چرا اقتصاد باید آزاد باشد؟

سه شنبه ، 16 ارديبهشت 1393 ، 11:46

 

اقتصاد آزاد را اقتصاد آزاد بازاری نام گذاری می کنند که بیشتر به یک ایده آل شباهت دارد تا یک وضعیت امکان پذیر در اقتصاد کشور. ولی زمانی که صحبت از بکارگیری اقتصاد آزاد می شود نکته مهم تلاش برای نزدیک شدن به این وضعیت ایده آل است.

به گزارش بانکی دات آی آر،اقتصاد آزاد به معنی حمایت از بازار رقابتی و فراهم آوردن شرایط برابر برای تمام تولید کنندگان است.جامعه امروز ایران با چالش‌های متعددی مواجه است که بخشی از آن به حوزه‌های اجرائی، بخشی به حوزه‌های سیاست‌گذاری و بخشی به حوزه‌های نظری مربوط می‌شود. پس برای داشتن یک اقتصاد پویا اول می بایست تعریف دقیقی از مفهوم های اساسی اقتصادی ارائه نماییم.

اقتصاد آزاد مفهوم خصوصی سازی را هم در برمی گیرد آزادسازی یا خصوصی سازی در تمام دنیا از بریتانیا و آمریکا گرفته تا چین و روسیه، تا زمانی که تبدیل به یک نیاز نشده باشد امکان تحقق ندارد. بنابراین خصوصی سازی باید به یک نیاز ضروری و گریزناپذیر تبدیل شود.

آزادسازی یا خصوصی سازی در تمام دنیا از بریتانیا و آمریکا گرفته تا چین و روسیه، تا زمانی که تبدیل به یک نیاز نشده باشد امکان تحقق ندارد. بنابراین خصوصی سازی باید به یک نیاز ضروری و گریزناپذیر تبدیل شود.

عده ای بر این عقیده اند اقتصاد مقاومتی در بستر اقتصاد آزاد رشد و نمو می یابد.

اقتصاد آزاد یعنی اقتصادی که دولت در تولید، فروش، توزیع و دیگر بخشها هیچ نقشی نداشته باشد و عوامل بازار یعنی فروشندگان و خریداران بر آن نظارت داشته باشند. اقتصاد آزاد را می توان شفاف ترین نوع اقتصاد دانست و همین مساله سبب می شود تا نه تنها راندمان فعالیت اقتصادی بیشتر شود بلکه قیمتها نیز کمتر باشد.

در مقابل، زمانیکه عوامل غیر بازاری ( از قبیل کنترل دولت یا وضع حداقل و حداکثر قیمت توسط دولت ) بر وضعیت بازار کنترل داشته باشند قیمتها غیر متناسب با کیفیت محصول تولیدی خواهد بود و این به کاهش هزینه های مصرفی که یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد تولید ناخالص داخلی کشورها است می انجامد. 

اقتصاد آزاد در نقطه مقابل اقتصاد دولتی یا اقتصاد سیاسی قرار دارد. در اقتصاد دولتی، دولت بر بخشهای مختلف اقتصاد کنترل دارد و تولید، توزیع و فروش همگی با کنترل کامل دولت انجام می شود. در چنین اقتصادی قیمتها نه تنها توسط دست اندرکاران بازار تعیین نمی شود بلکه دولت با توجه به سیاستهای خود قیمتها و اقتصاد را مدیریت می کند.

اقتصاد کاملا آزاد نیز همچون اقتصاد کاملا بازاری در دنیا وجود ندارد و یک وضعیت ایده ال برای مطالعات اقتصادی است. اما هر چه در جه آزادی اقتصاد بیشتر باشد و کنترل دولت بر عملکرد بازار و قیمتها کمتر باشد آن اقتصاد بهتر و بیشتر می تواند عمل کند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► کرایه تاکسی رسماً افزایش یافت
مسکن مهر قیمت زمین را 9 برابر کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر