جذب سرمایه با نرخ 47 درصد

يكشنبه ، 6 بهمن 1387 ، 13:44

طی دو هفته گذشته بانک های دولتی و خصوصی یکی پس از دیگری و حتی به شکل همزمان به انتشار گواهی سپرده با نرخ 19 درصد سود در سال دست زدند. در اقتصادی که نرخ تورم حداقل 25 درصد است، ظاهراً گردآوری وجوه با نرخ 19 درصد باید موفقیت تلقی شود.

اما واقعیت امر چیز دیگری است؛ بانک ها با نرخ هایی نزدیک به 50 درصد در سال پول جمع می کنند.اطلاعات حاصل از بانک ها آن است که به طور متوسط 80 درصد وجوه گردآوری شده توسط بانک های دولتی از حساب های مربوط به خود بانک هاست؛ یعنی وجوه سپرده شده به حساب های قرض الحسنه یا حساب های سپرده های کوتاه مدت به گواهی سپرده تبدیل شده است. یعنی بانک های یادشده برای هر یک ریال جدید که از سایر بانک ها جذب کرده اند، چهار برابر یعنی چهار ریال از سپرده های خود را به سپرده های گران قیمت تبدیل کرده اند.

اگر با محافظه کاری فرض کنیم که تبدیل قرض الحسنه به گواهی سپرده اتفاق نیفتاده است و سپرده های کوتاه مدت به گواهی سپرده تبدیل شده است، در آ ن صورت سپرده های 12 درصدی به 19 درصد تبدیل شده است.بنابراین بانک ها برای هر یک ریال جدید که گردآوری کرده و سالانه باید 19 درصد برای آن پرداخت کنند، چهار ریال سپرده 12 درصدی را به سپرده 19 درصدی تبدیل کرده اند. بدین ترتیب هزینه سالانه هر یک ریال جدید که جذب شده مساوی است با فرمول زیر:

½(12¥- 19¥)4+(19¥ھ1)

47¥½28¥+19¥

هر چند باورنکردنی است، اما با توجه به مفروضات، انکارناپذیر است که بانک ها با نرخ های نزدیک به 50 درصد پول جدید گردآوری می کنند. یعنی طی دو هفته اخیر وقتی همه بانک ها یک دور کامل از گواهی سپرده را منتشر کرده و فقط 20 درصد از سپرده های سایر بانک ها را جذب کرده، و 80 درصد از سپرده های خود را به نرخ بالاتر 19 درصد تبدیل کرده اند، عملاً هزینه نهایی (marginal cost) وجوه جدید که گردآوری کرده اند، برابر 47 درصد است.

پرسش اصلی این است که چرا بانک ها به چنین اقدامی دست زده اند؟ آیا انجام محاسبه بالا دشوار بوده است؟ آیا بانک ها می توانند منابع جدید را با نرخ 50 درصد سرمایه گذاری کنند؟ آیا در فشار بانک مرکزی برای بازپس دادن اضافه برداشت به آن بانک اند؟ ... پاسخ این سوال هر چه باشد، تنها می تواند این نکته را یادآور شود که پرداخت نرخ های 47 درصدی، عاقبت ناخوش فشار بر بانک ها برای کاهش نرخ سود، پرداخت تسهیلات زودبازده و انباشت مطالبات معوق عظیم است.

منبع: روزنامه سرمایه(عبده تبریزی)

► دلايل شکاف ميان بدهي و سپرده‌ هاي بخش غيردولتي
شرايط پرداخت وام به دانشجویان عمره گزار ◄

مطالب مرتبط
بنر