چه شرکت هایی وارد فرابورس می شوند +مزایای ورود

دوشنبه ، 5 خرداد 1393 ، 12:04

 

اگرچه شرایط ورود به فرابورس راحت تر از ورود به بورس است اما برای ورود به بورس هم ضوابط و قوانینی وجود دارد.

به گزارش بانکی دات آی آر، برای ورود به بورس می بایست:

- اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری یا تخلفاتی موثر طبق قوانین و مقررات حاکم بر بازار اوراق بهادار یا سوء شهرت حرفه‌ای نباشند.
- مطابق اظهار نظر حسابرسی، از سیستم اطلاعات حسابداری (از جمله حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده) مطلوب و تناسب با فعالیت خود و شرایط پذیرش در فرابورس، جهت افشاء مناسب اطلاعات برخوردار باشد.
- شرکت می‌بایست نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده باشد.
- سهام شرکت باید «با نام» و در خصوص سهام ارائه شده در بازار اول عادی باشد (فاقد امتیاز باشد).
- محدودیت قانونی موثر برای نقل و انتقال سهام شرکت وجود نداشته باشد.
- دعاوی دارای اثر با اهمیت بر صورت‌های مالی له یا علیه شرکت وجود نداشته باشد.

- آخرین صورت‌های مالی شرکت می‌بایست مطابق مقررات قانونی، استانداردهای حسابداری و گزارش‌گری مالی و آئین‌نامه‌ها و دستوالعمل‌های اجرایی ابلاغ شده توسط سازمان تهیه شده باشد.
بازارهای فرابورس
براساس دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، فرابورس دارای پنج بازار اول، دوم، سوم (عرضه)، ابزارهای نوین مالی و پایه است. پذیرش شرکت‌های سهامی عام در بازار اول و بازار دوم و پذیرش سایر اوراق بهادار صرفا در بازار ابزارهای نوین مالی صورت می‌پذیرد. بازار سوم جهت عرضه یکجا و پذیره‌نویسی اوراق بهادار و بازار پایه جهت درج و نقل و انتقال سهام شرکت‌هایی است که بر‌اساس الزام بند ب ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه، مشمول ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و امکان پذیرش در یکی از بازارهای بورس یا فرابورس را ندارند.
مزایای ورود به فرابورس
تامين مالي آسان و ارزان

کارکرد اصلي بازارهای اوراق بهادار ، تجهيز، جمع آوري و هدايت پس اندازهاي کوچک مردم براي اجراي طرح هاي بزرگ اقتصادي است تا شركتها  با شرایطی آسان‌تر بتواند از مزایای تامين منابع ارزان قيمت از طریق بازار سرمايه، استفاده كنند. علاوه بر فروش سهام و افزایش سرمایه، راهکارهایی از قبیل انتشاراوراق مشارکت، انتشارگواهی سپرده سرمایه گذاری خاص و... برای شرکتهای پذیرفته شده در فرابورس پیش بینی شده است.

افزایش نقد شوندگی سهام

تا پیش از فعالیت فرابورس فقط سهام شرکتهایی که در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده بود، امکان معامله در محیطی شفاف و رقابتی را داشتند و شرکتهایی که نمی توانستند شرایط پذیرش در بورس را احراز کنند از دسترسی به چنین امکانی محروم بودند. اما با ایجاد فرابورس ایران، شرکتها با شرایط ساده تر می توانند در این نهاد پذیرش شوند و از مزیت های بازار منسجم و شفاف بهره مند شوند.همچنین سهامداران عمده و خرد برای خرید و فروش سهام به چاپ آگهی و استفاده از روشهای بازاریابی سنتی نیاز ندارند و به سهولت می تواند سهام خود را با مراجعه به کارگزاران با هزینه ای کمتر در این بازار بفروشند.

بهره مندي از معافيت مالياتي شرکتهاي پذيرفته شده در فرابورس

بر اساس لايحه توسعه ابزارها و نهادهاي مالي جديد ، شرکتهاي پذيرش شده در فرابورس ايران مشمول مزاياي مالياتي قابل توجهي خواهند شد و علاوه بر اينکه بین 5 تا 10 از ماليات بر در آمد اين شرکتها مشمول تخفيف می شود؛ ماليات نقل وانتقال سهام اين شرکتها همانند بورس نیم درصد خواهد بود.

نقل و انتقال  سهام بصورت آسان-  سريع و کم هزينه

هم اکنون براي نقل و انتقال سهم شرکتهاي خارج از بورس فرآيند اداري پيچيده اي و وقت گيري وجود دارد و اجرای کلیه مراحل مستلزم صرف وقت و تشریفات اداری پيچيده است  اما با شروع فعاليت فرابورس و پذيرش شرکتها در این بازار نقل و انتقال آنها به سهولت انجام می گیرد .

شفافيت و اعتبار قيمت سهام بواسطه مبادله در فرابورس

با توجه به نظارت و شفافيت مکانيسم عرضه و تقاضا قيمت سهام شرکتها در فرابورس مبين شرايط روشني براي وضعيت مالي شرکت است و در همه معاملاتي که شرکت و يا سهامداران آن انجام مي دهند، مي تواند مبناي عمل قرار گيرد.همچنین مي تواند مبنای وثیقه گذاری واعتباردهی شرکت ها  باشد.
اطلاع رساني هماهنگ و عادلانه به سرمايه گذاران بالفعل و بالقوه

پس از پذيرش سهام شرکتها در فرابورس، مکانيسم قانوني و مراجع رسمي براي اعلام اطلاعات شرکت ايجاد مي‌شود و در آن ارائه اطلاعات، شفافيت بيشتر عملکرد مديران شركتها خواهد شد. همچنين  با ارائه گزارش های مالی دوره ای تحت نظر حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران و سایر سرمایه گذاران به اطلاعات حسابرسی شده دسترسی پیدا می کنند.

بهره گيري از امکان وثيقه گذاري سهام و اخذ ساده تر تسهيلات بانکي

با توجه به اينکه هم اکنون بانکها فقط سهام شرکتهاي بورسي را به عنوان وثيقه براي ارائه تسهيلات قبول مي کنند ،پس از پذيرش سهام شرکتها در فرابورس، امکان وثيقه گذاري سهام و اخذ تسهيلات بر روي سهام شرکت  های پذیرفته شده در این بازار هم امكان پذير می شود. چون با پذيرش سهام شرکت درفرابورس ، يک مرجع رسمي بر انجام معاملات شرکت نظارت دارد و قیمت سهام در شرایط عادلانه عرضه و تقاضا تعیین می شود، لذا سیستم بانکی با شرایط ساده تری اقدام به وثیقه گرفتن سهام شرکت می کند. زیرا در صورت وثيقه شدن سهام، امکان انجام معامله بر روي آن وجود ندارد و ارزش گذاری سهام وثیقه شده از سوی یک مرجع رسمی به نام فرابورس صورت گرفته است.

معرفي شرکت و محصولات به طيف وسيعي از اقشار جامعه و افزايش اعتبار شرکت

با توجه به اينکه فرابورس و بازار سرمايه مخاطبان گسترده ای دارد، ورود شرکت به بازار سرمايه موجب آشنايي قشر وسيعي از مصرف کنندگان با خريداران کالا و خدمات شرکت مي شود وبی شک مخاطبان شرکت را افزايش خواهد داد.

صدور اوراق مشارکت و گواهی سپرده

در حال حاضر پذیره نویسی اوراق مشارکت و گواهی سپرده در شبکه بانکی هزینه های زیادی را برای ناشردر بر دارد،چراکه بخش قابل توجهی از منابع حاصله می بایست نزد بانک برای باز‌خرید اوراق سپرده گذاری شود وخریداران نیز از بازار دست دوم این اوراق بی بهره هستند.

فرابورس تمهیدات لازم برای پذیره نویسی وانتشار اوراق مشارکت وابزار های مالی خاص برای تامین مالی پروژه های موردنظر در فرابورس اندیشیده است . از این رو انتشار اوراق مشارکت و گواهی سپرده سرمایه گذاری خاص درفرابورس وانجام معامله دست دوم این اوراق در فرابورس هزینه تامین مالی ناشر را به شدت کاهش می دهد وسرمایه گذاران را از یک بازار نقد پذیر و قابل اتکا برخوردار می کند.

پيش بيني فرايند ساده خروج  از فرابورس

در صورتي که به هر دليل سهامداران عمده شرکتي تصميم بگيرند،  شرکت خود را از فرابورس خارج کنند. در دستورالعمل پذيرش ساز و کاري به اين منظور در نظر گرفته شده است  که با گذراندن فرآيند مشخصي امکان خروج ازاین بازار وحتي تبديل شرکت به شرکت سهامي خاص به سادگي امکان پذير خواهد بود .
اخبار منتخب بانکی دات آی آر:
=================

► کی پرونده مسکن مهر بسته می‌شود؟
کودکان خود را با پول آشنا کنید ◄

مطالب مرتبط
بنر