ايران خودرو بانک پارسيان را مي فروشد

چهارشنبه ، 7 مرداد 1388 ، 11:19

 

شوراي پول و اعتبار سرانجام کمک يک ميليارد دلاري به ايران خودرو را به تصويب رساند. پس از آنکه اخباري از اين شرکت مبني بر ورشکستگي و مشکلات حاد نقدينگي در رسانه ها انتشار يافت شوراي پول و اعتبار در جلسه اخير خود از 1.7 ميليارد دلار تسهيلاتي که دولت سال گذشته تصويب کرد در اختيار خودروسازان کشور قرار دهد، يک ميليارد دلار آن را به ايران خودرو اختصاص داد تا بخشي از مشکلات مالي جاري اين شرکت برطرف شود.

در متن خبر اين تصميم شوراي پول و اعتبار که خبرگزاري مهر آن را روي خروجي خود قرار داده، آمده است؛ بانک هاي کشور تنها نيمي از اين مبلغ را به صورت نقدي در اختيار ايران خودرو قرار خواهند داد و مابقي آن بايد از طريق فروش برخي از اموال اين شرکت تامين شود.

اين در حالي است که منوچهر منطقي مديرعامل سابق ايران خودرو در سال گذشته پس از آنکه چند ملک از املاک اين شرکت را به فروش رساند، وعده داد چنين رويه يي در ايران خودرو ديگر تکرار نخواهد شد. اما شوراي پول و اعتبار در جلسه اخير خود مجوزي را صادر کرده که بر اساس آن مجوز ايران خودرو بايد از محل فروش سهام بانک پارسيان 200 ميليارد تومان به نقدينگي خود اضافه کند.

اين شرکت همچنين مکلف شده از طريق پيش فروش محصولات، فروش شرکت هاي وابسته، انتشار اوراق مشارکت و همچنين اصلاح ساختار مالي 300 ميليارد تومان ديگر را نيز تامين کند.به غير از بانک پارسيان هنوز نام هيچ يک از اموال قابل فروش اين شرکت اعلام نشده است. ايران خودرو روز گذشته اعلام کرده براي سال جاري قصد دارد 680 هزار دستگاه خودرو سواري و وانت را به توليد برساند که با در نظر گرفتن 10 ميليون تومان به طور ميانگين براي هر خودرو اين خودروساز در سال جاري نزديک به هفت هزار ميليارد تومان درآمد خواهد داشت که بخشي از اين درآمد قرار است از طريق پيش فروش محصولات صورت گيرد.

اين شرکت به سبب مشکلات فراوان مالي از برگزاري مجمع عمومي خود در تيرماه خودداري کرده و قصد دارد بيستم مرداد ماه آن را برگزار کند.

شنيده ها حاکي است مسوولان ايران خودرو قصد دارند براي نخستين بار در طول تاريخ اين شرکت براي سال مالي منتهي به اسفند 87 ، 125 ميليارد تومان زيان انباشته اعلام کنند. اما نمايندگان مجلس معتقدند ميزان زيان ميلياردها تومان بيش از اين مقدار است. علي اصغر يوسف نژاد مخبر کميسيون صنايع و معادن اين زيان را حدود 200 ميليارد تومان اعلام کرده است.

در همين رابطه نيز سيد احمدرضا دستغيب عضو هيات رئيسه کميسيون صنايع و معادن در گفت وگو با «اعتماد» از بررسي ويژه پرونده مالي ايران خودرو در اين کميسيون خبر مي دهد و مي افزايد موضوع مالي ايران خودرو نياز به بررسي دقيق و کارشناسانه يي دارد که در اين رابطه به زودي مجلس وارد کار خواهد شد.

منبع: روزنامه اعتماد

► 70 درصد مردم جهان، اقتصاد كشورشان را بحران زده مي دانند
سرنوشت حساب ذخیره ارزی در برنامه پنجم ◄

مطالب مرتبط
بنر