بحران واقعي اقتصادي در راه است

دوشنبه ، 22 تیر 1388 ، 15:01

اقتصاددان ارشد بانک جهانی تصریح کرد که بحران مالی فعلی در جهان (شدیدترین بحران مالی از زمان "رکود بزرگ" در سال 1930 ) به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بحران واقعی اقتصادی است و بسیار زود است که بگوییم این بحران به پایان رسیده است.

جاستین یفولین اقتصاددان ارشد بانک جهانی، با ذکر این نکته که بحران واقعی اقتصادی در راه است، خاطر نشان کرد: تنها با اتخاذ تدابیر گسترده می‌توان از سقوط بیشتر بخش مالی جلوگیری به عمل آورد گرچه اطمینان مصرف‌کنندگان نیز به تدریج در حال احیا شدن است.

لین که معاون رئیس اقتصادهای توسعه یافته در بانک جهانی است، گفت: ایالات متحده حدود 12.8 تریلیون دلار، یعنی نزدیک به 90 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را برای نجات بورس خود اختصاص داده است، ضمن اینکه این کشور برای خروج از بحران سرمایه‌گذاری‌های خود را نیز افزایش داده و اقتصادش را تقویت کرده است. لین در عین حال به این موضوع اشاره کرد که تمرکز صرف بر بحران مالی کافی نیست چون بحران فعلی پیشتر به خاطر اضافه ظرفیت به یک بحران اقتصادی واقعی تبدیل شده است.

این مقام ارشد بانک جهانی گفت که پیش از شیوع بحران مالی، اقتصاد امریکا شش سال رشد سریع را تجربه کرد. به طوریکه مقدار گسترده‌ای از سرمایه گذاری‌ها بر مستغلات و تولید متمرکز بود که منجر به مشکل ظرفیت اضافه شد. در نتیجه با کاهش ناگهانی درخواست‌ها، مشکلات نیز افزایش یافت.

این اقتصاددان ارشد بانک جهانی همچنین اعلام کرد: همزمان با اینکه ایالات متحده گامهایی را برای متعادل کردن دوباره مصرف و پس‌اندازها برداشته، مصرف نیز به طور اجتناب ناپذیری کاهش می‌یابد.

بنابراین گزارش، اگرچه نشانه‌ها حاکی از آن است که بازارهای مالی در ایالات متحده و اروپا با شرایط بهتری روبرو شده‌اند، در مورد این دیدگاه که بازارها به انتهای خط رسیده‌اند، باید محتاطانه سخن گفت. این دیدگاه وجود دارد که با همکاری دولت‌های امریکا و اروپا می‌توان از سقوط بازارهای مالی جهان جلوگیری کرد اما اینکه آیا بازار مالی جهان با سقوط کامل روبرو می‌شود ویا باثبات می‌شود، هنوز مشخص نیست.

مقام ارشد بانک جهانی می‌افزاید، اگر مشکلات اقتصاد جهان حل و فصل نشود، برای بخش مالی سخت است که به ثبات کامل برسد، ضمن اینکه یکسری مشکلات اجتماعی - اقتصادی همچون افزایش بیکاری و ناآرامی‌های اجتماعی روی خواهد داد .

براساس اعلام این اقتصاددان، به خاطر ذخایر خارجی عظیم ، نفوذ قدرتمند سیاستهای مالی و درس های گرفته شده از بحران مالی آسیا در سال 1998، اقتصاد چین ممکن است جزو اولین اقتصادها باشد که از بحران رهایی یابد. وی در عین حال خاطر نشان می‌کند که به خاطر اضافه ظرفیت جهان، صادرات چین نیز به طور چشمگیری کاهش می یابد.

لین می‌افزاید، مجامع بین‌المللی هنوز به مشکلات ناشی از بازارهای مالی متمرکز هستند اما با توجه به تشدید بحران، دنیا باید توجه بیشتری به مشکلات ناشی از اقتصاد واقعی کنند و در راستای حل وفصل اضافه ظرفیت‌ها‍، سیاستهای مالی مناسبی را در دستور کارشان قرار بدهند.   

منبع: سایت خبری الف

► سرنوشت نا معلوم مبلغ میلیاردی فروش ملک دولتی
نفت 59 دلاري شد ◄

مطالب مرتبط
بنر