تبدیل 10 هزار میلیارد تومان بدهی بانکها به خط اعتباری

يكشنبه ، 29 دی 1387 ، 15:40

قائم مقام بانک مرکزی از انعقاد قرارداد این بانک با بانکهای دولتی دارای بدهی به بانک مرکزی مبنی بر تبدیل 10 هزار میلیارد تومان بدهی بانکها به خط اعتباری خبر داد.

حسین قضاوی امروز در نشستی با خبرنگاران در حاشیه دوره آموزشی بین المللی بازار سرمایه اسلامی در بانک مرکزی، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص جرایم دیرکرد بازپرداخت اضافه برداشت بانکها از منابع بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی در سال جدید با توجه به کاهش نرخ رشد نقدینگی بیش از حد معمول  و مناسب بودن فضای اقتصادی کشور و بازار پول، نسبت به بدهی های بانکها به بانک مرکزی انعطاف به عمل آورد.

قائم مقام بانک مرکزی از انعقاد قرارداد بانک مرکزی با بانکهای دارای بدهی به بانک مرکزی مبنی بر تبدیل بدهی های سال گذشته این بانکها به خط اعتباری خبرداد و افزود: بر این اساس بدهی های سال گذشته بانکها به بانک مرکزی در حدود 10 هزار میلیارد تومان به خط اعتباری تبدیل شد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر با توجه به نرخ رشد نقدینگی کمتر از انتظار بانک مرکزی اصراری برای دریافت این وجوه از بانکها ندارد ، بانک مرکزی زمانی جریمه اضافه برداشتها را اعمال می کند که لازم باشد این وجوه به سرعت به بانک مرکزی بازگردانده شود.

قضاوی گفت: در شرایط حاضر که سپرده های بانکی رشد قابل ملاحظه ای ندارد و حجم کل سپرده های بانکهای دولتی کمتر از یک درصد رشد دارد، طبیعی است که در این شرایط بانک مرکزی اصراری بر بازپرداخت این بدهی ها نداشته باشد و به بانکها اجازه دهد که این ارقام در اختیار آنها باشد تا دور تسلسل سپرده گذاری در بانکها تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه بر این اساس بانک مرکزی بدهی های سال گذشته بانکها به این بانک را تبدیل به خط اعتباری با نرخ سود 12 درصد در بخشی از آن کرده است، گفت: دیگر این بدهی ها مشمول جریمه نیستند.

قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین بخشی از بدهی های بانکها به بانک مرکزی که بانکها آن را ثابت کرده اند که صرف تسهیلات به بخشهای دولتی شده و وصول آنها هنوز محقق نشده است، بانک مرکزی برای این خط اعتباری نرخ صفر درصد را در نظر گرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر

► بودجه سال آينده با دلار 930 توماني
اولين قربانيان سال 2009 ◄

مطالب مرتبط
بنر