انتقاد بهمنی از شیوه نگرش به قرض الحسنه

يكشنبه ، 28 تیر 1388 ، 15:03

 

رئيس كل بانك مركزي گفت: كل منابع قرض الحسنه سيستم بانكي 125 هزار ميليارد ريال است كه 61.8 درصد اين منابع به تسهيلات قرض‌الحسنه اختصاص يافته است.

محمود بهمني امروز در مراسم افتتاح صندوق قرض‌الحسنه ملي ضمن اشاره به آيات مربوط به قرض‌الحسنه در قرآن كريم، اظهار داشت: كسي كه قرض مي‌دهد در واقع به خدا قرض داده و پاداش آن را از خدا مي‌گيرد به همين دليل ارزش اين امر بسيار زياد است.


وي با اشاره به اين نكته كه يكي از آزمون‌هاي الهي قرض‌الحسنه است، گفت: تصور دريافت پاداش قرض‌الحسنه از قرض‌ گيرنده كه در حال حاضر بين سپرده‌گذاران رايج شده است درست نيست.


رئيس كل بانك مركزي به روايتي از رسول اكرم اشاره كرد و گفت: حضرت فرمودند كسي كه قرض مي‌گيرد حتماً نيازمند است درحالي‌كه برخلاف آن صدقه گيرنده لزوما نيازمند نيست.


بهمني با اشاره به اينكه همزمان با افتتاح بانك ملي، صندوق پس‌انداز نيز به صورت جداگانه افتتاح شد، بيان كرد: بانك ملي در ابتدا كار بانك مركزي را نيز انجام مي‌داد و عمليات واسطه‌گري داخلي و خارجي و انتشار چك را نيز به صورت عمده به عهده داشت.


وي به تاريخچه بانك ملي اشاره كرد و گفت: اين بانك از ابتداي سال 1311 انتشار اسكناس را نيز برعهده گرفت و بانكدار و صندوقدار دولت شد.


به گفته رئيس كل بانك مركزي، بانك ملي مجوز جداگانه‌اي به عنوان بانك كارگشايي نيز در دستور كار داشت و توانست در آن زمينه نيز موفق عمل كند همچنين فقط بانك ملي در مراحل ابتدايي فعاليت بانك‌ها در ايران، اجازه انتشار چك‌ها را داشت.


بهمني ضمن اشاره به اينكه بانك ملي از ابتداي تاسيس تا كنون نماينده بانك مركزي در استان‌ها و خارج از كشور بوده است، گفت: بانك ملي 22 هزار ميليارد ريال جذب منابع قرض الحسنه صورت داده است كه از اين ميزان، 19 هزارو 500 ميليارد ريال پس از كسر سپرده قانوني به ميزان 10 درصد بقيه به پرداخت تسهيلات اختصاص يافته است.


رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه منابع قرض‌‌الحسنه صرفاً بايد در اين بخش مصرف شود، تاكيد كرد: 39 درصد منابع قرض‌الحسنه در بخش‌هاي ديگري به كار گرفته شده بود درحالي‌كه امروز بانك ملي 100 درصد منابع قرض‌الحسنه را قرض داده است.

منبع: خبرگزاری فارس

► سناتورهای آمریکایی: بانک مرکزی ایران را تحریم کنید
فقط مانده خاك وطن از چين بياوريم! ◄

مطالب مرتبط
بنر