شبکه بانکی کشور تخصصی‌تر مي‌شود

سه شنبه ، 13 مرداد 1388 ، 14:52

 

رييس کمیسیون اقتصادی مجلس از تخصصی تر شدن شبکه بانکی کشور خبر داد.

ارسلان فتحی پور در جمع خبرنگاران افزود: مقرر شده به زودی ساختار شبکه بانکی کشور تخصصی تر شده و به سمت شفاف‌سازی و تقسیم کار تخصصی به نحوی که عملیات بانکی اثر بخش شود، تغییر کند.


وی با بیان اینکه تاکید بر توسعه بانک‌های سرمایه‌گذاری امر مطلوبی است، بیان کرد: این امر مي‌تواند مشتمل بر اعطای وام‌های تکلیفی با استفاده از حساب ذخیره‌ارزی به منظور حمایت از تولید با بهره کم برای تسهیل امر سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران و صنعتگران باشد. وی افزود: براساس این الگو، بانک‌ها متناسب با ماهیت خود از میان انواع جذب سپرده و شیوه ارائه تسهیلات ساماندهی مي‌شوند.


وی ادامه داد: در سیستم بانکی فعلی نرخ سود تسهیلات بالاست و با عنایت به ارتباط تنگاتنگ آن با نرخ تورم، امکان کاهش نرخ سود که هدف بلندمدت هر اقتصادی است، در شرایط موجود تقریبا غیر ممکن است.


فتحی پور با بیان اینکه در گذشته نرخ سود خط اعتباری حدود 35‌درصد بود که در حال حاضر به 9‌درصد کاهش یافته است، افزود: این مساله منجر به کاهش هزینه‌های تولید و اثر مستقیم بر رقابت‌پذیری و کمک به حفظ اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی خواهد شد. وی در زمینه پرداخت وام به منظور تامین سرمایه در گردش به بنگاه‌های اقتصادی نیز گفت: بازپرداخت این وام از سوی بنگاه‌های اقتصادی افزایش یافته است، زیرا بنگاه‌های اقتصادی باید فرآیندی حداقل شش ماهه را برای عرضه تولیدات خود به بازار طی کنند که مناسب نبود.


وی در خصوص اجرای اصل 44 قانون اساسی در رابطه با همه واگذاری‌ها بر رعایت اهلیت و صلاحیت‌ها تاکید کرد و گفت: مقرر شد این موضوع در تدوین آیین‌نامه‌های اصل 44 مدنظر قرار گیرد تا مشکل واگذاری رفع شود.


فتحی پور با بیان اینکه آماده‌سازی و اصلاح ساختار بنگاه‌های اقتصادی قابل واگذاری از موضوعات مهم در سیاست‌های اصل 44 است، گفت: موضوع خصوصی‌سازی نباید صرفا به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی محدود شود و توانمندسازی بخش خصوصی و نقش حاکمیتی دولت بعد از واگذاری از وجوه برجسته سیاست‌های اصل 44 است.

منبع: خبرگزاری مهر

► جزئیات جلسه شورای پول و اعتبار
گزارشي از اخراج 34 مدير ارشد اقتصادي ◄

مطالب مرتبط
بنر