ماجرای کلاهبرداری 50 میلیارد دلاری در امریکا و سقوط سهام بانک های اروپایی

سه شنبه ، 26 آذر 1387 ، 13:39
 
 
 
در پی دستگیری برنارد مدوف، صاحب یک صندوق سرمایه گذاری در آمریکا، به اتهام خلافکاری های مالی معادل 50 میلیارد دلار، ارزش سهام چند بانک اروپایی به شدت کاهش یافته است.
 
دادستان پرونده آقای مدوف می گوید وی طراح یک برنامه وسیع کلاهبرداری با استفاده از صندوق سرمایه گذاری و مشاوره مالی خود بوده است.

به گفته دادستان، برنارد مدوف از صندوق سرمایه گذاری خود به صورت یک شرکت هرمی استفاده کرده و از پول سرمایه گذاران جدید برای پرداخت پول به سرمایه گذاران موجود در صندوق استفاده می کرده است.

در شرکت های هرمی به سرمایه گذاران قول داده می شود که پولی که سرمایه گذاری می کنند بازده قابل توجهی داشته باشد ولی در حقیقت برنارد مدوف بازده این سرمایه گذاران را با پولی که از سرمایه گذاران جدید می گرفت تامین می کرد .

آقای مدوف چند روز قبل به دست کم سه نفر از کارمندانش گفته بود که صندوق سرمایه گذاری او که دارای 25 مشتری بوده و ظاهرا بیش از 17 میلیارد دلار سرمایه داشت، در واقع سال ها پیش ورشکست شده و از نظر قانونی، وجود خارجی نداشته است.

افشای خبر این رسوایی مالی چندین میلیارد دلاری، سبب کاهش ارزش سهام تعدادی از بانک اروپایی که در صندوق سرمایه گذاری برنارد مدوف، سهم داشتند شد.

این خبر که یکی صندوق های سرمایه گذاری متعلق به بانکSantander که بزرگ ترین بانک اسپانیاست ممکن است در اثر معامله با برنارد مدوف، بیش از 3 میلیارد دلار از دست داده باشد، موجب کاهش 5 درصدی ارزش سهام این بانک شد.

بانک فرانسوی Natixis نیز با زیان احتمالی معادل 605 میلیون دلار روبروست.

Royal Bank of Scotland که ماه گذشته تحت کنترل دولت بریتانیا درآمد، می گوید تا 600 میلیون دلار از دست خواهد داد.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن غول بانکی HSBC هم به علت داشتن سرمایه در صندوق سرمایه گذاری متعلق به آقای مدوف، ممکن است تا یک میلیارد دلار متضرر شده باشد.

آقای مدوف که 70 سال دارد رئیس سابق شاخص نزدک ( بازار معاملات اتوماتیک) است.

برملا شدن خلافکاری های او سبب شده که یک بار دیگر توجهات به بازرسان مالی آمریکا جلب شده و این سئوال مطرح شود که چگونه آنها نتوانسته بودند این خلافکاری را که به صورت یک فاجعه مالی آمریکا درمی آید، به موقع کشف کنند. 
 
منبع: بی بی سی
 
 

► اختيار انتشار اوراق مشاركت رسما به بانك مركزي واگذار شد
پرتاب کفش 50000 دلاری به بوش توسط خبرنگار عراقی ◄

مطالب مرتبط
بنر