88 درصد منابع بانك ها به تولید اختصاص می یابد

دوشنبه ، 11 خرداد 1388 ، 15:01

 

رئیس كل بانك مركزی تاكید كرد:‌ بانك‌ها مكلف شده اند تا 88 درصد از منابع خود را صرف اعطای تسهیلات برای بخش تولید كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع و معادن، محمود بهمنی با تاكید بر ضرورت تخصیص منابع هر چه بیشتر به بخش تولید و صنعت كشور، خاطرنشان كرد: باید نظارت دقیقی روی این تخصیص‌ها صورت گیرد تا منابع به بخش تولید كشور برسند.

وی افزود: میانگین سپرده‌های قانونی بانك‌ها به حداقل مصوب خود و از 20 درصد به حدود 12 درصد كاهش یافته است كه در این میان، 24 هزار میلیارد ریال منابع آزاد شده كه قطعا بخشی از آن به صنعت اختصاص می‌یابد و در این زمینه برنامه‌ای كه داریم علاوه بر آزادسازی سپرده‌های قانونی، 40 هزار میلیارد ریال دیگر به بخش صنعت تزریق خواهد شد.

بهمنی افزود: بیشتر فعالان بخش صنعت تا پیش از این برای تامین سرمایه در گردش خود به بانك‌های خصوصی و برای تامین مالی برنامه‌های توسعه‌ای خود به بانك‌های دولتی جهت تامین منابع ارزان قیمت مراجعه می كردند.

رئیس كل بانك مركزی در زمینه علت گله بنگاه های تولیدی از نبود منابع كافی با وجود تخصیص خطوط اعتباری توضیح داد: مسئله مهم ، تناسب نداشتن عرضه و تقاضای تسهیلات است، ما در تلاشیم تا با هدایت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به‌سوی استفاده از اوراق مشاركت و شركت‌های تامین سرمایه، همچنین جذب سرمایه‌های خارجی در كشور و استفاده آنها در بخش‌های تولیدی و صنعتی كشور، بخش قابل توجهی از تقاضای منابع از سوی شركت‌های تولیدی و صنعتی را پاسخ دهیم.

رئیس كل بانك مركزی با اشاره به اینكه تاكنون دوبار برای تقویت بنیه مالی سیستم بانكی و افزایش سرمایه آنها اقدام كرده‌ایم، افزود: ارائه لایحه 150 هزار میلیارد ریالی افزایش سرمایه بانك‌ها به مجلس برای تصویب از این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: بانك مركزی قصد داشت تا از طریق این لایحه بتواند به صنایع كشور با ارائه تسهیلات هدایت و كنترل شده كمك كند كه البته موفق به انجام این كار نشد.

منبع: شبکه خبر

► ايران‌چک 100 هزار توماني آبي شد
تقسیم بانک ها به سه دسته قرض الحسنه ، تجاری و بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر