نرخ سود بانکي سال بعد دستوري نخواهد بود

يكشنبه ، 13 بهمن 1387 ، 15:36

نرخ سود بانکي سال بعد دستوري نخواهد بودچنانچه بانک‌‏ها سود منابع را بدون توجه به سود تسهيلات پيش‌‏بيني کنند، اين بانکداري ربوي است و ما به اين اعتقاد نداريم.

دکتر محمود بهمني، رييس کل بانک مرکزي با بيان اين مطلب از دستوري تعيين نشدن نرخ سود در سال آتي خبر داد و گفت: سود سپرده‌‏ها بايد بر اساس سود تسهيلات تعيين شود و بر اساس بانکداري اسلامي بايد از محل سود تسهيلات به سود سپرده‌‏ها برسيم، يعني بانک تنها مجاز است سودي را که به دست مي‌‏آورد توزيع کند؛ لذا اگر بانک سود منابع را بدون توجه به سود تسهيلات پيش‌‏بيني کند، اين بانکداري ربوي است و ما به اين اعتقاد نداريم.


وي در پاسخ به اين سؤال که اخيراً در اظهار نظري اعلام کرده بوديد که بايد با اصلاح نرخ‌‏هاي سود، زمينه‌‏هاي رانت و فساد را از بين برد، آيا بنا داريد با توجه به نرخ تورم، نرخ سود را تعيين کنيد يا خير؟ گفت: من 4 سال قبل هم مي‌‏گفتم که نرخ‌‏ها بايد متعادل باشد و بايد تعادل ايجاد کنيم، چراکه نمي‌‏توانيم بگوييم فرضاً ما 12 درصد به سپرده‌‏گذار بدهيم ولي تورم 20 درصد باشد. يکي از وظايف بانک مرکزي حفظ ارزش پول مردمي است که پول خود را در بانک گذاشته‌‏اند بنابراين اگر ما اين کار را نکنيم، حق مردم را تضييع کرديم.


وي افزود: ما امسال براي نرخ سود سپرده‌‏ها سقف تعيين کرديم و نوزده درصد سقف منابع شد؛ بنابراين تسهيلات حداکثر مي‌‏تواند 3.5 درصد اسپريد داشته باشد که 22 درصد حداکثر مي‌‏شود.


سال بعد با نرخ‌‏ها بازي مي‌‏کنيم

رييس کل بانک مرکزي ابراز داشت: سال بعد با توجه به اينکه تورم را پايين‌‏تر مي‌‏آوريم، يک مقدار روي نرخ‌‏ها بازي مي‌‏کنيم و در يک فاصله دو تا سه ساله بايستي نرخ تورم را تک رقمي کنيم و هيچ چاره‌‏اي نداريم.


بهمني خاطر نشان کرد: اگر شرايط به همين گونه که هست باشد ما بايد طي يک برنامه‌‏ريزي دقيق کاهش نرخ تورم را که به دنبالش کاهش نرخ سود است، در پيش بگيريم، چراکه ما نمي‌‏توانيم نرخ سود را بدون توجه به نرخ تورم تعيين کنيم.


نرخ سود عامل تورم نيست

رييس بانک مرکزي تصريح کرد: نرخ تورم يک مجموعه است و در اقتصاد کلان قرار دارد. تورم است که نرخ سود را تعيين مي‌‏کند و نه اينکه نرخ سود نرخ تورم را و لذا وقتي بتوانيم تورم را کاهش دهيم، به دنبال آن نرخ سود را هم مي‌‏توان کاهش داد. اگر يک روزي تورم 12 درصد شود، خيلي راحت مي‌‏توان نرخ سود تسهيلات را هم 15 درصد در نظر گرفت.


تعيين نرخ سود عقود مبادله‌‏اي بر اساس تورم

وي در پاسخ به اين سؤال که نرخ سود تسهيلات عقود مبادله‌‏اي را چگونه تعيين خواهيد کرد، گفت: نرخ سود عقود مبادله‌‏اي هم بايد بر اساس ميزان تورم تعيين شود. اگرچه در عقودي مثل فروش اقساطي، اجاره به شرط تمليک و ...نرخ سود ثابت است اما بايد بر اساس نرخ تورم تعيين شود.


وي خاطر نشان کرد: نرخ سود عقود مشارکتي هم که در خودش تعيين مي‌‏شود ولي در فروش اقساطي، جعاله، اجاره به شرط تمليک و... نرخ را تورم تعيين مي‌‏کند. در تمام دنيا براي تعيين نرخ سود مي‌‏گويند که نرخ سپرده‌‏ها به اضافه نرخ ريسک به اضافه سودي که بانک خواهد برد.


وي در پاسخ به اين سؤال که اين ضوابط علمي در کشورهاي پيشرفته رعايت مي‌‏شود اما در کشور ما نرخ سود را دستوري تعيين مي‌‏کنند و حتي مصوبه شوراي پول و اعتبار را نيز در زمان رياست ابراهيم شيباني در بانک مرکزي ابطال کردند؛ چه تضميني وجود دارد که امسال نيز نرخ سود دستوري تعيين نشود؟ گفت: نرخ سود تسهيلات دستوري تعيين نمي‌‏شود. يک وقت دولت مي‌‏خواهد به توليد و صنعت کمک کند، عيبي ندارد يک يارانه‌‏اي هم در نظر مي‌‏گيرد، يعني نبايد از جيب سپرده‌‏گذار جبران کنيم. الان يارانه‌‏ها بايد به تدريج حذف شود. قرار بود تا پايان برنامه چهارم اين اتفاق بيافتد و سالانه 20 درصد بدهي دولت هم کاهش پيدا کند به طوري که در پايان برنامه چهارم هيچ يارانه‌‏اي را نداشته باشيم.


بدهي دولت به بانک‌‏ها افزايش نيافته است

وي در خصوص اينکه بدهي دولت به بانک‌‏ها کاهش نيافته بلکه بيشترهم شده است، گفت: بدهي دولت روند کاهشي داشت. درست است که به صفر نرسيد ولي افزايش هم پيدا نکرد و روند آن کاهشي بود.


وي در خصوص عملکرد بانک‌‏ها تصريح کرد: بانک‌‏هاي ما ضعيف عمل نکردند و بر اساس تکاليفي که بر دوش شان بود، بيش از توان خودشان تسهيلات دادند، بايد با افزايش منابعي که جذب مي‌‏کنند از محل فروش دارايي‌‏ها و از محل وصول مطالبات، کسري منابع را پوشش دهند. در اين راستا پيش‌‏بيني‌‏هاي لازم انجام شده و کميته‌‏هايي تشکيل شده که اموال اين‌‏ها را به مزايده بگذارند و بفروشند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

► پرداخت تسهیلات ازدواج شتاب می گیرد
شرايط جديد پذيرش بانك‌هاي دولتي ◄

مطالب مرتبط
بنر