مبحث شیرین پول تو جیبی

پنجشنبه ، 7 فروردين 1393 ، 04:09


پول تو جیبی مطمئنا جزء اولین مهارت های زندگی است که کودکان در ارتباط با مدیریت پول شان یاد میگیرند. قطعا همه ی بچه ها به پول تو جیبی نیاز دارند و به آنها حس استقلال می دهد حتی اگر اوضاع مالی خانواده برای دادن پول تو جیبی زیاد مناسب نباشد خود درس بزرگی برای بچه ها است. به طور کلی بچه ها باید در مورد پولی که از خانواده میگیرند نگرش مناسب داشته باشند. دادن پول تو جیبی به بچه ها فرصتی است تا یاد بگیرند پول را چطور باید خرج و ذخیره کرد بچه ها باید بدانند که اگر پول تو جیبی شان بی مورد خرج شود یا صرف خرید لوازم غیر ضروری بشود خودشان مسئول عواقبش هستند.

 

صرف نظر از مقدار پولی که به بچه ها میدهید باید بدانید که دادن پول تو جیبی هرچند اندک به کودکان 4 تا 5 سال باعث می شود از همان ابتدا مدیریت پول را یاد بگیرند. پول تو جیبی، پس انداز را به بچه ها یاد میدهد و باعث میشود پول هایشان را جمع کنند و صبر داشته باشند تا آنچه که واقعاً نیاز دارند بخرند. گاهی اوقات اجازه دهید بچه ها اشتباهات کوچک را در مورد پول خرج کردن مرتکب شوند تا تجربه پیدا کنند مثلا اگر تمام پولشان را صرف خرید اشیاء غیر ضروری کردند و دوباره از شما پول خواستند به آنها بگویید که باید تا ماه بعدی صبر کنند با این تجربه آنها درک میکنند که پول به راحتی به دست نمی آید و قدر پولشان را بیشتر میدانند. همیشه به فرزندانتان بابت خرید خوراکی های مضر هشدار بدهید به آنها یاد بدهید که مواظب دندان‌‌هایشان باشند و از خوردن خوراکی های زیاد شیرین خودداری کنند.

 


گروه خبری بانکی دات آی آر نکاتی را در این باره برای شما گرد آوری کرده است:


به کودکان آموزش دهید
کودکان میتوانند از شما نحوه ی پول خرج کردن را یاد بگیرند. آن ها خرج کردن، پس انداز کردن، صرفه جویی کردن را از والدین خود می آموزند. همانطور که فرزندانتان بزرگ میشوند چیزهایی بیشتری را در مورد پول به آنها یاد بدهید:
-ارزش پول؛ قیمت مناسب برای هر کالا
-خرج کردن؛ پول تو جیبی شان نباید فورا تمام شود
-پول درآوردن؛ به کودکانتان بیاموزید پول درآوردن کار سختی است و نیاز به تلاش زیاد دارد اما به دست آوردن پول هم نیاز به همین کار سخت دارد
-پس انداز کردن؛ به کودکانتان یاد بدهید پولشان را برای اهداف کوتاه یا بلند مدت خود پس انداز کنند
-قرض گرفتن؛ به کودکانتان بیاموزید که گر پولی را قرض میگیریم باید فورا قرضمان را پس بدهیم
از چه سنی به بچه ها پول تو جیبی بدهیم
تحقیقات نشان داده که اکثر والدین از سن 6 یا 7 سالگی به فرزندانشان پول تو جیبی میدهند اما قانون کلی وجود ندارد لذا بهتر است از همان زمان کودکی به فرزندانمان در مورد استفاده درست از پولشان آموزش بدهیم.
اگر فرزندانتان ویژگی های زیر را دارند پس میتوانید به آنها پول تو جیبی بدهید:
-فرزندتان می داند که برای رفتن به خرید نیاز به پول دارند
-فرزندتان میداند که اگر تمام پولش را امروز خرج کرد باید تا ماه بعدی صبر کند
-فرزندتان میداند که برای خرید تغذیه در مدرسه و اتوبوس سوار شدن نیاز به پول دارد. فرزندتان باید بداند که پول تو جیبی به او کمک میکند تا روزانه با برنامه ریزی خرج کند بنایراین پولش را تا آخر ماه به هدر نمیدهد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

 

 

► 10شغلی که خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را افزایش می‌دهند
نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 6 فروردین 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر