بازار سلف ارز به زودي تشکيل مي‌‏شود

دوشنبه ، 25 آذر 1387 ، 11:24

بازار سلف ارز به زودي با مشارکت سازمان توسعه تجارت و همکاري بانک مرکزي راه‌‏اندازي مي‌‏شود.

مرتضي ذکاوت، رييس اداره مديريت ريسک بانک توسعه صادرات در خصوص ساز و کار پوشش نوسانات نرخ ارز، با بيان اين مطلب اظهار داشت: در مقوله پوشش نوسانات نرخ ارز به چند شيوه مي‌‏توان عمل کرد؛ يک راه اين است که دولت خود وارد عمل مي‌‏شود و رأساً يک منابعي را در نظر مي‌‏گيرد و احتمالاً اگر خسارتي براي صادرکننده از بابت تغييرات نرخ ارز به وجود آيد، از محل اين منابع تسويه و خسارت فوق جبران مي‌‏شود.


وي افزود: راه ديگر به کارگيري ساز و کارهايي است که با سرعت بيشتر و به صورت کاراتري ريسک نوسانات نرخ ارز صادرکننده پوشش داده شود.


وي با اشاره به تجربيات جهاني گفت: در دنيا براي پوشش ريسک نوسانات نرخ ارز از معاملات آتي که به صورت معاملات فيوچر و فوروارد است، استفاده مي‌‏شود و يا از آپشن‌‏ها و يا اختيارات خريدار و فروش استفاده مي‌‏کنند و اين کار با ساز و کار بازار انجام مي‌‏شود.


ذکاوت ابراز داشت: در هرکدام از اين روش‌‏ها صادرکننده و پوشش‌‏دهنده ريسک هزينه‌‏هاي خاص خود را بايد پرداخت کنند؛ مثلاً براي اختيار خريدار و فروش که حالت بيمه دارد، يک کارمزد اوليه پرداخت مي‌‏شود که اختياري را مشتري مي‌‏گيرد تا در سررسيد يک ارزي را به قيمت مشخصي بخرد و يا بفروشد. اين اختيار مي‌‏تواند با توجه به نرخ‌‏هاي بازاري که وجود دارد اعمال شود.


رييس اداره مديريت ريسک بانک توسعه صادرات اظهار داشت: متاسفانه در کشور به رغم اينکه شيوه فوق شيوه بسيار خوب، کم هزينه و علمي است، اما اجرا نمي‌‏شود؛ چراکه ساز و کارآن وجود ندارد و بحث مقرراتي آن حل نشده است.


وي در خصوص معايب شيوه حال حاضر ايران در پوشش نوسانات نرخ ارز گفت: اين که براي پوشش نوسانات نرخ ارز هزينه‌‏اي در نظرگرفته شود، مستلزم اين است که صادرکننده يک چرخه بوروکراتيک پشت سربگذارد؛ در مقابل اگر ساز و کار شيوه نوين تصويب شود، راحت‌‏تر مي‌‏توان به صادرکننده سرويس داد.


ذکاوت تصريح کرد: در اين شيوه صادرکننده مي‌‏تواند به بانک‌‏ها يا مؤسسه‌‏هايي که در بازار در اين خصوص فعاليت مي‌‏کنند، مراجعه کرده و به راحتي در خصوص خسارت ناشي از پوشش ريسک اقدام کند.


رييس اداره مديريت ريسک بانک توسعه صادرات ابراز داشت: ما در نظر داريم که چنين سيستمي را در کشور با توجه به طرح‌‏ريزي‌‏هاي صورت گرفته و با همکاري سازمان توسعه تجارت پياده‌‏سازي کنيم. در اين راستا کارهاي اوليه انجام شده و دستورالعمل داخلي آن هم تهيه شده که اگر مشکلي پيش نيايد به زودي اجرايي خواهد شد.


وي درخصوص راه‌‏اندازي بازار سلف ارز گفت: طرح راه‌‏اندازي بازار سلف در دست بررسي است و به سازمان توسعه تجارت ارجاع شده است که بانک مرکزي هم پيگير آن است.


ذکاوت با اشاره به مشکلات پيش روي اين طرح گفت: ما چند مشکل در اجراي طرح معاملات آتي داريم؛ يک بحث مسأله ايراد شرعي وارد بر معاملات آتي، فوروارد و فيوچر است که مراجع آن را مردود مي‌‏دانند و معتقدند در مورد کالا اين مشکلي نيست ولي در مورد ارز اين اعتقاد وجود دارد که کار درستي نيست. در بحث زير ساخت‌‏ها هم مشکل اينجاست که ما بازار متمرکز نداريم، در بحث بورس کالايي معاملات آتي دارد شکل مي‌‏گيرد ولي هنوز در بحث مالي و ارز اين اتفاق نيافتاده است.


وي افزود: از آنجا که در بازار کالا معاملات فيوچر اجرا مي‌‏شود، لذا لازم است تا در خصوص بازار ارز نيز جهت سهولت در پوشش نوسانات نرخ ارز اين کار اجرايي شود و به نظر مي‌‏رسد ايرادات شرعي آن نيز در حال رفع و پيگيري است.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► پذيره‌نويسي صندوق سرمايه‌گذاري مشترك بانك اقتصادنوين آغاز شد
شرايط عمومي و مدارک مورد نیاز جهت افتتاح حساب ◄

مطالب مرتبط
بنر