آغاز شرط بندي روي دلار

شنبه ، 20 تیر 1388 ، 14:25

«دلار چنده؟،» اين جمله يي بود که يکي دو روز گذشته رکورد جملات عام در بازار را شکسته است.

بالا رفتن ارزش دلار در بازار تهران باعث شده خيل فروشندگان اين ارز با اين جمله «دلار چنده؟،» پرسان پرسان از صراف به صراف و از دلال به دلال وارد بازار شوند.

نوسانات دلار در بازار تهران چنان جذابيتي براي معامله گران اين بازار به وجود آورده که شرط بندي روي اين ارز هم باب شده است. صديقه رجبي يکي از فعالان اين بازار در مورد اتفاقات اخير بازار ارز کشور گفت؛ «تعطيلات، انتخابات و واکنش هاي مردم به انتخابات تاثيرات رکودي بر بازار داشت.

تحت تاثير عوامل داخلي و بازارهاي بين الملل قيمت دلار بالا رفت و يورو هم در روند معکوس قيمتي قرار گرفت.» او اضافه کرد؛ «با وجودي که تهران به دليل آلودگي هوا تعطيل بود اما رکوردشکني دلار، مردم را به بازار کشاند.»
 
رجبي ادامه داد؛ «کساني که به سوي خيابان جمهوري و خيابان هاي اطراف مي رفتند به قصد فروش دلار پا در اين خيابان ها گذاشتند.»

به گفته او اکثر کساني که طي چند روز گذشته به بازار ارز رفته اند دارندگان دلارهاي سبزي بودند که فرصت را مغتنم شمرده و براي فروش دلار هزار توماني عزم بازار کرده اند. اين فعال بازار ارز در مورد پيش بيني ها و شايعات هم گفت؛ «در بازار شايعه شده قيمت دلار تا بيش از 1100 تومان بالا مي رود و بعضي از افراد چنان به اين موضوع ايمان دارند که بر سر آن شرط بندي مي کنند.»
 
رجبي در مورد شايعات قيمت طلا نيز گفت؛ «در اين ميان شايعه شده قيمت طلا نيز به يکباره صعود مي کند.»

 البته امروز قیمت دلار با افت اندکی همراه بود.

طلا در خواب خرگوشي
در همين حال محمد کشتي آرايي رئيس اتحاديه سراسري طلا و جواهر نيز احوال بازار طلا در چند روز گذشته را تشريح کرد.

کشتي آرايي گفت؛ «تعطيلات از يک سو باعث شد تعدادي از مشتريان به سفر بروند و بازار کمي خلوت شود اما از طرف ديگر اين تعطيلات فرصت مناسبي شد تا افرادي که قصد خريد داشتند و وقت نداشتند، فرصت کنند و سري به بازار بزنند و خريد خود را انجام دهند. اين دو واکنش به صورتي بود که اثرات همديگر را خنثي کرد و حالت عادي به بازار داد.»

رئيس اتحاديه سراسري طلا و جواهر کشور اضافه کرد؛ «رفتار متقابل مردم نسبت به تعطيلات باعث شد بازار روال عادي را در طول تعطيلات طي کند. طبق بررسي ها هم در اين چند روزه تناسب ميان عرضه و تقاضا برقرار بود و به همين دليل قيمت ها نيز در تعادل قرار داشتند.»
 
او افزود؛ «وضعيت بازار طلاي سراسر کشور نيز در ايام تعطيلات عادي بوده است.»

کشتي آرايي در مورد اخبار بازارهاي جهاني نيز گفت؛ «سه روزي است که قيمت طلا و نفت تقريباً ثابت مانده و منحني آنها نيز به شکل ثابت و نزولي ترسيم شده است.»
 
او توضيح داد؛ «در ابتدا قيمت اونس طلا 932 دلار بود که در روند نزولي به 924 دلار رسيد و بعد از آن هم در حول و حوش همين قيمت جا خوش کرد.»

رئيس اتحاديه سراسري طلا و جواهر در مورد افزايش قيمت دلار هم نظري داد. او افزايش مسافرت هاي تابستاني خارج از کشور را دليل اصلي افزايش قيمت دلار دانست و گفت؛ «با افزايش مسافرت هاي خارجي، تقاضا براي خريد دلار افزايش پيدا کرده و به دنبال آن هم قيمت اين ارز 1005 تا 1006 تومان بالا رفته است.»

منبع: سایت خبری فرارو

 

► ارزش گذاري پول ملي اصلاح مي‌شود
مداخلات دولت،‌ بانك‌ها را از مسير صحيح خارج كرد ◄

مطالب مرتبط
بنر