احتمال تغییرات گسترده در هیات مدیره یک بانک خصوصی

پنجشنبه ، 12 دی 1387 ، 15:06

 

حاشيه‌هاي برگزاري مجمع عمومي يك بانك خصوصي كه سرانجام با معرفي هيأت مديره جديد اين بانك همراه خواهد بود، مدتي است كه خبرساز شده است. اين مجمع قرار است در تاريخ چهاردهم دي ماه برگزار شود.

اين بانك خصوصي كه در سال 85 جابه‌جايي مدير عامل آن بسيار جنجال‌برانگيز شده بود، در دو سال اخير كوشيده است تا كمترين خبرسازي و مشكل‌تراشي رسانه‌اي را براي خود ايجاد كند، اما به نظر مي‌رسد اتفاقات مربوط به تعيين اعضاي هيأت مديره اين بانك، آن را در رأس خبرهاي اقتصادي رسانه‌ها قرار دهد.

بنا بر اين گزارش، اين بانك كه سهامداران عمده‌اش عبارتند از: ايران‌خودرو، بانك تجارت، سازمان بازنشستگي نفت و شركت سرمايه گذاري تدبير (وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام(ره))، در دوره‌هاي گذشته براي تعيين هيأت مديره خود، روالي اين‌گونه را پشت سر مي‌گذاشته كه شركت ايران‌خودرو با توافق با سهامداران خرد، نقشي تعيين‌كننده را در تعيين اكثريت اعضاي هيأت مديره و به دنبال آن، مديرعامل اين بانك بر عهده داشت، اما به نظر مي‌رسد كه انتخاب اعضاي هيأت مديره اين بانك در دوره آتي به دليل فعاليت جدي رقباي ايران‌خودرو، سرنوشت گذشته را شاهد نباشد، چراكه ديگر سهامداران نيز مي‌خواهند با استفاده از حربه گذشته بزرگترين شركت خودروسازي كشور نقشي تعيين‌كننده در انتخاب اعضاي هيأت مديره اين بانك خصوصي بر عهده داشته باشد. به همين جهت و در كنار رقابت‌هاي سفت و سخت ايران‌خودرو با ديگر سهامداران عمده، مجمع عمومي اين بانك به تعويق افتاده و تاكنون خبري از نتيجه اين رقابت نفس‌گير به دست نيامده است.

اين در حالي است كه شركت سرمايه‌گذاري تدبير كه از سهامداران عمده و مدعي اين بانك است، در مقطعي وكالت سهام خود را براي تعيين مدير عاملي اين بانك خصوصي به بانك تجارت مي‌دهد كه البته بعدها در جلسات هيات مديره بانك به جاي نماينده بانك تجارت نماينده شركت سرمايه گذاري تدبير شركت مي كند. نكته جالب اينكه شركت تدبير از مدت ها پيش به اين سو براي كسب كرسي بيشتر در هيات مديره اين بانك اقدام به خريد سهام بيشتر كرده است و جالب تر اينكه صندوق كاركنان بانك تجارت كه وكالت آن بر عهده بانك تجارت است، وكالت سهام خود را به اين شركت واگذار كرده تا سرمايه‌گذاري تدبير بتواند كرسي‌هاي بيشتري را به دست آورد. حال معلوم نيست كه چگونه بانك تجارت كه عملا نماينده دولت در اين بانك خصوصي است، با وجود اينكه سهام چنداني ندارد، همان سهام كم را نيز به يك شركت غير دولتي واگذار كرده است.

گفتني است، در حالي بانك تجارت و شركت تدبير (وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام) تلاش دارند حضور جدي‌تري نسبت به گذشته داشته باشند كه مدير عامل بانك تجارت و قائم مقام ستاد اجرايي هر دو در چند سال گذشته از مديران ارشد ايران خودرو بوده‌اند كه امروز مي‌خواهند به عنوان رقيبي جدي براي اين شركت ظاهر شوند.

منبع: سایت خبری تابناک

► وظایف و تکالیف بانکها شفاف نیست
دلالي تمركز اصلي فعاليت بانكهاي خصوصي ! ◄

مطالب مرتبط
بنر