احمدی نژاد: آمادگي ایجاد پول واحد را داریم

سه شنبه ، 18 فروردين 1388 ، 11:28

محمود احمدي‌نژاد، رئيس جمهور شب گذشته در هتل ريکسوس شهر آستانه و در آخرين برنامه نخستين روز سفر خود به جمهوري قزاقستان در جمع خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف اين کشور در پاسخ به سؤالي درباره جايگزيني پول منطقه‌اي به جاي دلار در مبادلات نفتي اظهار داشت: چنين پيشنهادي را به كشورهاي منطقه داده‌ايم كه بر اساس آن مبادلات بين كشورها با پول‌هاي رايج خودشان انجام شود و آمادگي داريم با كشورهاي منطقه پول واحدي را ايجاد كنيم، البته ايران مدت‌هاست كه ذخاير ارزي خود را از دلار تغيير داده و با ساير ارزها معامله مي‌كند.


وي درپاسخ به سؤالي درباره ارزيابي پيشنهاد همتاي قزاقي خود درباره ايجاد پول واحد بين‌المللي خاطرنشان كرد: اين پيشنهاد درست و مناسبي است؛ جهان بايد با پول واحدي اداره شود كه اين پول هم واقعي و هم يكسان باشد. تهران از پيشنهاد پول منطقه‌اي بعنوان مقدمه پول واحد جهاني استقبال مي‌كند و در نشست اكو در تهران نيز آنرا به تصويب رسانديم.


رييس جمهور با بيان اينكه رسيدن به پول واحد جهاني نيازمند فراهم كردن زيرساخت‌ها و مقدمات فراواني است، اظهار داشت: قبل از پول واحد جهاني بايد نظام عادلانه اقتصاد بين‌المللي تعريف و مباني اقتصادي جديدي تدوين شود كه پول واحد بتواند در آن نظام عادلانه ارائه گردد.

دكتر احمدي‌نژاد افزود: دلار بعنوان پول واحد به كشورها تحميل شد و سرمايه‌داران و مديران اقتصادي آمريكا حداكثر استفاده را از اين موضوع بردند.

بن‌بست انديشه سرمايه‌داري و اومانيسم
رئيس جمهور با بيان اينكه امروز واژه بحران براي همه مردم دنيا آشناست، اظهار داشت: اين بحران به سبب به بن‌بست رسيدن انديشه سرمايه‌داري و اومانيسم است.
احمدي‌نژاد گفت: انديشه سرمايه‌داري انسان را محصور و محدود به شرايط مادي مي‌کند و نقطه کمال معنوي و رشد انسان کامل را در نظر ندارد و به همين دليل امروز به بن‌بست رسيده است.


رييس جمهور انديشه سرمايه‌داري را ريشه همه مشکلات امروز جهاني توصيف و تصريح کرد: اين انديشه ريشه همه جنگ‌ها و تبعيض‌ها و ناامني‌ها بوده و هست.
دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينکه نظام سرمايه‌داري به پايان راه خود رسيده است، گفت: بحران کنوني به ظاهر بحران اقتصادي است ولي در واقع اين بحران انديشه، معنويت و اخلاق است و راه‌حل‌هايي که براي آن در نظر مي‌گيرند نتيجه‌اي نخواهد داشت، زيرا ريشه مسأله چيز ديگري است.


احمدي‌نژاد با تاکيد بر اينکه بايد انديشه‌اي ساخت که انسان امروز را به بالاترين نقطه کمال برساند، گفت: اين انديشه بايد روابط اجتماعي انسان‌ها را بر پايه برادري، عدالت و برابري تنظيم کند و از خودخواهي‌ها و زورگويي‌ها دوري گزيند.


رئيس جمهور افزود: اين مسؤوليت همگاني ما است که بايد چنين انديشه‌اي را در جهان برپا کنيم و همه انسان‌ها را در مسير دوستي، برادري و برابري و عدالت حرکت دهيم.

امروز نيازمند نظام اقتصادي جديد بر پايه عدالت هستيم
رييس جمهور خاطرنشان كرد: اقتصاد سرمايه‌داري، اقتصادي قلابي است و دارايي‌هاي كاغذي بر دارايي‌هاي واقعي غلبه دارد. البته عده قليلي از چنين شرايطي سود مي‌برند ولي بقيه ملت‌ها متضرر هستند.


احمدي نژاد با بيان اينكه امروز اقتصاد بادكنكي غرب سوراخ شده است، گفت: همگان به دروغ و ظالمانه بودن اين نوع اقتصاد پي‌برده‌اند. البته آنها مجددا مي‌خواهند با روش‌هاي قبلي آن را ترميم كنند و پر واضح است روش‌هايي كه باعث بوجود آمدن اين مشكلات شده از قبل شكست خورده هستند. امروز نيازمند نظام اقتصادي جديد بر پايه عدالت هستيم.


رييس جمهور خاطرنشان كرد: البته مانند گذشته دولت آمريكا و برخي دولت‌هاي سرمايه‌داري علاقمند هستند بحران را به ساير كشورها منتقل كنند. از اين رو دائما مطرح مي‌كنند كه بحران جهاني است و همه جهان بايد در آن مشاركت كنند، در حاليكه بحران موجود، بحران چند كشور بزرگ سرمايه‌داري است و اين از رفتارهايي است كه حتما بايد تغيير كند.


بحران جهاني، تأثير چنداني روي اقتصاد ايران نداشته است
رييس جمهور در پاسخ به اينكه بحران اقتصادي چه تغييري در جامعه ايران داشته است، تصريح كرد: بحران جهاني تأثير چنداني روي اقتصاد ايران نداشته است. البته به طور طبيعي برخي تغيير قيمت‌ها به ايران هم منتقل مي‌شود اما اقتصاد ايران از آنجا كه اقتصادي درون‌زا و خودكفاست، تأثيرپذيري آن از تحولات اخير جهاني بسيار كم است و با توجه به تجربيات ملت ايران چنين بحراني بيشتر يك فرصت بوده است تا تهديد.


تهران از حضور قزاقستان در سازمان اوپك حمايت مي‌كند
احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره عضويت قزاقستان در سازمان اوپك اظهار داشت: تهران از حضور قزاقستان در همه مجامع جهاني به خصوص اوپك حمايت مي‌كند.

منبع: خبرگزاری کار ایران(ایلنا)

► نتایج یک نظر سنجی جالب در خصوص بانکداری الکترونیک
سوتی بانک پارسیان در وب سایتش ◄

مطالب مرتبط
بنر