اعتراف بانک مرکزی به موجودی زیر صفر حساب ذخیره ارزی

شنبه ، 10 اسفند 1387 ، 14:43

 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی، در گزارش رسمی از خود از وضعیت اقتصادی کشور در هفت ماهه نخست سال جاری، اطلاعات متفاوتی با آمار رسمی اعلام شده توسط دستگاه های دولتی که در صدا و سیما و مطبوعات تبلیغ می شود ارائه کرده است.

به گزارش بانک مرکزی، موجودی نقدی حساب ذخیره ارزی در اول آبان 1387، برابر 25 میلیارد دلار بوده و با احتساب تعهدات این حساب به طرفهای خارجی، بدهی حساب مذکور برابر با 43 میلیارد دلار می باشد و بنابراین، حساب ذخیره ارزی در اول آبان گذشته با کسری 18 میلیارد دلاری مواجه بوده است.

با توجه به واریزی وجوه ناشی از صدور نفت در 5 ماه پایانی امسال به این حساب، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری، بدهی حساب مذکور تسویه شده و موجودی حساب ذخیره ارزی در ابتدای سال 1388 صفر شود که به دلیل کاهش شدید قیمت نفت و افزایش بودجه دولت، به احتمال زیاد امکان واریز پول به این حساب در سال آینده منتفی خواهد بود.

از سوی دیگر بنابر گزارش بانک مرکزی، بیش از دو سوم منابع بودجه دولت یعنی معادل 67 درصد آن، از عواید ناشی از نفت تامین شده که این رقم نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است، از این منبع سهم هزینه های جاری دولت از نفت نیز با 6 درصد افزایش به 58 درصد رسیده است.

همچنین کسری تراز عملیاتی دولت با4.5 هزار میلیارد تومان افزایش به 10.5 هزار میلیارد تومان رسید.

از سوی دیگر بنا بر گزارش بانک مرکزی، داراییهای خالص بانک مرکزی در خارج از کشور تا اول آبان ماه گذشته به 55 میلیارد دلار رسید که با توجه به رقم درآمد 27 میلیارد دلاری دولت در 3 سال گذشته، کافی به نظر نمی رسد.

فروش ارز توسط بانک مرکزی در بازارهای بین المللی در 7 ماهه نخست سال جاری نیز با 7 میلیارد دلار افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 27 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین شاخص قیمت زمین در مناطق شهری نسبت به 4 سال قبل (مهر 1383)، 3 برابر شده است. یعنی در طول مسئولیت دولت نهم شاخص قیمت زمین از حدود 100 واحد به 280 واحد در مهرماه 1387 رسیده است، نکته جالب آن که بنابر اعلام بانک مرکزی، در یک سال گذشته قیمت زمین در شهرهای کشور 64 درصد افزایش یافته که حتی در صورت کاهش 30 درصدی قیمت در سه ماهه اخیر که توسط رسانه های رسمی تبلیغ شده است، باز هم قیمت مسکن نسبت به آغاز دولت نهم دو برابر شده است.

منبع: سایت خبری آینده

 

► خط فقر 800 هزار تومان
چالش جديد بر سر يارانه‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر