بی عدالتی در نظام حقوق و مزایای کارمندان و کارگران

سه شنبه ، 13 خرداد 1393 ، 08:20

 

اینکه چقدر حقوق می گیرید،سوالی کاملا شخصی است که اصلا لازم نیست پاسخش را بلند بگویید اما حتما شما هم به نابرابری سیستم پرداخت حقوق و مزایا در برخی جاها اعتقاد دارید.

به گزارش بانکی دات آی آر، در برخی شرکت ها و سازمان های بزرگ و دولتی (که همه نامشان را می دانیم) حقوق و مزایا به طرز ناعادلانه ای با سایر نهاد ها  و شرکت های خصوصی متفاوت است.

با وجود تلاش های صورت گرفته طی سالهای اخیر این نابرابری ها ها انگیزه کار و فعالیت را از برخی افراد گرفته است به طوری که بسیاری مدیران سخن از کاهش ساعت کار مفید کارکنانشان به میان می آورندو برخی معتقدند بسیاری کارمندان بیش از نیم ساعت کار مفید انجام نمی دهند.

 

 

هتل و رستوران ارزان، بن، امکانات سفرارزان ،سبدکالایی متفاوت و بعضا مزایا و عیدی های متنوع به مناسبت های مختلف تنها نصیب بخش کوچکی از کارمندان ویژه دولت می شود.

این درحالیست که باقی کارکنان به ویژه کارکنان شرکتی نهاد های دولتی ، کارکنان شرکت های کوچک و متوسط خصوصی که سهم عمده ای در به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور به عهده دارند. تنها ساعات کار طولانی و بی عدالتی نصیبشان می شود.

در این بین برخی با انگیزه و امید به کار و فعالیت مشغول اند و به دور از حاشیه تنها به خدمت رسانی درست به مردم و ارباب رجوع می اندیشند و برخی هم خدای نکرده به دور زدن قانون و زیر میزی گرفتن روی می آورند.

بی عدالتی یکی از مصادیق بارز زمینه سازی برای وقوع جرایم مختلف اقتصادی است که افراد را به طمع چند ریال دریافتی بیشتر به سمت خلاف و تباهی می کشاند.

در این بین کارفرماهای بخش خصوصی و شرکت هایی که با نهاد ها و سازمان های دولتی همکاری دارند کمترین تقصیر را دارند با این وجود بعضا با تهدید و عدم بستن قرار داد مکتوب و با هدف فرار از مالیات و پرداخت حق بیمه به کارکنانشان ظلم می کنند.

این افراد مدعی اند در صورت رعایت قوانین ضرر خواهند کرد و به شکل قابل توجهی سودشان کاسته می شود.

در این راستا انتظار کارکنان این مجموعه ها از دولت این است که از آنها و عملکردشان حمایت شود در حالی که این توقع کمتر برآورده شده است.

یکی از معضلات نیروی کار فعال ایرانی عدم اطلاع از قوانین و مقررات به ویژه قوانین کار است که بعضا مشکلات فراوانی به ویژه برای کارمندان و کارگران اخراجی ایجاد می کند.

اگرچه وزارت کار تمام تلاش خود را برای حمایت از کارمندان و کارگران به کار می بندد به نظر می رسد اطلاع رسانی وسیع درا ین زمینه و ایجاد مراکز مشاوره و راهنمایی ضرورتی است که هر چه سریعتر باید اجرایی شود تاکارمندان از حقوق و تعهداتشان مطلع باشند.

 

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

 

► افق‌های جدید بانکی میان ایران و امارات
وضعیت دستمزد 26 گروه شاغلان کشور ◄

مطالب مرتبط
بنر