شرایط عجیب فروش اقساطی خودرو!

شنبه ، 20 ارديبهشت 1393 ، 11:50


از آن سو نمایشگاه‌های اتومبیل قیمت خودرو را برای فروش اقساطی گران‌تر از قیمت نقدی آن اعلام می‌کنند به عنوان مثال قیمت فروش اقساطی یک خودروی 40 میلیون تومانی حدود 42 میلیون تومان اعلام می‌شود.
شرایط فروش اقساطی خودرو در برخی دفاتر فروش و نمایشگاه‌های اتومبیل غیرشفاف و به ضرر مصرف‌کنندگان است.

به گزارش ایسنا، برخی از دفاتر فروش خودرو در سطح شهر محصولات خود را به صورت اقساطی نیز به خریداران عرضه می‌کنند با این حال در بیشتر موارد این شرایط نامناسب و به ضرر خریداران است.

طبق عرف معمول در بازار آزاد خودرو، نمایشگاه‌های اتومبیل برای فروش اقساطی محصولات خود سالانه بیشتر از 35 درصد سود بابت اقساط خودرو از خریداران دریافت می‌کنند.

از آن سو نمایشگاه‌های اتومبیل قیمت خودرو را برای فروش اقساطی گران‌تر از قیمت نقدی آن اعلام می‌کنند به عنوان مثال قیمت فروش اقساطی یک خودروی 40 میلیون تومانی حدود 42 میلیون تومان اعلام می‌شود.

بخش حساس خرید اقساطی خودرو از نمایشگاه‌های اتومبیل، ارائه تعدادی چک (معمولا به صورت حامل و بی‌نام) به فروشنده است. به عنوان مثال در صورت تسویه یک ساله باقی مانده قیمت خودرو، 12 فقره چک به مبلغ اصل و فرع مبلغ اقساط ماهانه از خریدار دریافت می‌شود.

نکته جالب‌تر آن است که فروشندگان این چک‌ها را برای خرید خودرو و دیگر خدمات مورد نیاز به فروشندگان سایر بازارها واگذار می‌کنند آن هم در حالی که تا زمان تسویه کامل اقساط، سند خودرو در رهن فروشنده بوده و به نام خریدار نمی‌شود.

درواقع این شیوه فروش اقساطی خودرو به این معناست که فروشندگان از یک سو سود سالانه بیش از 35 درصدی بابت فروش اقساطی از خریداران دریافت می‌کنند و از آن سو نیز با خرج کردن و واگذاری چک‌های دریافتی به دیگر افراد، این چک‌ها را پیش از موعد اصلی تبدیل به پول نقد می‌کنند.

درواقع فروشنده پول کامل خودروی فروخته شده را بخشی به صورت نقد و بخشی به صورت چک‌هایی که به سرعت تبدیل به پول نقد می‌شود، همان ابتدا از خریدار دریافت کرده و از آن سو بهره 35 درصدی هم از خریدار دریافت می‌کند.

علاوه بر شرایط یاد شده که تبدیل به عرف نمایشگاه‌های اتومبیل شده است برخی از دفاتر فروش خودرو در ضرب و تقسیم مربوط به محاسبه میزان سود و بهره تسهیلات پرداختی نیز دست برده و معمولا بهره بیشتری نسبت به نرخ عنوان شده از خریداران دریافت می‌کنند.

در برخی از این موارد خریداران پس از انعقاد قرارداد و پی بردن به این تخلف به دفتر فروش خودرو مراجعه کرده‌اند با این حال به دلیل امضا کردن قراداد خرید موفق به احقاق حقوق خود نمی‌شوند.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► با چه پولی وارد بورس شوم؟
نرخ ارز،طلا وسکه نیم روز 20 اردیبهشت 93 ◄

مطالب مرتبط
بنر