سناتورهای آمریکایی: بانک مرکزی ایران را تحریم کنید

سه شنبه ، 30 تیر 1388 ، 11:12

 

جمعي از قانون‌گذاران آمريكايي از رئیس‌جمهوری كشورشان خواستند در صورتی‌که ایران پیشنهاد وي برای گفت‌و‌گوی مستقیم را تا زمان اجلاس گروه 20 (G20) در اواخر ماه سپتامبر نپذیرد، عليه اين كشور تحريم‌هاي شديد اعمال كند.

چند سناتور آمریکایی فشار بر رئیس‌جمهوری اين كشور را افزایش داده‌اند تا درصورت خودداری ایران از تعلیق برنامه غنی‌سازی تا اواخر سال جاري ميلادي، مقدمات اعمال تحریم‌های شدید عليه تهران را فراهم كند.


به گزارش بي‌بي‌سي، «جان کایل» و «جان مک‌کین»، سناتورهای جمهوری‌خواه، «جوزف لیبرمن»، سناتور مستقل و «اوان بی»، سناتور دموکرات، «باراک اوباما» را ترغیب کردند كه تحریم‌هایی را برای هدف گرفتن بانک مرکزی ایران در صورت به بن‌بست رسيدن تلاش‌های دیپلماتیک آماده کند.


این قانون‌گذاران طرحی را معرفی کرده‌اند که از رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد در صورتی که ایران پیشنهاد وي برای گفت‌و‌گوی مستقیم در مورد برنامه هسته‌اي را تا زمان اجلاس گروه 20 (G20) در اواخر ماه سپتامبر نپذیرد یا از توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم خودداری کند، علیه اين کشور وارد عمل شود.


سناتور کایل در اين‌باره گفت: «صرف‌نظر از اینکه کسی اعتقاد داشته باشد که «تعامل» مستقیم با تهران دستاوردی خواهد داشت یا نه، شکی نیست که زمان اهمیت اساسی دارد.»


وي با تكرار برخي ادعاهاي بي‌اساس درباره ماهيت برنامه هسته‌اي ايران گفت: «هر یک روزي که می‌گذرد، ایرانی‌ها آن را صرف تکمیل یک سلاح هسته‌اي و ذخیره مواد ساخت تسليحات هسته‌اي می‌کنند.»


این طرح نسبت به تحریم‌های اقتصادی شدیدتر آمریکا علیه دولت ایران در صورتی که شورای امنیت تدابیر خود علیه اين كشور را تشدید نکند، هشدار می‌دهد.


لیبرمن گفت که وي از پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم با ایران حمایت می‌کند اما هشدار داد که «ایرانی‌ها باید درک کنند که این پیشنهادی با زمان محدود است.»


قدرت‌های عمده جهانی در اجلاس اخیر خود در ایتالیا توافق کردند که همکاری ایران در مورد برنامه هسته‌اي اين كشور را در جریان اجلاس گروه 20 در ماه سپتامبر بررسی کنند.


طرح جديد نمایندگان سنای آمریکایی به‌عنوان متممی بر طرح بودجه مخارج سالانه نظامی اضافه شده است.


مک‌کین در اين‌باره گفت: «این متمم نشان می‌دهد که ایران باید به‌زودی برای تغییر مسیر تصمیم بگیرد یا به‌دليل ادامه سرپیچی از جامعه بین‌المللی، با تحریم‌های شدید روبه‌رو شود.»


وي افزود که اگر مقام‌های ایرانی مایل به نشستن پشت میز مذاکره نباشند، کنگره آماده صدور مجوز تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده خواهد بود.»

منبع: خبرگزاری ایلنا

► بازپرداخت وام‌های بانکی تسهیل می شود
انتقاد بهمنی از شیوه نگرش به قرض الحسنه ◄

مطالب مرتبط
بنر