تحليل اكونوميست از پايان ركود اقتصادي آمريكا

يكشنبه ، 11 مرداد 1388 ، 15:07

 

مجله معتبر اكونوميست ديروز به استناد تازه‌ترين گزارش‌هاي آماري وزارت بازرگاني آمريكا ضمن تحليلي نوشت: داده‌ها حاكي از آن است كه كاهش فعاليت‌هاي اقتصادي سرانجام پايان يافته و شاخص قيمت مسكن در 20 شهر بزرگ آمريكا در ماه مه0.5 درصد افزايش يافته است.

آماری که وزارت بازرگانی آمریکا در روز جمعه منتشر کرد آنچه را که مورد انتظار بود، تایید کرد: اقتصاد آمریکا یک فصل دیگر یعنی در سه ماه منتهی به پایان ژوئن شاهد کاهش تولید بوده است. بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در فصل دوم با نرخ سالانه يك ‌درصد کوچک شد. حداقل اقتصاد آمریکا همچنان تا 30 ژوئن در حال کوچک شدن بوده است و بنابراین بزرگ‌ترین رکود پس از جنگ جهانی هنوز تا آن تاریخ پایان نیافته بود.

اما اخبار با نشانه‌های مثبتی نیز همراه است. اول آنکه این انقباض اقتصادی کمتر از انتظار بسیاری از اقتصاددانان و بسیار کمتر از انقباض شدید 6.4‌درصدی سه ماه پیش از آن بوده است. دیگر آنکه دلایلی وجود دارد که امیدوار باشیم شرایط در ماه جولای بهبود یافته بود. برخی داده‌های تازه انتشار یافته در مورد ماه‌های پیشین هم دلایلی برای بهبود اوضاع به‌دست می‌دهند.

داده‌ها حاکی از آن است که کاهش فعالیت‌های اقتصادی سرانجام پایان یافته است. شاخص استاندارد اند پورز کیس شیلر که مربوط به قیمت مسکن در 20 شهر بزرگ آمریکا است در ماه مه برای اولین بار از سال 2006 تا 0.5‌درصد افزایش یافت. به‌علاوه آمریکایی‌ها در ماه ژوئن نسبت به ماه مه خانه‌های بیشتری خریدند. فروش خانه‌های ویلایی در این ماه تا 11‌درصد افزایش یافت. همه این‌ها حاکی از آن است که اوضاع بازار مسکن رو به بهبود است.

این احساس که سقوط اقتصادی رو به پایان است، در آخرین گزارش شش ماهه منتشر شده توسط فدرال رزرو که بر اساس گزارش‌های 12 بانک منطقه‌ای تدوین شده است نیز ملموس است. این گزارش  نشان می‌دهد ثبات در فعالیت‌های اقتصادی پا گرفته است البته در سطحی پایین. شاید همه اینها توضیحی درباره حرف روز چهارشنبه اوباما باشد که گفت: آمریکا «در حال مشاهده آغازی برای پایان رکود است»، اما این پایان به معنای احیای سریع فعالیت‌های اقتصادی نیست. انتظار می‌‌رود احیای اقتصادی سست و بلند مدت باشد چون مصرف‌کنندگان آمریکایی نگران بیکاری و فروپاشی ارزش مسکن خود هستند و سعی می‌کنند بدهی‌هایشان را کاهش دهند، بنابراین آن‌طور که در سابق آزادانه خرج می‌کردند، خرج نخواهند کرد.

اما نگرانی بزرگ‌تر، وخامت اوضاع بازار کار آمریکا است. حتی با وجود اینکه تولید ناخالص داخلی رو به افزایش گذارده است، بیکاری همچنان رو به افزایش است بنابراین تا پایان‌یافتن آلام کارکنان راه زیادی در پیش است. هم اکنون 9.5‌درصد از نیروی کار آمریکا بیکار است و 144 مورد از 372 کلان شهر این کشور گزارش نرخ بیکاری حداقل 10‌درصدی را در ماه ژوئن داده‌اند. بیکاری بیشتر به معنای خرید کمتر و احیای اقتصادی کندتر است. آخرین ارقام مربوط به شاخص اعتماد مصرف‌کننده از 49.3 در ماه ژوئن به 46.6 در ماه جولای کاهش یافت. از سوی دیگر هزینه مصرف‌کنندگان که در فصل اول کمی افزایش یافته بود در فصل دوم دوباره تا 1.2‌درصد سقوط کرد.وزارت بازرگانی آمریکا برآورد خود را از اینکه اوضاع اقتصادی آمریکا در سال 2008 تا چه حد وخیم بود تغییر داد و اعلام کرد که در سال گذشته میلادی تولید ناخالص داخلی آمریکا 0.4 ‌درصد افزایش یافت که بسیار کمتر از برآورد اولیه 1.1‌درصد بوده است.

این بدان معنا است که اقتصاد باید بیش از آنچه پیش از این انتظار می‌رفت رشد کند تا به شرایط پیش از بحران بازگردد. آغاز پایان یافتن بحران قابل مشاهده است، اما احیای اقتصادی بسیار دور است.

منبع: سایت خبری فرارو

► کارمند شجاع بانک به جاي تشويق اخراج شد
معارفه معاون ارزی بانک مرکزی در سکوت کامل خبری ! ◄

مطالب مرتبط
بنر