انتخاب نام تجاری مناسب(2)

سه شنبه ، 20 اسفند 1392 ، 10:11

 

در یک نام تجاری چه چیزی باید وجود داشته باشد؟ قطعا خیلی چیزها. نام تجاری یا همان نام برند شما باید آنقدر جذاب باشد که همه در موردش صحبت کنند نام های مبهم و غیر عادی معمولا ناموفق هستند در حالت ایده آل نام تجاری باید تخصص، ارزش و منحصربفرد بودن و خدمات یک مجموعه ی کاری را برساند. برخی کارشناسان بر این باورند که بهترین نام های تجاری خلاصه اما پر محتوا هستند تصویر ذهنی را در مخاطب ایجاد میکنند.

دیگر کارشناسان بر این باورند که نام تجاری باید آنقدر گویا و واضح باشد که فورا نوع تجارت را به مخاطب بشناساند. برخی معتقدند باید خودمان یک نام بسازیم که در ذهن مخاطب جای بگیرد.

به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر نام های تجاری زمانی موثر هستند که استراتژی هایی را برای بازاریابی در بر داشته باشند. در گزارش قبل به برخی نکات قابل توجه در این زمینه اشاره کردیم و این هم سایر نکات:

خلاق باشید
وقتی که تقریبا همه ی کلمات در تجارت استفاده شده پس بهتر است یک کلمه ی جدید ایجاد کنیم، کلمه ای که عمومی تر باشد و قابل فهم. مثلا کلمه "Acura" یا "Compaq" این دو کلمه توسط شرکت ""NameLab به وجود آمده است. شرکت"NameLab" از سال 1981 تاسیس شده که نام های تجاری، برند و نام شرکت ها را به وجود می‌آورند. مایکل بار مدیر شرکت"NameLab"  معتقد است که کلماتی که به وجود می آوریم باید معنی دار باشد مثل کلماتی که در زبان های گوناگون وجود دارند. مثلا کلمه "Acura" که متعلق به یک شرکت خودرو سازی است در دیکشنری وجود ندارند اما مفهوم مهندسی را میرساند. تیم شرکت ""NameLab کلمه ی  "Acura" را از کلمه ی "Acu" به معنای" دقیق" گرفتند. مایکل بار میگوید ما کلمات را از تکواژها میسازیم مثل تکواژ ""Acu به همین دلیل است که کلماتی که ما میسازیم معنی دار هستند. با این حال مایکل بار معتقد است بسیاری از کلماتی که برای شرکت ها استفاده میشوند معنی دار نیست این کلمات اغلب پیچیده است و مخاطب احساس میکند که آن شرکت یا محصول باید پیچیده باشد نامگذاری امر مهمی است که هر کسی تخصص آن را ندارد.


راه حل ساده این است که از کلمات و املا صحیح توام با اشکال جدید واژه ها استفاده کنیم. مثلا شرکت ""NameLab برای یک شرکت کامپیوتری کلمه ی  "Compaq" را ساخته است این واژه از کلمه ی "compact" به معنای "متراکم" ساخته شده در واقع با تغییر حروف انتهایی کلمه توانستند جلب توجه بیشتری کنند.


نام تجاری را محک بزنید
پس از اینکه خوب بررسی کردید و نام تجاری مختلف ساختید حالا میتوانید علامت تجاری خود را بررسی کنید که شبیه به آن وجود نداشته باشد. لازم نیست که حتما نامی که انتخاب میکنید مربوط به حوزه ی تجارت باشد تا جایی که میتوانید خلاقیت به خرج دهید اما باید کلمه ای که انتخاب میکنید شبیه به دیگر کلمات و عناوین تجاری نباشد قبل از اینکه نام شرکت تان را ثبت کنید باید خوب بررسی کنید که این نام قبلا انتخاب نشده باشد. برای اینکه مطمئن شوید این نام به شرکت هایی دیگر تعلق ندارد میتوانید نام شرکت هایی را که به ثبت رسیده اند در اینترنت جستجو کنید مثلا اگر شرکت شما در حوزه ی حمل و نقل فعالیت میکنید لیست تمامی شرکت هایی را که در این حوزه فعالیت میکنند را میتوانید از سایت های تجاری تهیه کنید با این کار شما با رعایت قوانین و مقررات به راحتی شرکت تان را به ثبت میرسانید.


گام آخر
در این مرحله شما چند نام تجاری دارید که آن ها را خوب بررسی کردید و متعلق به شرکت های دیگر هم نبوده است حال باید از بین این چند نامی که مورد نظر شماست یکی را انتخاب کنید. تمام معیارهای تان را در نظر بگیرید کدام یک از این نام ها به اهداف شما بیشتر نزدیک است؟ کدام نام توصیف دقیق تری از شرکت تان را ارائه میدهد؟ برخی از کارآفرینان در این مرحله ی آخر روی مصرف کنندگان تاکید میکنند یعنی اینکه آیا این نام در ذهن مصرف کننده خواهد ماند یا خیر؟ نام ها را با صدای بلند تکرار کنید با آن ها جمله بسازید با این کار میتوانید محک بزنید که چرخش این نام در دهان چگونه است تلفظش آسان است یا خیر باید تمام این معیارها و نکات ظریف را در نظر بگیرید. یادتان باشد که نام های موفق و حرفه ای معمولا بین 6 هفته تا 6 ماه ساخته میشوند  نباید فکر کنید که این زمان خیلی زیادی است بلکه باید حداقل چند هفته را صرف ساخت این کلمات جدید بکنید.


در نهایت شما باید تصمیم قطعی خود را بگیرید و با موفقیت نام تجاری تان را به ثبت برسانید این را بدانید که نام شما اولین قدم برای رسیدن به اهدافتان است برای داشتن یک شرکت موفق باید یک نام حرفه ای داشته باشید نام شما هویت شماست پس برای انتخاب آن نکاتی را که خواندید فراموش نکنید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

► هزینه نگهداری پول های شما در بانک ها چقدر است؟
توزیع اسکناس نو در شعب بانک‌ها آغاز شد ◄

مطالب مرتبط
بنر