3 گروه خريدار داخلي و خارجي براي بانك صادرات

يكشنبه ، 21 تیر 1388 ، 12:34

تالار شيشه‌اي رنگ بانكي ها را مي گيرد. اين تحليل فعالان بازار سرمايه از حال و هواي روزهاي آتي در بورس است. روزهايي كه قرار است با عرضه دو بلوك از بانكهاي دولتي موجي تازه از عرضه هاي خصوصي سازي در بازار سرمايه آغاز شود.


بر اين اساس بلوك بانكهاي صادرات و تجارت در هفته جاري و طي دو روز كاري روي ميز فروش مي رود تا بار ديگرسرمايه گذاران را به رقابت بكشاند. سرمايه گذاراني كه بخشي از آنها از جمع كشورهاي خارجي در بازار پر بازده ايران حضور دارند.


اين بار نيز همزمان با نزديك شدن به روزهاي مانده تا عرضه بلوك بانك صادرات صحبت از حضور سرمايه گذاراني از كشورهاي خارجي در جريان اين رقابت پيچيده مطرح شد و اينطور كه از شواهد پيدا است، اين سرمايه گذاران در زمان عرضه سهام به صورت خرد تمايل خود را براي خريد سهم اعلام كرده بودند اما فرصت مالكيت سهام ارزنده بانك ها را به زمان مغتنم ديگري كه همان عرضه بلوكي است واگذار كرده، بودند.


در همين خصوص غلامرضا خليل ارجمندي مدير امور مالي بانك صادرات اظهار داشت : پيش از اين هم مشتريان خارجي براي خريد اين سهم ابراز تمايل كرده بودند. وي افزود : با اين وجود به دليل شرايط فعلي و مذاكراتي كه با مشتريان صورت گرفته به نظر مي رسد كه خريداران بلوك صادرات از جمع مشتريان داخلي باشند. عضو هيأت مديره شركت بورس شرايط معامله را مد نظر قرار داد و تصريح كرد: شرايط معامله بلوك بانك صادرات به صورت نقد و اقساط است به طوري كه 25 درصد نقد و مابقي اقساط و با تسهيلات 6 درصدي است. ارجمندي تأثير عرضه اين بلوك را بر قيمت سهم مورد تأكيد قرار داد و خاطر نشان كرد : اينطور كه به نظر مي‌رسد با توجه به قيمت عرضه بلوك قيمت سهام خرد نيز در بازار تحت تأثير قرار گيرد و با توجه به كشش بازار قيمت سهام خرد نيز افزايش خواهد يافت. به گفته ارجمندی در حال حاضر حدود 49 درصد سهام بانک صادرات متعلق به دولت است که قرار است29 درصد آن تا پایان سال به بخش خصوصی از طریق بورس واگذار شود.

وي اعلام کرد: براساس برنامه های هماهنگ شده با سازمان خصوصی سازی، قرار است هر یک از بانکهای صادرات و تجارت دو بلوک 5 درصدی سهام خود را در بورس عرضه کنند. عضو هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه هر یک از عرضه های مذکور در دو مرحله صورت مي گيرد، افزود: یعنی بانک صادرات در دو مرحله دو بلوک 5 درصدی و بانک تجارت نیز در دو مرحله دو بلوک5 درصدی از سهام خود را عرضه خواهند کرد. وی با اعلام اینکه بانک صادرات هر یک از بلوکهای 5 درصدی خود را به فاصله یک ماه عرضه و بقیه سهام را نیز تا پایان سال عرضه می کند، تصریح کرد: هر یک از بلوکهای مذکور بيش از840 ميليون سهم را شامل می‌شود. عضو هیأت مدیره شرکت بورس اوراق بهادار افزود: بانک ملت نیز فعلاً عرضه سهام ندارد، زیرا بلوکهای سهام خود را در بورس عرضه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکتهای بیمه مشمول واگذاری سهام نیز در حال آماده سازی سهام شرکتهای خود برای عرضه در بورس هستند، اما قطعاً سهام هیچ یک از شرکتهای بیمه در تیرماه جاری عرضه نخواهد شد. همچنين يكي از مديران سازمان خصوصي سازي با اشاره به نزديكي زمان عرضه بلوك بانك تجارت و صادرات اظهار داشت : اگر مشتريان خارجي هم وجود داشته باشند روز عرضه مشخص خواهند شد و بايد تا آن روز صبر كرد. وي با تأكيد بر اينكه درخواست هاي متعددي براي خريد سهام اين بانك اعلام شده است، تصريح كرد : اگر مشتري براي اين بلوك وجود نداشت سهم عرضه نمي شد.


اين مدير سازمان خصوصي‌سازي در مورد واگذاري بلوک‌هاي بانک هاي صادرات و تجارت ، گفت: تنها مشکلي که براي واگذاري بلوک هاي اين دو بانک وجود دارد برگزاري مجامع اين بانک ها است که بايد 31 تير ماه برگزار شود. وي از وجود دو مشتري براي بلوک هاي پنج درصدي بانک تجارت خبر داد و گفت:‌ در صورتي که امکان پذير باشد تا قبل از برگزاري مجمع بانک، سهام آن را آگهي و دو بلوک پنج درصدي را به هيأت عالي واگذاري پيشنهاد خواهيم کرد تا مصوبه آن اخذ و سپس از طريق بورس اوراق بهادار عرضه و واگذار شود.


وي در پاسخ به اين سؤال که آيا مشتريان دو بلوک بانک تجارت خريداران داخلي هستند و يا خارجي، ‌گفت:‌ سازمان خصوصي سازي در زمان حاضر پيشنهاد خريداران داخلي را بازاريابي کرده است. اين مديرسازمان خصوصي سازي گفت: اقدام هاي لازم براي واگذاري بلوک هاي پنج درصدي بانک صادرات نيز پس از برگزاري مجمع آن آغاز مي شود. در عين حال محمد آرام بنيار مدير عامل شركت تأمين سرمايه امين كه ارزش گذاري سهام بانك صادرات را انجام داده است از حضور سه گروه خريدار در جريان عرضه بلوكي بانك صادرات صحبت به عمل آورد و اظهار داشت: شرايط عرضه بلوكي بانك صادرات كه به صورت 20 درصد نقد و مابقي به صورت اقساط و با سود 6 درصدي است، براي خريداران جذابيت ايجاد كرده است.


وي با تأكيد بر اينكه مدت بازپرداخت تسهيلات طولاني مدت است، خاطر نشان كرد : با توجه به نرخ پائين تسهيلات مي توان گفت بخش عمده اي از اقساط از محل سود آوري بانكها تأمين مي شود.


آرام بنيار در تكميل صحبت هاي خود به ذكر مثالي پرداخت و گفت: به عنوان نمونه اگر P/E بانكي 5 باشد سرمايه خريدار حداكثر ظرف مدت 5 سال بازخواهد گشت. مدير عامل تأمين سرمايه امين افزود: چنين شرايط مطلوبي است كه مشتريان زيادي را براي خريد اين بلوك روانه تالار شيشه اي كرده است. بنا به اعتقاد وي، در حال حاضر بانكها با كف قيمت خود در جريان معاملات حضور دارند و اين نيز خود دليلي ديگر بر تمايل سرمايه گذاران نسبت به خريد بلوك بانك ها است. آرام بنيار قيمت عرضه بلوكي بانك صادرات را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان كرد: اين قيمت مناسبي براي عرضه بلوكي سهم است. مدير عامل تأمين سرمايه امين در تشريح 3 گروه خريدار بلوك بانك صادرات اظهار داشت : عده اي از مشتريان اين بانك از كشورهاي عربي هستند كه پيش از اين هم تمايل خود را بيان كرده بودند.


وي با اشاره به ابراز تمايل جمعي از سرمايه گذاران از صندوق هاي بازنشستگي خاطر نشان كرد : در عين حال تقاضاهايي هم به ما براي خريد اين بلوك ارائه شده است. آرام بنيار با بيان اينكه كشورهايي از جمله تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس تمايل همكاري و حضور در بازار ما را دارند گفت: شرايط كنوني در بازار سرمايه ما براي حضور اين سرمايه گذاران مطلوب است. وي تأثير عرضه بلوكي سهم را براي بازار سرمايه مد نظر قرار داد و گفت: به طور قطع پس از عرضه بلوكي شاهد بهبود شرايط سهام خرد اين بانك در بازار خواهيم بود. بنا به گفته مدير عامل شركت تأمين سرمايه امين: با توجه به اينكه شركت ها در فصل اخير سود خوبي را در مجامع شان بين سهامداران تقسيم كرده اند اين انتظار از بانك صادرات نيز وجود دارد كه با تقسيم سود مناسب بين سهامداران رضايت آنها را جلب كند.


بر اساس اين گزارش سازمان خصوصي سازي در راستاي اجراي قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و مقررات مربوط به سياست‏هاي كلي اصل 44 قانون اساسي، شرايط واگذاري بلوك‏هاي دو بانك صادرات وتجارت را اعلام كرد.بر اين اساس، واگذاري دو بلوك
5 درصدي از سهام بانك صادرات ايران در روزهاي بيست و دوم تا بيست و چهارم تير ماه صورت خواهد گرفت.هر بلوك 5 درصدي در بانك صادرات، 840 ميليون و 150 هزار سهم است كه ارزش پايه هر سهم اين بانك، قيمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قيمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به شرط آنكه از مبلغ 1234 ريال كمتر نباشد، اعلام شده است.در حال حاضر، 49 درصد از سهام بانك صادرات ايران به دولت جمهوري اسلامي ايران، 40 درصد سهام عدالت و 11 درصد به تركيب سهامداران اين بانك تعلق دارد.اين گزارش مي‏افزايد: 521 ميليون و 869 هزار و 200 سهم از بانك تجارت (معادل 5 درصد)، بيست و سوم تير ماه و بلوك دوم اين بانك نيز بيست و هفتم تير ماه به صورت نقد و اقساط عرضه خواهد شد.

ارزش پايه هر سهم بانك تجارت قيمت تابلو بورس در روز قبل از عرضه (معادل قيمت بسته شدن روز قبل از عرضه) در نظر گرفته شده است.بر اساس شرط سازمان خصوصي سازي، قيمت تابلو اين سهم نيز نبايد كمتر از مبلغ 1426 ريال باشد.اين گزارش مي افزايد دولت 57.81 درصد از سهام بانك تجارت را در اختيار دارد. پس از مالكيت 30 درصدي سهام عدالت در بانك تجارت، 12.19 درصد از سهام به نام ساير تعلق گرفته است.بر اساس اين گزارش 6 درصد سهام بانک صادرات ایران در 16 خردادماه سال جاری به تعداد یک میلیارد و 8 میلیون و180 هزار سهم به قیمت هر سهم هزار و یک ریال در بورس اوراق بهادار عرضه شد. علاوه بر آن، 40 درصد سهام بانک صادرات متعلق به بخش سهام عدالت، 5 درصد آن نیز متعلق به کارکنان بانک است؛ بنابراین با این واگذاریها 51 درصد بانک صادرات خصوصی می شود، این در حالی است که 20 درصد سهام بانک متعلق به دولت و 29 درصد نیز به صورت تدریجی و بلوکی عرضه خواهد شد.

منبع: روزنامه ایران

► جايگاه دولتي بانک مرکزي در بوته نقد
3هزار میلیارد تومان با گرد و غبار رفت ◄

مطالب مرتبط
بنر