زنان شاغل برای مادر شدن شغلشان را از دست خواهند داد؟

سه شنبه ، 26 فروردين 1393 ، 13:07


هنوز از یادها نرفته است که افزایش مرخصی زایمان مادران پس از ماه‌ها تلاش توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در...
هنوز از یادها نرفته است که افزایش مرخصی زایمان مادران پس از ماه‌ها تلاش توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم به مجلس داده شد و پس از تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرایی شدن این مصوبه ابلاغ شد اما  با دستور معاون اول رئیس جمهور مبنی بر لغو مصوبات دولت دهم از اول خردادماه سال جاری این مصوبه نیز که در ۲۰ خردادماه در مجلس نهایی شده بود متوقف شد تا مشکلات مادر شدن برای زنان شاغل چند برابر شود.

این در حالی بود  که مدت هاست مسئولان نظام نسبت به کم شدن جمعیت جوان کشور هشدار می دهند.

در هر حال،  ماجرا از این قرار بود که قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از شش به 9ماه در خرداد سال گذشته در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد و پس از بررسی نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی به تصویب رسید. این قانون از جمله طرح‌هایی بود که در دولت قبل در معاونت امور زنان و خانواده پیگیری و در نهایت تصویب شد.

بر اساس مصوبه دولت ‌برای افزایش مرخصی زایمان زنان، مدت مرخصی زایمان (یک و دوقلو) زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی 9‌ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین می‌شود. همسران افراد یادشده نیز از دوهفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.
با وجود تامین اعتبار، از آغاز زمزمه‌های این طرح کارشناسان انتقادات و نگرانی‌هایی را نسبت به آن عنوان می‌کردند؛ انتقاداتی که از ایجاد تبعیض شغلی و بی‌میلی کارفرمایان نسبت به استخدام زنان در اثر اجرای این طرح حکایت می‌کرد.

در همین رابطه معاون فنی درآمد سازمان تامین‌اجتماعی به تحقیق و پژوهشی درخصوص اخراج زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان اشاره کرده و گفته: طی مدت 18ماه بررسی‌هایی که انجام شد، مشخص شد از میان 145‌هزار زنی که از مرخصی شش‌ماهه زایمان استفاده کرده‌اند پس از بازگشت به‌کار 47‌هزارنفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شده‌اند به‌همین‌دلیل پیش‌بینی می‌شود با افزایش 9ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط‌های کار به‌صورت تصاعدی بالا برود.

زدا با اشاره به اینکه برای پیشگیری از تعدیل زنان پس از بازگشت به محیط کار، وزارت کار باید تصمیمی اتخاذ کند، تاکید کرده: موضوعات مربوط به تنظیم روابط کاری مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بهتر است در این خصوص تصمیمات لازم گرفته شود تا شاید بتوان از ریزش زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان به محیط کار جلوگیری شود.

وی همچنین از اختصاص 294‌میلیاردتومان برای اجرای افزایش 9ماه مرخصی زایمان در آینده‌ای نزدیک از سوی دولت خبر داده و گفته: بر اساس مکاتبات انجام‌شده دولت قول پرداخت سریع بودجه مورد نیاز برای اجرای افزایش مرخصی زایمان را داده است.

زدا به جلسه با معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری اشاره کرده و تاکید کرده: در این جلسه مقرر شد اعتبار موردنیاز برای اجرایی‌شدن طرح افزایش مرخصی زایمان از شش به 9ماه تامین شود. اجرایی‌شدن افزایش مرخصی زایمان منوط به تامین اعتبار است و در این صورت به سرعت در تمامی شعب تامین‌اجتماعی اجرایی خواهد شد.

وی همچنین  از تعدیل اعتبار موردنیاز برای افزایش مرخصی زایمان خبر داده و گفته: در گذشته میزان اعتباری که برای اجرای این طرح پیش‌بینی کرده بودیم بیش از مقدار فعلی بود و این اعتبار به‌دلایل مختلف تعدیل شد به‌طوری که اکنون اعتبار مورد نیاز 294‌میلیاردتومان برای سال 93 است.

به این ترتیب به نظر می رسد تنها نگرانی ها در خصوص مرخصی زایمان به خطز افتادن امنیت شغلی زنان باشد که هنوز برای آن چاره ای اندیشیده نشده است چرا که این طرح  درحالی اجرا یی خواهد شد  که زنان تنها سهم 11درصدی را در بازار کار دارند، در صورتی که 65‌درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها زن هستند و حال باید منتظر بود تا با اجرای این طرح سهم 11درصدی زنان در بازار کار دستخوش چه تغییراتی می‌شود و طرحی که قرار است به زنان شاغل کمک کند قاتل نانشان می‌شود یا خیر؟

منبع: هدانا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► گوگل شرکت هواپیمایی می‌خرد
کافی‌نت‌ها «سبد کالا» می‌دهند +عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر