بانک‌ها خودپردازهایشان را بر روی شتاب بستند

شنبه ، 24 اسفند 1387 ، 16:15

همزمان با افزایش تراکم استفاده از دستگاه‌های خودپرداز، برخی بانک‌ها به دلیل کمبود منابع، سیستم‌های الکترونیکی خود را بر روی شتاب بستند.


 همه ساله در دو هفته پایانی سال به دلیل افزایش خرید مردم و نیاز به پول نقد، استفاده مردم از دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها به حداکثر ممکن بالغ می‌شود؛ این در حالی است که بانک‌ها طی دو سه سال اخیر به دلیل ضعف شدید منابع و کمبود نقدینگی‌های بسیار، مجبور هستند در شب عید خودپردازهای خود را بر روی سیستم شتاب مسدود کنند تا به واسطه افزایش برداشت از دستگاه‌های خودپرداز با کارت بانک سایر بانک‌ها، نقدینگی بانک عامل بیش از حد کاهش نیابد.


این عمل غیر اخلاقی در حالی صورت می‌گیرد که بانک‌ها چاره‌ای جز این ندارند و در غیر این صورت با کسری شدید منابع مواجه خواهند شد.
مردم نیز ناگزیرند تا برداشت از حساب‌های خود را تنها از بانک مادر که اقدام به گشایش حساب در آن کرده و کارت خود را دریافت داشته‌اند، انجام دهند.
در این میان مردم نه تنها از دریافت تسهیلات از بانک‌ها به دلیل کاهش شدید منابع بانکی محروم هستند، بلکه به پول نقد داخل حساب خود نیز به سختی دسترسی می‌یابند.


بر پایه این گزارش، در بهمن‌ماه سال جاری یک میلیون و 200 هزار مورد انتقال وجه از طریق کارت یک بانک به کارت بانک دیگر صورت گرفته است و هر ماه نیز 100 تا 100 هزار تراکنش به این نوع تراکنش‌ها افزوده می‌شود.


هم‌اکنون تعداد کل دستگاه‌های خودپرداز در سراسر ایران 12 هزار و 400 دستگاه است که به دلیل ضعف در منابع بانک‌های استانی، خودپردازهای شهرستانی از مشکل بیشتری برای نقدینگی برخوردارند؛ با این حال اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده است بانک‌های فاقد سرویس‌دهی مطلوب را جریمه می‌کند، اما بانک‌ها جریمه را به مشکلات کمبود نقدینگی ترجیح می‌دهند.


بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی، اگر تعداد تراکنش‌های ناموفق تا 5 درصد تراکنش‌های عادی باشد، بانک‌ها مشمول جریمه نمی‌شوند اما اگر 5 تا 10 درصد تراکنش‌ها را شامل شوند، به ازای هر تراکنش ناموفق 50 تومان، اگر 10 تا 15 درصد تراکنش‌ها ناموفق باشند، به ازای هر تراکنش 100 تومان و اگر از 15 درصد به بالا ناموفق باشند، به ازای هر تراکنش ناموفق 150 تومان جریمه می‌شوند.

منبع : خبرگزاری ایلنا

► اخطار رييس جمهور به رييس مجلس+پاسخ رییس مجلس
نشست بي‌نتيجه دولت و بانك مركزي براي تعيين نرخ بهره‌سال 88 ◄

مطالب مرتبط
بنر