همه مخالفت های طلا فروشان با مالیات برارزش افزوده

يكشنبه ، 11 خرداد 1393 ، 09:31

 

قانون مالیات بر ارزش افزوده مشتمل بر پنجاه و سه ماده و چهل و هفت تبصره در جلسه 17/2/1387 کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طبق اصل 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد. در ابتدای آغاز به کار این قانون نخستین گروه که بر سر اجرای آن ایستادگی کردند صنف طلافروشان بودند.

به گزارش بانکی دات آی آر، در آن زمان نرخ مالیات بر ارزش افزوده 3 در صد تعیین شده بود برخی طلافروشان در تهران ، تبریز، اصفهان و... بازار ها را بستند واز پرداخت مالیات شانه خالی کردند.

به این ترتیب دولت متعهد شد در زمینه قانون جدید اطلاع رسانی کند، جلسات هماهنگی و آموزش برقرار کند و سپس قانون اجرایی شود.

به این ترتیب باصرف زمان کم کم قانون اجرایی شد و در صورت حساب های طلا فروشی ها مبلغ 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده ذکر گردید.

اما پس از گذشت چند سال از تصویب و اجرایی شدن قانون رئیس سازمان امور مالیاتی باز هم از طلا فروشان گلایه دارد و در مصاحبه ای اعلام داشته: طلافروشان قانون و توافق‌نامه مالیات بر ارزش افزوده را رعایت نمی‌کنند و برای پرداخت آن بهانه‌جویی می‌کنند.

بر اساس  توافق هایی که صورت پذیرفته طلافروشانی که طلا را با پول معامله می‌کنند، فرم مشخصی طراحی شد و کسانی که طلای نو را با کهنه معاوضه می‌کنند، فاکتور خاصی طراحی شد و نیز کسانی که طلای ساخته شده را با طلای دیگر معاوضه می‌کنند که عمدتاً فروشندگان عمده طلا و طلاسازان هستند، فاکتورهای امانی و معاوضه طراحی شد، بنابراین در همه فرایند تولید طلا و معاوضه فرایند مشخص شده و فاکتورهای مشخص در نظر گرفته شده است.

انتظار این است آنچه بر اساس توافق صورت گرفته طلافروشان عمل کنند، اما متأسفانه طلافروشان به بهانه‌های مختلف تاکنون عمل نکردند.

مالیات بر ارزش افزوده تمامی زنجيره توليد کالا و خدمات را در بر می گيرد و در هر مرحله به نسبت ارزش افزوده ايجاد شده برای کالا و خدمات، ماليات جداگانه دريافت می شود.اين روش جايگزين ماليات بر توليد و فروش می شود که ماليات آن به جای محصول نهايی در مراحل مختلف محاسبه و دريافت می شود

به عقیده کارشناسان، ماليات بر ارزش افزوده می تواند به عادلانه شدن پرداخت ماليات ها کمک کرده و از ماليات مضاعفی که معمولا در روش های ديگر به مصرف کننده نهايی تحميل می شود، جلوگيری کند.

درحال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده 8 درصد تعیین شده. برخی طلا فروشان محصول نهایی را مشمول مالیات بر ارزش افزوده می دانند.همچنین معتقدند نمی‌شود طلا را مانند بقیه کالاها در نظر گرفت. طلا متاعی سرمایه‌ای است و هیچ وقت از سرمایه، ارزش افزوده و مالیات نمی‌گیرند.

این درحالیست که سایر صنوف به وظایف خود عمل کرده و طبق قانون مالیات خویش را می پردازند.

اخبارمنتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► گزارش بانک مرکزی از تورم اردیبهشت
مردي که "شش ميليون دلار" قيمت دارد! + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر