بزرگترین واردکنندگان پــهپــــاد

بانکی دات آی آر: گرچه تجارت پهپادها بشدت در حال افزایش است، اما تنها ۰.۳درصد از تجارت جهانی تسلیحات را تشکیل میدهد.

بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴، ۳۵ کشور مختلف در سرتاسر جهان واردکننده ی سیستمهای پرنده ی بدون سرنشین بوده اند، که مجموعا ۴۳۹ عدد از این پهپادها مورد تبادل قرار گرفته اند، در حالیکه تنها ۱۱ عدد از آنها مسلح بوده اند.
۱۱ هواپیمای بدون سرنشین مسلح از سوی آمریکا و چیـن صادر شده اند_ایالات متحده تامین کننده ی ۶ پهپاد مدل دروگر MQ-9 برای بریتانیا جهت استفاده در افغانستان بوده است، و چیــن پنج فقره از این سلاح را به نیجـریـه صادر کرده است تا نیروی این کشور را برای نبرد با گروه تروریستی بوکوحـرام تقویت کند.پس از آنکه اخیرا ایالات متحده اعلام کرد  فروش پهپادهای مدلهای شکارچی و دروگر به کشورهای دوست و هم پیمان را آغاز خواهد کرد، اندازه های بازار پهپادهای مسلح نیز گسترش پیدا کرد. پیشتر، بریتانیا تنها کشور مجاز به خرید هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی که توان حمل سلاح دارند، بود؛ و در طی پنج سال گذشته، این کشور به بزرگترین واردکننده ی این تجهیزات تبدیل شده است.

بریتانیا ۳۴درصد از واردات هواپیماهای بدون سرنشین بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ را بخود اختصاص داده است. علاوه بر آن شش فقره پهپاد مسلح مدل دروگـر، این کشور ۵۵ پهپاد نیز از رژیم صهیونیستی دریافت کرده است. از سال ۱۹۸۵، رژیم اشغالگرقدس بیشترین تعداد از این نوع تجهیزات را صادر کرده که معادل ۶۰.۷درصد کل میزان این نوع تبادلات در سراسر جهان بوده است؛ بیشتر از ایالات متحده که ۲۳.۹درصد از این بازار را در اختیار داشته است. از حیث واردات، هنــد با فاصله ی زیادی از بریتانیا با ۱۳.۲ درصد از کل واردات پهپاد بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، در جایگاه دوم بزرگترین واردکنندگان این سامانه ها قرار دارد. ایتالیا نیز با دریافت ۹.۸درصد از ۴۳۹ سامانه ای که در این بازه ی زمانی مورد تبادل قرار گرفته اند، در رده ی سوم این فهرست قرار گرفته است.

 

منبع: Forbes
مترجم: مهرداد دستورانی

به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *