یک داستان بدون تغییر "سنت اول سال ایرانی"

يكشنبه ، 7 ارديبهشت 1393 ، 09:05

 

افزایش قیمت بنزین ، جنجال، گرانی بی برنامه، داستان تکراری که سال هاست در کشور ما رواج داشته و تقریبا به یک سنت ابتدای سال تبدیل شده است!

به گزارش بانکی دات آی آر، تغییر نرخ بنزین با توجه به تورم و هزینه های آن امری کاملا طبیعی است و اینکه هرکس با توجه به مصرفش هزینه کند هم خیلی معقول و منطقی به نظر می رسد. اما داستان جایی غیر عادی می شود که سال هاست ماجرای تغییر نرخ ها به شکل یک سناریوی با پایان باز اجرا می شود.

هر روز شخصی از جایی در مورد قیمت جدید حدس می زند مثل ماجرای مرگ یا ازدواج که سوخت و سوز ندارد اما دیرو زودش اصلا معلوم نیست!

همه می دانند قرار است گران شود اما کسی نمی داند چقدر نتیجه اش هم صف های طولانی جایگاه های سوخت برای یک باک بنزین ارزان تر! است.

تازه این پایان ماجرا نیست افزایش نرخ کرایه تاکسی ها هم جای خودش را دارد یک سری سریعا دست به کار شده و قیمت ها را بالا می برند. بعد دولت اعلام می کند نرخ جدید تصویب نشده و اقدام آنها غیر قانونی است و بعد از چند روز هم نرخ ها ی جدید اعلام می شود.

برای خبرنگاران حوزه اقتصاد خیلی هم خوب است اول هرسال می توانند خبرهاشان را بر اساس همین سناریوی تکراری تنظیم کنند وحتی دیگر لازم نیست فکر کنند گزارش سال قبل را جلوی دستشان بگذارند و با کمی تغییر دوباره بنویسند.

اما برای اقتصاد کشور تکرار یک داستان تکرای و پر اشتباه چندان هم زیبنده نیست. این بی نظمی ها یک جایی باید ساماندهی شود. چرا این بحث ها در ماه های پایانی هرسال انجام نمی شود چرا نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی  از قبل تعیین نمی شود تا دیگر لازم به نظارت بر افزایش بی رویه لازم نباشد.

این سوال ها هر ساله ذهن مردم را به خود مشغول می کند اما بعد از گذشت چند ما و وقتی آب ها از آسیاب افتاد ماجرا را مسکوت می گذاریم تا سال بعد.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► هزینه‌ های جدید در زندگی کارگران
استفاده از قانون "قانون دوبروی"برای استخدام سریع ◄

مطالب مرتبط
بنر