نکاتی برای آنهایی که می‌خواهند شب عیدی طلا بخرند!

دوشنبه ، 26 اسفند 1392 ، 13:54


اگر به فکر خرید عیدی برای همسرتان هستید و قصد هم دارید تا این کار را به تنهایی انجام دهید، دانستن چند حربه طلایی می‌تواند بی‌اندازه در خرید شما موثر باشد.


علاقه‌مندی خانم‌ها به خرید و استفاده از طلا ریشه در زمان‌های بسیار قدیم دارد. این یک واقعیت است که هیچ کادویی به اندازه‌ یک تکه طلا در این روزها و به عنوان عیدی برای خانم‌ها مسرت بخش نیست.

اما نباید فراموش کرد که خرید طلا نیازمند مهارت و دانستن نکات اساسی است که حتما باید به آنها توجه کرد که در ادامه می‌خوانید:

حتما در هنگام خرید طلا به این نکته توجه کنید که طلای خود را از کجا خریداری می‌کنید. هنگام ورود به طلافروشی مطمئن شوید که آن مغازه کد ریابی دارد یا خیر؟ این کد گواهی‌نامه‌ای است که از سوی سازمان استاندارد به طلا فروشی‌ها داده می‌شود و همانند جواز کسب باید در دیدرس مشتری قرار بگیرد.

دقت کنید که خرید طلا جزء آن دسته از خرید‌هایی است که با ریسک بالایی همراه است. چراکه شما در واقع سرمایه‌ خود را افزایش داده و در صورت یک اشتباه پولتان را از دست خواهید داد؛ پس حتما از افراد آگاه بخواهید که در این زمینه کمکتان کنند..

آنچه که تعیین کننده ارزش طلاست عیار آن محسوب می‌شود که می‌توان از 1 تا 24 دسته‌بندی کرد. هم به توصیه‌ فروشندگان و هم در باور عرف، بهترین نوع عیار 18 است. این گفته که طلای مورد نظر 24 عیار است را دروغ محض بدانید. تحت هیچ شرایطی فریب آن را نخورید. تنها طلای 24 عیار شمش است که به علت نرمی بیش از حد، امکان ساخت زیور آلات از آن مقدور نیست.

تشخیص عیار طلا کاری است تخصصی که امکان آن از عهده‌ هر کسی برنمی‌آید. پس می‌توانید از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی بخواهید و یا از طلافروش‌ آشنا خرید کنید. توصیه می‌شود به قفل و بدنه‌ طلا یبشتر دقت کنید. طلای دست نخورده براق‌تر از طلای دست دوم است. هم‌چنین برخی فروشندگان سودجو نقره و یا بدلیجات را به اسم طلا به مشتری می‌فروشند.

در این مورد توجه کنید که روی بدنه‌ طلا با حرف انگلیسی k که در کنار آن عیار طلا نوشته شده حک شده‌ است در حالی که نقره را با علامت بیضی مهر می‌کنند. نهایتاً در هنگام خرید فاکتور را فراموش نکنید و دقت داشته باشید که مهر مغازه‌ بر آن خورده باشد تا در صورتی که بعد از خرید متوجه ادعای دروغین فروشنده در خصوص ارزش طلای خریداری شده و یا هرگونه تقلبی شدید، با مراجعه به اتحادیه‌ طلا فروشان و ارائه‌ این برگ، هزینه‌ی از دست رفته را پس بگیرید.

توجه داشته باشید که در هنگام خرید جواهر و یا طلای نگین‌دار، گارانتی نیز باید ارائه شود. از مدت زمان این گارانتی به دقت اطمینان حاصل کنید تا در صورت افتادن نگین‌ها متحمل صرف هزینه نشوید.

*اجرت ساخت

کمترین مزد ساخت مربوط به النگوهاست و سپس زنجیرها و بعد خرده‌ ریزهایی شبیه آویز. اتحادیه طلا و جواهر هر سال برای تمامی مصنوعات نرخ می‌دهد مثلا زنجیرهای 5 تا 10 گرمی 3200 تومان و خرده ریزها برای هر گرم 2850 تومان. به این صورت فروشنده موظف است این مبلغ را به قیمت طلای خام در بازار بیفزاید و سپس اجازه دارد 7درصد سود برای مغازه‌اش حساب کند که این میزان به مبلغ اضافه می‌شود.

*طلای خارجی یا ایرانی؟

لازم به ذکر است که واردات طلای خارجی به کشور ممنوع است. از طرفی مزد این طلاها هم نسبت طلاهای ایرانی بیشتر است. اگرچه برخی با گفتن اینکه طلایشان، طلای فلان کشور (خصوصا ایتالیا) است فخر می‌ورزند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید طلاهای ایرانی خصوصا طلای یزد ف مشتریان خارجی پرو پا قرصی دارند.

بازار خبر

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► هزینه ساخت هر کیلومتر بزرگراه چقدر است؟
فلیتـرینگ هوشمند می‌شود ◄

مطالب مرتبط
بنر