همچون حراج واقعی، فروش فوق العاده، OFF و حراج به علت تغییر شغل، درصدد فروش و کسب سود بیشتر از مردم در ایام پایانی سال هستند.

محمدحسین مولاخواه در گفتگو با مهر گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال به ویژه در آستانه بهار، خریدهای نوروزی انواع پوشاک از جمله پوشاک، کیف و کفش افزایش می یابد و امکان دارد برخی از عرضه کنندگان اقلام خارجی مذکور با تبلیغات غیرواقعی و طرح عناوینی همچون حراج واقعی، فروش فوق العاده، OFF و حراج به علت تغییر شغل، درصدد فروش و کسب سود بیشتر باشند.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزود: بر همین اساس مردم نباید فریب اینگونه تبلیغات را بخورند و پس از مقایسه قیمت و کیفیت با محصولات مشابه در سایر فروشگاهها، اقدام به خرید کنند، ضمن اینکه برگزار کنندگان فروش فوق العاده نیز باید مجوز لازم را از اتحادیه مربوطه کسب کرده باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه عده ای سودجو نیز برای کسب سود نامشروع، تلاش دارند تا با به اشتباه انداختن مشتری، یک اسم خارجی را انتخاب و مارک درست کرده و کالای ایرانی خود را به نام کالای خارجی به فروش رسانند، در حالیکه این مارک و برند، وجود خارجی ندارد و پوشاک فروخته شده تحت آن نام، در کارگاههای زیرپله ای تولید شده باشد.

مولاخواه با بیان اینکه برخی از فروشندگان از فرصت خریدهای مردم در ایام پایانی سال سوءاستفاده کرده و کالاهای قاچاق را به مردم می فروشند، خاطرنشان کرد: برخی فروشندگان، پوشاک خارجی را به شکل عمده و با قیمت اندک وارد کشور کرده و پس از چسباندن مارکهای خارجی و حتی دستکاری در مشخصات پارچه، آن را بعنوان جنس مارک دار و اورجینال به فروش می رسانند که این تخلفی آشکار است و در سایر کشورها مستلزم پرداخت جریمه سنگین است.

وی اظهار داشت: در کشورهای دنیا، قوانین به روشنی علیه متخلفان تدوین شده و بدون اغماض به اجرا در می آید و در نتیجه، اندیشه تخلف به ذهن کسی خطور نمی کند.

مولاخواه با بیان اینکه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک باید مراقب رفتار خود در بازار داغ خریدهای مردم در شب عید باشند، ضمن اینکه توجه داشته باشند که تولید و فروش کالای تقلبی نه تنها از نظر عرف، شرع مقدس و قانون ناپسند است، بلکه در جامعه بدبینی و بی اعتمادی ایجاد می کند که در دراز مدت خسارت سنگینی به اقتصاد کشور و تولیدات داخلی وارد خواهد کرد.

این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: نصب برچسب قیمت یک الزام قانونی است و کلیه عرضه کنندگان پوشاک مکلفند با الصاق برچسب بر روی کالا، قیمت واحد کالا را به طور روشن و مکتوب و بگونه ای که برای همگان قابل رویت باشد، اعلام کنند.

وی از اجرای طرح ویژه پایش بازار شب عید در سراسر کشور خبرداد و گفت: این طرح به منظور حمایت از مصرف کنندگان و کنترل بازار، ویژه نوروز 93 به اجرا در می آید که بر اساس آن از پانزدهم اسفندماه جاری به مدت یک ماه اجرایی خواهد شد.

مولاخواه خاطرنشان کرد: بازرسان و ناظران صنفی در این طرح، ضمن نظارت بر سودهای مجاز ، نصب برچسب قیمتها واحدهای توزیعی پوشاک را نیز کنترل می نمایند. در مقابل مردم نیز سعی کنند از فروشگاههایی که به حقوق مصرف کنندگان احترام نمی گذارند و با قانون گریزی و عدم درج قیمت بر روی کالا به دنبال اجحاف به مصرف کننده و گرانفروشی هستند خرید نکنند.

مدیر کل نظارت بر کالاهای غیرفلزی سازمان حمایت در مورد حداکثر سود واحدهای عمده و خرده فروشی اقلام مختلف البسه اظهار داشت: مطابق با مصوبه کمیسیون هیات عالی نظارت حداکثر سود فروش اقلام مختلف عمده فروشان 7 درصد و خرده فروشی 20 درصد باید محاسبه شود.

وی ادامه داد: عرضه کنندگان عمده لباس زیر، جوراب و کاموا و انواع کیف و کفش با 5 درصد و واحدهای خرده فروش تنها حق دارند اجناس خود را با حاشیه سود 15 و 20 درصد به فروش برساند. البته توصیه به خریداران نیز این است که فاکتور بخواهند چراکه در هنگام خرید و در صورتی که مشتری بخواهد واحدهای صنفی موظف به ارائه فاکتور معتبر هستند تا درصورت لزوم، مشتری بتواند حق خود را از طریق قانونی پیگیری کند.

مولاخواه تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه مورد تخلف می توانند شکایت خود را به سامانه 124 و یا ستادهای مستقر در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت اطلاع داده و مطمئن باشند در کوتاهترین زمان ممکن به شکایت آنها رسیدگی خواهد شد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► آنکر پادون از 7 نکته ی مهم خانگی در سال جدید می گوید
چگونه برای رفتن به دانشگاه پول جمع کنیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر