نیاز مشتری را درک کنید

سه شنبه ، 13 خرداد 1393 ، 13:46


همه ی تولیدکنندگان و تجار اهمیت مشتریان و توجه به آنها را درک میکنند چون وجود مشتری برای درآمد زایی لازم است. حتی خود تولیدکنندگان یا تجارت های مختلف خودشان مشتری دیگر تولیدی ها یا تجارت ها هستند چون برای هر کاری مواد اولیه لازم است بنابراین هر تجارتی وابسته به دیگر تجارت هاست. اما نیاز مشتری حقیقی چیست؟


به گزارش گروه خبری بانکی دات آی آر در دنیای امروز با پیشرفت روز افزون تکنولوژی مشتریان نیازهای خود را به مرور با تغییر سبک زندگی تغییر میدهند. مثلا وقتی کالایی باعث راحت شدن زندگی بشود و یا به آرامش بیشتر کمک کند نیازها به سمت کالا افزایش یافته و به اصطلاح تقاضا برای آنها افزایش می یابد هر مشتری بر اساس نیازهایی که دارد خرید میکند بنابراین ارزش گذاری برای نیاز مشتری باعث جذب آنها میشود. به همین دلیل هر زمان که به نسبت نیاز مشتری کالایی تولید میشود سود آوری بیشتری را در پی خواهد داشت و ان محصول پر طرفدار میشود. بازاریابان بیشتر از بقیه از نیاز مشتری آگاهی دارند چون دائما با مشتری در ارتباط هستند.

 


کالاها با تنوعی که در قیمت و برند دارند با یکدیگر رقابت میکنند و از این میان کالایی که برطرف کننده نیاز افراد جامعه باشد در رقابت پیروز خواهد شد اما مشتریان به چه چیزهایی اهمیت میدهند؟


مطمئنا مشتریان کیفیت را در اولویت قرار میدهند یا بودجه را به عنوان فاکتور مهم در نظر میگیرند به همین دلیل در بازار کالاها هر چقدر که از لحاظ قیمت و کیفیت با هم برابری داشته باشند کالا فروش بهتری خواهد داشت. شرکت ها از نظر سنجی برای بررسی میزان علاقه مندی مشتریان به کالای خود استفاده میکنند آنها به شناخت مشتریان و ایده های آنها توجه کرده و برای بهبود کیفیت کالاها از مشتریان نظر خواهی میکنند برای درک نیاز مشتری 3 چیز مهم مورد نیاز است:

 


•    مشتریان چه کسانی هستند؟
•    چه چیزی نیاز دارند؟
•    چرا به این کالا نیاز دارند؟

در حقیقت دانستن اینکه چه چیزی مشتری را به سمت کالایی سوق میدهد از اهمیت بالایی برخوردار است. مطمئنا تبلیغات سهم زیادی در جلب توجه مشتریان دارند اما فقط تبلیغ کافی نیست ممکن است مشتری یکبار از محصول شما استفاده کرده اما محصول را به دلایل مختلف نپسندد بنابراین برای درک نیاز مشتری ابعاد گوناگونی را باید در نظر بگیرید پس باید با مشتری در ارتباط باشید نظرسنجی کنید و از آنها بخواهید ایده های شان را در مورد کالایی که شما تولید میکنید و یا توزیع میکنید شرح دهند در این صورت میتوانید از تبلیغاتی که انجام میدهید نتیجه ی مثبت و بهتری بگیرید.


ارتباط با مشتری باعث میشود شما از میزان رضایت آنها مطلع شده و بهتر بتوانید خدمات رسانی انجام دهید یا اینکه با پرسیدن نظرات آنها از ضعف موجود در کالاها مطلع شده و هر آنچه را که نیاز مشتریان است تامین کنید.

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

 

► نرخ ارز،طلا وسکه پایان وقت اداری 13 خرداد 93
ماهواره‌هـا به جای ستاره‌هـا ◄

مطالب مرتبط
بنر