چرا طلافروشان مالیات بر ارزش افزوده نمی دهند؟

پنجشنبه ، 8 خرداد 1393 ، 08:22


شش سال از شروع برنامه اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کشور می گذرد، قانونی که در سال ۸۶ تصویب شد و طبق ان واردكنندگان و توزيع‏ كنندگان عمده كالاها و خدمات مصرفي، ضمن شناسايي سلسله مراتب تهيه و توزيع كالاي خود، در فاكتور فروش كالا به مصرف‏كننده نهايي سه درصد ماليات محاسبه و از مشتري دريافت كنند. با اجراي اين قانون، قانون تجميع عوارض كه از اوايل دهه ۸۰ در كشور اجرا مي‏شد ملغي شد.

مالیات بر ارزش افزوده تمامی زنجيره توليد کالا و خدمات را در بر می گيرد و در هر مرحله به نسبت ارزش افزوده ايجاد شده برای کالا و خدمات، ماليات جداگانه دريافت می شود.اين روش جايگزين ماليات بر توليد و فروش می شود که ماليات آن به جای محصول نهايی در مراحل مختلف محاسبه و دريافت می شود

به عقیده کارشناسان، ماليات بر ارزش افزوده می تواند به عادلانه شدن پرداخت ماليات ها کمک کرده و از ماليات مضاعفی که معمولا در روش های ديگر به مصرف کننده نهايی تحميل می شود، جلوگيری کند.بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، مصرف کنندگان در قبال خرید کالاها و خدمات صورتحساب دریافت می کنند ولی اکنون بسیاری از مشاغل به خصوص مشاغل خرده فروشی امکانات ارائه صورتحساب یا فاکتور فروش را ندارند.

از اوایل امسال نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۸ درصد شد ، در طی سالیان گذشته طلافروشان همواره از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده امتناع می کردند . در سالهای اخیر دولت سعی کرد طلافروشان را وادارد که مانند بقیه صنف ها مالیات بر ارزش افزوده خود را بپردازند، اما در این راه ناکام ماند و با مقاومت و تعطیلی طلافروشان از مواضع خود عقب نشست.

اکنون بعد از گذشت شش سال باز دولت و طلافروشان بر سر مالیات بر ارزش افزوده روبروی هم قرار گرفته و با هم کل کل می کنند، علی عسگری رئیس سازمان مالیاتی کشور در این ارتباط می گوید : طلافروشان از مردم مالیات بر ارزش افزوده می گیرند و به دولت نمی دهند.

عسکری درباره این که بنا بود سازمان مالیاتی برای طلافروشان و برخی اصناف دیگر فاکتورهای متحدالشکل به صورت چند قبضی ارائه کند، گفت: : برای معامله طلا با پول، تعویض طلای نو با طلای کهنه و همچنین تعویض طلای ساخته شده با طلای دیگر فاکتورهای متفاوتی طراحی شده است؛ بنابراین در همه فرایند تولید طلا و معاوضه نوع فعالیت مشخص و فاکتورهای متفاوت در نظر گرفته شده است.انتظار این است که طلافروشان براساس توافق صورت گرفته عمل کند اما تاکنون طلافروشان به بهانه‌های مختلف به این توافق عمل نکرده‌اند.

در واکنش به صحبت های رئیس سازمان مالیاتی کشوری ، عبادالله محمدولی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی گفت : در رابطه با نحوه و روش گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از فعالان این حوزه تا چند روز آینده تصمیم گیری نهایی می‌شود.بحث ما این است که مالیات بر ارزش افزوده فقط یک بار باید از فروشنده نهایی طلا گرفته شود، نه در فرآیند فروش آن.

وی ادامه داد: این در حالی است که این مالیات در حال حاضر از تولیدکنندگان و حلقه‌های واسط نیز گرفته می‌شود که این موضوع منجر به افزایش قیمت طلا شده و به اعتقاد من در نهایت قیمت طلا به گرمی تا ۱۷۰ هزار تومان نیز افزایش خواهد یافت.

از ابتدا اختلاف نظر بین سازمان مالیاتی و طلافروشان این بود که دولت می خواست از طلا نیز مالیات بر ارزش افزوده بگیرد، اما طلافروشان معتقد بودند که طلا یک کالای سرمایه ای است و بر این اساس نباید از سرمایه مالیات گرفته شود. اگرچه معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده طلافروشان گلایه کرده و به آنها ضرب‌الاجل مالیاتی داده اما یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است در مساله مالیات طلافروشان عیب و مشکل از قانون است و باید نظام مالیات بر ارزش‌افزوده طلافروشان حل شود. مدت‌هاست که موضوع مالیات بر ارزش افزوده طلا، محل مناقشه است.

محسن صرامی فروشانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «تسنیم» گفته است: «نمی‌شود طلا را مانند بقیه کالاها در نظر گرفت. طلا متاعی سرمایه‌ای است و هیچ وقت از سرمایه، ارزش افزوده و مالیات نمی‌گیرند.» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «با توجه به اینکه مساله محاسبه مالیات جزو حوزه تخصصی کاری من است، چندین مرتبه با رییس سازمان مالیات کشور عرض کردم که محاسبه ارزش افزوده بر طلا را شما اشتباه محاسبه می‌کنید اما وی زیر بار تخصص بنده و اصناف کشور نرفته است"

صرامی خاطرنشان کرد: «بارها به وزیر و دولت قبل و همین‌طور به دولت جدید عرض کردم که بترسید از روزی که این سرمایه از کشور ما خارج شد و تازه بخواهیم برای این کار برنامه‌ریزی کنیم آن روزی که این حرف را سازمان امور مالیاتی متوجه شود، بسیار دیر است" اما در مقابل موافقان اخذ مالیات بر ارزش افزدوه از طلافروشان می گویند : صنف طلا از شفاف شدن فعالیت های اقتصادی خود ترس دارد زیرا با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، حساب و کتاب اقتصادی روزانه بازاریان مشخص خواهد شد و آنها باید بر اساس آن مالیات بر درآمد خود را نیز بپردازند.

حال باید دید آیا زور دولت حسن روحانی بر طلافروشان می چربد و این به مانند سایر اصناف از طلافروشان نیز مالیات بر ارزش افزوده اخذ می کند یا راه دولت احمدی نژاد را می رود و باز بین طلافروشان استثنا قائل می شود.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► دانشگاه تهران 80 ساله شد
چرا پول هایمان را هدر می دهیم؟(خرج بی خود) ◄

مطالب مرتبط
بنر