نتایج یک نظر سنجی جالب در خصوص بانکداری الکترونیک

سه شنبه ، 18 فروردين 1388 ، 13:28

نتایج یک نظر سنجی جالب نشان می دهد 55درصد مردم در خصوص بانکداری الکترونیک آگاهی ندارند.

به گزارش خبر نگار بانکی بر اساس این پژوهش که تحت عنوان«نظرسنجی تلفنی از مردم تهران درباره بانکداری الکترونیک»و به منظور ارزیابی میزان بهره مندی ورضایت شهروندان تهرانی از بانکداری الکترونیک صورت گرفته بیش از46درصد پاسخگویان تنهااز خود پردازها و آن هم جهت دریافت وجه بهره می برند.

 این امر بیانگر این حقیقت است که بانکداری الکترونیک از سوی مردم تهران به عنوان پایتخت کشور  ناشناخته است.باتوجه به این حقیقت که  در حال حاضر ۱۶ بانک خصوصی و دولتی در ایران فعالیت می‌کنند که در مجموع بیش از ۶۱۱۷ دستگاه خودپرداز در سطح کشور نصب کرده‌اندوطبق برنامه چهارم توسعه تا پایان سال ۸۸ تعداد این دستگاه‌ها به۳۰ هزار افزایش خواهد یافت توجه بیشتر متولیان امر در خصوص نحوه ترویج وبهبود کیفیت خدمات این دستگاه ها ضروری به نظر می رسد.

 بر پایه یافته های این پژوهش  62 درصد از استفاده کنندگان سیستم بانکداری الکترونیک معتقدند، بانک‌های دولتی نسبت به بانک‌های خصوصی خدمات بهتری را  در این زمینه ارائه می‌دهند.

نتایج  مشروح این نظر سنجی که از سوی مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ای همشهری انتشار یافته به قرار زیر است:

- 55درصد از پاسخگویان با سیستم بانکداری الکترونیک آشنایی ندارند.
- از بین 528 نفر پاسخگویی که با بانکداری الکترونیک آشنایی دارند، 46 درصد برای دریافت پول از این سیستم استفاده می‌کنند.
- از بین پاسخگویانی که  از سیستم بانکداری الکترونیک استفاده نمی‌کنند، 59 درصد عدم انجام کار بانکی  را دلیل این امر دانستند.
- از بین 103 نفر پاسخگویی که از سیستم بانکداری الکترونیک استفاده نمی‌کنند، 37 درصد بیان داشتند که علاقه‌ای به استفاده از این سیستم ندارند.
- 58 درصد از پاسخگویانی که از سیستم بانکداری الکترونیک استفاده می‌کنند، 1 تا 5 سال است که بعضی کارهای بانکی خود را  از طریق این سیستم انجام می‌دهند.
- از بین پاسخگویانی که از سیستم الکترونیک بانک‌ها استفاده می‌کنند، 24 درصد بیان کردند که خودشان برای استفاده از این سیستم اقدام کرده‌اند.
- 62 درصد از پاسخگویانی که از سیستم الکترونیک بانک‌ها استفاده می‌کنند، عنوان کردند که از خدمات الکترونیک یک بانک استفاده می‌کنند.
- 79 درصد از استفاده‌کنندگان سیستم بانکداری الکترونیک، کارت بانک‌های دولتی را دارند.
- از بین پاسخگویانی که از خدمات الکترونیک بانک‌ها استفاده می‌کنند، 52 درصد تا حدی از این خدمات رضایت دارند.
- به نظر 62 درصد از استفاده کنندگان سیستم بانکداری الکترونیک، بانک‌های دولتی نسبت به بانک‌های خصوصی خدمات بهتری را  در این زمینه ارائه می‌دهند.
- 72 درصد از پاسخگویانی که از سیستم بانکداری الکترونیک استفاده می‌کنند، معتقدند که هنگام استفاده از این سیستم دچار مشکل شده‌اند.
- از بین استفاده کنندگان سیستم بانکداری الکترونیک، 43 درصد عنوان کردند که دفعات زیادی به اتکا عابر بانک خود و بدون داشتن پول از منزل خارج شده‌اند.
- 31 درصد از کسانی که از سیستم بانکداری الکترونیک استفاده می‌کنند، صرفه‌جویی در وقت را به عنوان مزیت این سیستم بیان کردند.
- از بین پاسخگویانی که از سیستم بانکداری الکترونیک دارند، 41 درصد قطعی مکرر دستگاه‌ها، (قطعی و کندی خطوط اینترنت در ایران، قطع برق، فرسودگی سیستم‌های الکترونیک) را به عنوان مشکل این سیستم بیان کردند.

► شورای پول و اعتبار احیا شد
احمدی نژاد: آمادگي ایجاد پول واحد را داریم ◄

مطالب مرتبط
بنر