تهران سي و سومين شهر گران دنيا

پنجشنبه ، 18 تیر 1388 ، 09:13

موسسه تحقیقاتی مرسر در تازه ترین گزارش خود فهرست 50 شهر گران دنیا بر اساس هزینه های زندگی در سال 2009 را منتشر کرد.
به گزارش فارس موسسه تحقیقاتی مرسر که هر ساله شهرهای دنیا را بر اساس هزینه های زندگی رتبه بندی می کند، امسال نیز 143 شهر مهم دنیا را رتبه بندی کرده است.
این موسسه با توجه به هزینه های مسکن ، حمل و نقل ، غذا ، پوشاک ، لوازم منزل و تفریحات شهریهای مهم دنیا را به عنوان گران ترین یا ارزانترین رتبه بندی می کند و نکته قابل توجه اینکه با توجه به بحران اقتصادی دنیا هزینه های زندگی در گزارش سال 2009 در اکثر شهرهای مهم دنیا افزایش یافته و رتبه بسیاری از این شهر ها در سال 2009 در مقایسه با سال 2008 بالا آمده است.
.
فهرست 50 شهر گران دنیا در سال 2009 به همراه رتبه آنها در سال گذشته به شرح زیر است:


رتبه امسال--- نام شهر (کشور)--- رتبه سال گذشته
1- توکیو (ژاپن) 2
2- اوزاکا (ژاپن) 11
3- مسکو (روسیه) 1
4- ژنو (سوئیس) 8
5- هنگ کنگ (هنگ کنگ) 6
6- زوریخ (سوئیس) 9
7- کپنهاک (دانمارک) 7
8- نیویورک (آمریکا) 22
9- پکن (چین) 20
10- سنگاپور(سنگاپور) 13

..................................

31- وایت پلینز (آمریکا) 89
32- لاگوس (نیجریه) 30

33- تهران (ایران) 74

34- آبیجان (آیوورکاست) 51
35- داکار (سنگال) 41
36- سانفرانسیسکو (آمریکا) 78
37- مادرید (اسپانیا) 28
38- لوکزامبورگ (لوکزامبورگ) 43
39- بارسلونا (اسپانیا) 31
40- آلگریس (آلگریس) 57

 

در حالي که دولتمردان ايراني افزايش هزينه خانوار و کاهش قدرت خريد مردم را انکار مي کنند، پايتخت ايران به دليل سير صعودي تورم، از ليست «نسبتاً ارزان ترين» شهرها در ليست «نسبتاً گران ترين» شهر هاي دنيا قرار گرفت.

تهران در سال گذشته با رتبه 74 جهان در گروه شهرهاي نسبتاً ارزان دنيا قرار داشت. اما با توجه به افزايش هزينه خانوار، موسسه تحقيقاتي مرسر در سال 2009، تهران را در جايگاه 33 قرار داده است.

پايتخت ايران در حالي در ليست گران ترين شهرها قرار گرفت که محمود احمدي نژاد معتقد است؛ «وضع مردم ايران خوب است و تورم 25 درصدي ارتباطي به سياست هاي دولت ندارد.»

وضع ايران در شرايطي با تورم 25درصدي خوب توصيف مي شود که تورم شهرهاي گران دنيا مانند «توکيو» به کمتر از سه درصد مي رسد و قدرت خريد طبقه متوسط آنها به رغم افزايش هزينه خانوار سقوط نکرده است. با اين حال موسسه تحقيقاتي مرسر که هرساله شهرهاي دنيا را بر اساس هزينه هاي زندگي رتبه بندي مي کند، امسال نيز 143 شهر مهم دنيا را رتبه بندي کرده است.

اين موسسه در تازه ترين گزارش خود از 50 شهر گران دنيا، تهران را با رتبه 33 در ليست شهرهاي گران دنيا قرار داد. اين موسسه با توجه به هزينه هاي مسکن، حمل و نقل، غذا، پوشاک، لوازم منزل و تفريحات، شهر هاي مهم دنيا را به عنوان گران ترين يا ارزان ترين رتبه بندي مي کند و نکته قابل توجه اينکه با توجه به بحران اقتصادي دنيا هزينه هاي زندگي در گزارش سال 2009 در اکثر شهرهاي مهم دنيا افزايش يافته و رتبه بسياري از اين شهر ها در سال 2009 در مقايسه با سال 2008 بالا آمده است.

توکيو با پيشي گرفتن بر مسکو به گران ترين شهر جهان براي مهاجران خارجي تبديل شده است. اوزاکا با 9 رتبه ارتقا نسبت به سال قبل در مکان دوم جاي دارد و مسکو در رتبه سوم جاي گرفته است. ژنو در رتبه چهارم قرار دارد و هنگ کنگ در مکان پنجم اين فهرست قرار گرفته است. شهر ژوهانسبورگ با پيشي گرفتن بر آسونسيون در پاراگوئه ارزان ترين شهر به شمار مي رود.

ارتقاي تهران به رتبه هاي بالاي گران ترين شهرهاي جهان در حالي صورت گرفته است که براساس يک شاخص نسبتاً جديد به نام شاخص فلاکت که چندي پيش هم در مناظره ميان محسن رضايي و احمدي نژاد مطرح شد، ايران در اين خصوص هم در رتبه بالايي قرار گرفت. شاخص فلاکت از جمله اين نماگرهاي اقتصادي است که به وسيله اقتصادداناني مانند رابرت بارو و آرتور اوکان در دهه 70 ميلادي معرفي شد.

اين نماگرها از ترکيب دو شاخص مهم اقتصادي يعني نرخ بيکاري و نرخ تورم به صورت يک ترکيب خطي معمولي تهيه مي شود. البته امروزه اين معادله را که به وسيله آرتور اوکان معرفي شده به عنوان شاخص و نماگر صحيح فلاکت مي شناسند و معادله رابرت بارو که در آن GDP و نرخ سود بانکي هم در نظر گرفته مي شود، به عنوان شاخص فلاکت در نظر گرفته نمي شود.

 
شاخص فلاکت در ايران

روش محاسبه شاخص فلاکت بسيار ساده و مبتني بر حاصل جمع دو شاخص اصلي يعني نرخ بيکاري و نرخ تورم است. در کشور ما متولي اعلام نرخ بيکاري مرکز آمار ايران است که اطلاعات مربوط به نرخ اشتغال و بيکاري را به صورت سه ماه يک بار محاسبه و اعلام مي کند، گو اينکه در مقاطعي از زمان اين نرخ در برخي از فصول اعلام نشده است. همچنين جهت جمع آوري اطلاعات مربوط به نرخ تورم به آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي در زمينه شاخص تورم به عنوان تنها متولي رسمي محاسبه و اعلام نرخ تورم مراجعه شد. نرخ تورم به کاررفته در اين محاسبه بر مبناي 12 ماه يا سالانه است که براي هر فصل عدد آن محاسبه مي شود.

کمترين ارقام اين شاخص مربوط به سال 1384 و نيمه اول سال 1385 است و بالاترين ارقام اين شاخص مربوط به سال 1387 است. اين شاخص از فصل اول سال 1385 تا فصل دوم سال 1387 روند صعودي قابل توجهي داشته به طوري که ارقام اين شاخص از عدد 23.18 در فصل اول سال 1385 به رقم 93.37 در فصل دوم سال 1387 بالغ شده است. مجموع نرخ تورم و نرخ بيکاري از فصل چهارم سال 1386 به بعد همواره بالاي رقم 30 بوده است و در فصول دوم و سوم سال 1387 به ترتيب به ارقام بي سابقه 93.37 و 55.37 دست يافته است.

منبع: روزنامه اعتماد و بازتاب آنلاین

► نشست شوراي پول واعتباربرگزار نشد
40 ميليون نفر سهام عدالت گرفته‌اند ◄

مطالب مرتبط
بنر