حال و هواي بانكي بورس در نخستین ماه تابستان

سه شنبه ، 30 تیر 1388 ، 13:41

 

معامله دو بلوك 5 درصدي سهام بانك ملت در ابتداي تير ماه ، دادستد 4 بلوك 5 درصدي از سهام بانك‌هاي تجارت و صادرات در هفته پاياني اين ماه و همچنين قطعيت معامله دو بلوك 5 درصدي بانك ملت در چهارشنبه گذشته موجب شد تا بورس در اول ماه تابستان حال و هواي بانكي به خود بگيرد.

اولين ماه تابستان داغ براي بورس و بورس بازان حال و هواي بانكي داشت چرا كه 3 بانك دولتي حاضر در بورس توانستند بخش اعظمي از فكر و تمركز مسئولان سازمان هاي خصوصي سازي و بورس و كارگزاران را به خود معطوف كنند.


سازمان خصوصي سازي در پي عرضه 6 درصد از سهام بانك ملت در 20 بهمن 87 به قيمت هر سهم 105 تومان و سپس عرضه اوليه سهام بانك‌هاي تجارت در 20 ارديبهشت ماه 88 به قيمت سهم 120 تومان و بانك صادرات در 19 خرداد به قيمت هر سهم 102 تومان ، تصميم به عرضه دو بلوك 5 درصدي سهام بانك ملت در اوايل تير ماه گرفت.


اين دو بلوك 5 درصدي و معادل هر بلوك 655 ميليون سهمي در حالي عرضه شده كه بلافاصله توسط دو كنسرسيوم داخلي شامل شركت هاي اعتبار صنايع كيش، پخش سراسري ايران، سرمايه گذاري ملي ايران، بيمه ملت، شيرن عسل، سوربن شمال، صندوق كاركنان بانك ملت و چند شخص حقيقي به ارزش تقريبي هر بلوك 78 ميليون تومان خريداري شد.


با اين اتفاق سازمان خصوصي سازي با نگاهي به عطش خريداران سهام بانكي اقدام به عرضه 4 بلوك 5 درصدي از سهام بانك هاي صادرات و تجارت در در دهه سوم تير ماه كرد. اين 4 بلوك با رقابت چند گروه از متقاضيان جدي مواجه شد تا اينكه در روزهاي شنبه و يكشنبه نيز بيش از 4 ميليارد سهم اين دو بانك به ارزش تقريباي 600 ميليارد تومان معامله شد.


همزمان با معامله بلوك دوم و 5 درصدي بانك تجارت در روز يكشنبه ، خريداران دو بلوك 5 درصدي بانك ملت نيز با پرداخت وجه نقد هر بلوك به مبلغ 17.4 ميليارد تومان قطعيت معامله بيش از يك ميليارد و 310 ميليون سهم اين بانك را قطعي كردند تا در مجمع ساليانه آن راه حضور در هئيت مديره را باز كنند.


4 بلوك 5 درصدي سهام بانك هاي صادرات تجارت نيز در حالي توسط يك سرمايه گذاري حقوقي، 4 سرمايه گذار حقيقي از بخش خصوصي واقعي و احتمالا كنسرسيوم سرمايه گذاري تدبير و يك نهاد غير دولتي خريداري شده كه خريداران بيش از 2.7 هزار ميليارد سهم بانك هاي صادرات و تجارت بايد از زمان انجام معامله تا 30 روز كاري اقدام به پرداخت 20 درصد وجه نقد معامله كنند.


اين در حالي است كه هر سه بانك دولتي حاضر در بورس در روزهاي سه شنبه (بانك ملت) و صبح و بعد از ظهر چهارشنبه (بانك هاي صادرات و تجارت ) مجمع ساليانه برگزار كنند تا سايه حضور بانك ها در بورس بيشتر شود.


از سوي ديگر بانك هاي خصوصي حاضر در بورس يعني بانك هاي پارسيان، اقتصاد نوين، كار آفرين و سينا نيز با برگزاري مجمع ساليانه در روزهاي گذشته ( به جز بانك سينا كه امروز مجمع دارد ) پرونده سال مالي 87 خود را براي سهامداران تشريح و با تقسيم سود ساليانه اين پرونده را بستند.


با اين اوصاف مي‌توان گفت حضور و معامله 6 بلوك 5 درصدي از سهام بانك هاي دولتي در بورس به همراه بانك هاي خصوصي حاضر موجب شد تا بازار سهام در تير ماه رنگ و بوي بانكي به خود گيرد تا با اين رويداد زمينه عملي اتحاد و ادغام بازار هاي پول و سرمايه فراهم شود .

منبع: خبرگزاری فارس

► آغاز سومین مرحله مزایده بزرگ املاک بانکها
اقتصاد به سختي نفس مي‌كشد ◄

مطالب مرتبط
بنر