عوامفريبي بانك ملت با سوء استفاده از يك فيلم مستند

يكشنبه ، 30 فروردين 1388 ، 13:40

بانك ملت در هفته‌هاي اخير يك تيزر تلويزيوني به تقليد از فيلم مستند "راز" تهيه و براي جلب بيشتر سپرده‌هاي قرض‌الحسنه عموم آنرا مكررا از شبكه‌هاي مختلف سيما پخش مي‌كند.
 
فيلم مستند راز (secret)، محصول 2006 كشور استراليا به كارگرداني دروت هريوت است كه در آن چند متخصص روان‌شناسي، فيزيك كوانتوم، فلسفه و الهيات خطاب به بيننده فيلم ، فرضيه «انسان به آنچه مي‌انديشد، جذب مي‌كند» را تشريح مي‌كنند.نسخه اصلی این فیلم درسال86 در برنامه سینما ماورا از شبکه 4 سیما نیز پخش شده است.


پيام اصلي فيلم راز كه از كتاب «علم پولدارشدن» نوشته والاس واتلز در سال 1910 (98 سال قبل) اقتباس شده چنين است: «راز بزرگ جهان هستي به ما مي‌گويد انسان به گونه‌اي خلق شده است كه مي‌تواند به تصوراتش جامه عمل بپوشاند. در واقع هر كس به آرزوهاي مثبت و بزرگ فكر كند، ناخودآگاه تمام انرژي و توانش براي تحقق آن آرزو و تصور متمرکز می شود و اگر مايوس نشود و از تلاش دست برندارد، به آرزو و تصور خود خواهد رسيد».

در حالي كه نكته كليدي در فيلم راز، «تلاش ناخوآگاه براي تحقق تصورات» است ، در فيلم تبليغاتي بانك ملت عنصر تلاش حذف شده و با عوامفريبي به بيننده سيما چنين القا مي‌شود كه با سپردن پول خود به بانك ملت، به آرزوهاي خود خواهد رسيد.

صدا و سيما در شرايطي به اين فيلم اغواگرانه بانك ملت اجازه پخش مي‌دهد كه برخي از عادي‌ترين مفاهيم اجتماعي روز و يا مطالبات عدالتخواهانه ازسيما اجازه پخش ندارند و به تيغ سانسور سپرده مي‌شوند.

در سالهاي گذشته تبليغات اغواگرانه و قرعه‌كشي‌هاي لارتاري‌گونه بانك‌ها همواره مورد اعتراض اقتصاددانان و جامعه شناسان دلسوز كشور قرار داشته و اين گونه تبليغات، تضعيف كننده فرهنگ كاري و رواج دهنده مصرف‌گرايي ، روحيه حرص و مفت‌ طلبي دانسته شده است.

طهماسب مظاهري، رييس كل سابق بانك مركزي در سال 86 به قرعه كشي‌هاي لاتاري گونه بانك‌ها اعتراض كرد و موفق شد قرعه کشی های بزرگ بانك‌ها را محدود كند اما كمتر از يكسال بعد از سمت خود عزل شد و بانك‌ها برگزاري قرعه‌كشي‌هاي بزرگ بنام قرض‌الحسنه را از سر گرفتند.

بانك‌هاي دولتي با عناوين جذابي چون قرض‌الحسنه ، خيرخواهي و نيكوكاري مردم را به شركت در قرعه‌كشي‌هاي بزرگ تشويق مي‌كنند اما هيچگاه به اين سوال پاسخ نمي‌دهند كه نسبت تعداد حسابهاي قرض‌الحسنه به جوايز چقدر است؟ چه كساني و با چه شرايطي موفق به دريافت وام‌هاي قرض‌الحسنه شده‌اند؟ منابع جذب شده تحت عنوان سپرده قرض‌الحسنه چقدر است و چند درصد آن صرف پرداخت وام قرض‌الحسنه شده و از همه مهمتر، شرايط دريافت وام قرض‌الحسنه از بانك‌ها براي اشخاص عادي چيست؟

منبع: سایت خبری الف

► 16 سال با سرمایه گذاری خارجی در ایران
سناریوی تغییر مدیر عامل بانک سرمایه ◄

مطالب مرتبط
بنر