زمزمه افزايش وام مسكن

دوشنبه ، 19 اسفند 1387 ، 15:26

 :: گزينه‌هاي 17 و 18ميليوني براي وام مسكن مهر  و احتمال افزايش وام خريد
 :: تعاوني‌ها همچنان از عدم همكاري بانك‌ها اذيت مي‌شوند
 ::  وزير مسكن: نظر انبوه‌سازان در مورد همكاري بانك‌ها تلخ‌تر از تعاوني‌ها است

زمزمه‌هاي چند روز اخير درباره افزايش تسهيلات مسكن در سال آينده با صحبت‌هاي وزير مسكن رسما تاييد شد.

محمد سعيدي‌كيا روز گذشته در حالي كه به مدت دو ساعت گلايه‌هاي 30 نفر از مديران عامل اتحاديه‌هاي تعاوني‌هاي مسكن مهر سراسر كشور را پاسخ مي‌داد، اعلام كرد: «بر اساس برنامه‌ريزي‌ها و تصميمات در حال اتخاذ در شوراي عالي مسكن، طرح افزايش وام مسكن مهر در دست بررسي است.»


اما در همين زمينه يك منبع آگاه از تصميمات دولت در خصوص تسهيلات مسكن  گفت: گزينه‌هاي 17 و 18ميليوني براي سقف وام مسكن مهر مورد بررسي است و اگر بر روي يكي از اين دو رقم اجماع صورت گيرد از سال آينده وام 14ميليون توماني مسكن مهر با حدود 20درصد افزايش به 18ميليون تومان خواهد رسيد.

دوشنبه هفته پيش نمايندگان ويژه رييس‌جمهور در امور مسكن در جلسه شوراي عالي مسكن موضوع افزايش تسهيلات مسكن در سال 88 را مورد بررسي قرار دادند كه البته هنوز در اين‌باره جمع‌بندي نشده است. گفته مي‌شود به موازات تصميم دولت براي افزايش سقف وام ساخت مسكن مهر، تلاش‌هايي هم براي افزايش وام 18ميليون توماني خريد مسكن در حال انجام است. در‌حال‌حاضر فقط بانك مسكن وام خريد مسكن مي‌دهد كه سقف رقم 18ميليوني براي اين وام تا پايان امسال تعيين شده است. منابع آگاه در اين‌باره مي‌گويند احتمال دارد وام 18ميليوني خريد مسكن نيز سال آينده افزايش يابد.


كارشناسان مسكن توصيه مي‌كنند كه ركود در بازار مسكن و كاهش قدرت خريد مردم در شرايط كنوني به‌رغم كاهش قيمت مسكن فقط از طريق تجديد قواي مالي مردم مي‌تواند به رونق در بازار منجر شود.


اوايل امسال تصميم بانك مسكن به افزايش 100درصدي سقف وام 18ميليوني خريد مسكن در شرايط گراني باعث شد كه دولت جلوي اين كار را بگيرد. اما براي سال آينده كه ركود مسكن تعميق خواهد شد احتمالا اين تصميم مجددا مطرح مي‌شود.


 ديروز 30 نفر از مديران عامل اتحاديه‌هاي مسكن مهر از نقاط مختلف كشور مهم‌ترين مشكلات پيش‌روي اين پروژه ملي را با وزير مسكن در ميان گذاشتند.
تعاوني‌ها از اينكه وزارت مسكن قصد كرده مسكن مهر را با اتكا به انبوه‌سازان جلو ببرد، اظهار ناراحتي كردند.


محمد سعيدي‌كيا، وزير مسكن و شهرسازي پس از استماع مشكلات اين تعاوني‌ها گفت: بنا نيست همه مشكلات عالم در اين جلسه حل شود؛ اما تا حد ممكن سعي مي‌كنيم رسيدگي كنيم. وي در پاسخ به انتقاد يكي از اتحاديه‌ها مبني‌بر اينكه انعقاد تفاهم‌نامه بين وزارت مسكن و شهرسازي و انبوه‌سازان به نوعي عملكرد تعاوني‌ها را زير سوال مي‌برد،‌ گفت: مبناي قضاوت شما نبايد روزنامه‌ها باشد. روزنامه‌ها از خودشان مي‌نويسند! شما بايد به سايت وزات مسكن و شهرسازي مراجعه كنيد تا متن تفاهم‌نامه را به طور دقيق بخوانيد.


وي تاكيد كرد: براساس متن اين تفاهم‌نامه جايگاه تعاوني‌ها و اتحاديه‌ها به قوت خودشان باقي هستند و انعقاد قرارداد با انبوه‌سازان به نفع تعاوني‌ها و اتحاديه است. سعيدي‌كيا افزود: بر اين اساس دولت به انبوه‌سازان مشروط‌بر استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين زمين واگذار مي‌كند و سپس در مرحله پي‌سازي بعد از اينكه 30 الي 40درصد پيشرفت فيزيكي كار انجام شود، در صورتي كه تعاوني‌هاي مسكن مهر تمايل داشته باشند مي‌توانند واحدهاي مسكوني را به قيمت تمام‌شده بر مبناي آنچه كه در تفاهم‌نامه انعقاد شده بخرند كه اين اقدام در واقع در جهت مساعدت به تعاوني‌هاي مسكن مهر است.


وي تصريح كرد: اين تفاهم‌نامه هيچ گونه خدشه‌اي به جايگاه تعاوني‌هاي مسكن مهر وارد نخواهد كرد.
وزير مسكن و شهرسازي در پاسخ به عمده‌ترين گلايه روساي اتحاديه‌هاي تعاوني‌هاي مسكن مهر مبني‌بر طفره رفتن بانك‌ها از پرداخت تسهيلات گفت: هفته پيش كه با انبوه‌سازان جلسه‌اي برگزار شد، آنها نيز از اين بابت خيلي گلايه‌مند بودند و خيلي تلخ‌تر از شما از اين بابت انتقاد داشتند. وي افزود: در هر صورت بانك‌ها اعتبار كافي براي پرداخت وام ندارند؛ اما براي رفع اين مشكل وزارت مسكن و شهرسازي به دنبال راه‌اندازي بازار رهن ثانويه است كه مجوز آن از بانك مركزي گرفته شده و با سازمان بورس نيز تفاهم شده است؛ اما شوراي‌عالي مسكن تاكنون اجازه نهايي را براي اين امر صادر نكرده است.


وزير مسكن و شهرسازي در مورد انتقاد يكي از تعاوني‌ها كه عنوان كرد پرداخت 14ميليون وام تكافوي ساخت مسكن 75متري را نمي‌دهد گفت: از ابتدا هم بنا نبوده كه دولت تمام هزينه ساخت مسكن را به صورت وام پرداخت كند و متقاضيان نيز بايد سهم آورده نقدي خود را براي تكميل ساخت تزريق كنند؛ اما براساس پيش‌بيني‌ها در بودجه سال 88 احتمال افزايش وام مسكن مهر وجود دارد.


وي در مورد يكي ديگر از گلايه‌ها مبني بر اينكه وزارت مسكن و شهرسازي با تعاوني‌هاي مسكن نامهربان است، گفت: شما بگوييد كدام بخش از تفكرات ما نامهربان است؟ ما با هر ارگان و هر مجموعه‌اي كه اقدام به ساخت‌و‌ساز كند، مهربانيم. ضمن اينكه تعاوني‌ها جايگاه‌شان در قانون اساسي كاملا تعريف شده و مشخص است.
وزير مسكن و شهرسازي در ادامه اظهارات خود، انجام عمليات پالايش متقاضيان مسكن مهر را كار مهمي دانست و گفت: حدود 3ميليون و 900هزار نفر از سرتاسر ايران در اين طرح ثبت‌نام كردند.


سعيدي‌كيا در مورد پيشنهاد يكي از روساي اتحاديه‌هاي مسكن مبني‌بر اينكه اگر دولت ضامن بازپرداخت وام‌هاي خارجي شود، زمينه اين كار فراهم مي‌شود، گفت: تضمين دولت در عرصه مسكن نياز نيست؛ چراكه سازندگان هر موقع بخواهند مي‌توانند مسكن خود را تبديل به سرمايه كنند و اقدام به بازپرداخت وام كنند؛ اما در هر صورت وزارت مسكن از اين پيشنهاد استقبال و حمايت خود را اعلام مي‌كند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► جلوگيري از بحران فعلي اقتصاد جهان امکان نداشت
دوگانگی در نظام تخصیص تسهیلات بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر