اسكناس هاى آلوده به كوكائين

چهارشنبه ، 28 مرداد 1388 ، 12:48

 

بنا بر نتایج یک مطالعه جدید، نشانه‌هایی از کوکائین در نزدیک به 90 درصد اسکناس‌هایی که در آمریکا در جریان هستند مشاهده شده است.

گروهی از دانشمندان پس از آزمایش اسکناس‌هایی که در کشورهای مختلف وجود دارند بدین نتیجه رسیدند که سطح کوکائین در این اسکناس‌ها در برخی کشورها بسیار بالاست. دانشمندان در تحقیقات خود بیش از 30 شهر را در 5 کشور دنیا مورد بررسی قرار دادند. این کشورها ایالات متحده، کانادا، برزیل، چین و ژاپن را در بر می‌گرفت.

نتایج تحقیقات حاکی از آن بود که اسکناس‌های آمریکا و کانادا با میانگین 85 تا 90 درصد، بالاترین سطح آلودگی به کوکائین را دارند. این در حالی است که اسکناس‌های چین و ژاپن با آلودگی 12 تا 20 درصدی کمترین میزان آلودگی را ثبت کردند.


«یوگانگ ژو» یکی از استادان دانشگاه ماساچوست که رهبری گروه محققان را بر عهده داشته است می‌گوید، درصد آلودگی پول‌های آمریکا در امسال، افزایشی 20 درصدی را به نسبت به دو سال گذشته نشان می‌دهد.

وی افزود: «میزان کوکائین در اسکناس‌ها به طور روز افزون در حال افزایش است و این امر مایه شگفتی است».

آلودگی در شهرهای بزرگتر مانند بالتیمور، بوستون و دیترویت بالاتر بود. نمونه‌های اسکناس‌های واشنگتن نیز با 95 درصد آلودگی، درصد بسیار بالایی را به خود اختصاص دادند. کمترین میزان آلودگی در ایالات متحده به شهر «سالت لیک سیتی» مربوط می‌شد.

دانشمندان در مورد علت‌‌های احتمالی وقوع این رویداد می‌گویند، پول‌ها ممکن است از طریق معاملات مواد مخدر و یا به طور مستقیم از طریق مصرف کوکائین آلوده شوند. یکی از موارد آلودگی مستقیم، کشیدن کوکائین با استفاده از اسکناس‌های لوله شده است. این آلودگی می‌تواند به طور غیر مستقیم به سایر اسکناس‌ها نیز انتقال پیدا کند.

این استاد دانشگاه ماساچوست در رابطه با علت احتمالی افزایش آلودگی اسکناس‌های آمریکا به کوکائین می‌گوید: «در مورد علت این افزایش مطمئن نیستم، اما می‌‌تواند به رکود اقتصادی مربوط باشد و این که افراد مضطرب به مصرف کوکائین روی آورده‌اند».

این در حالی است که محققان بر این عقیده‌اند که به دلیل پایین بودن میزان آلودگی اسکناس‌ها، این امر خطری علیه سلامت جامعه به شمار نمی‌رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► كاهش 57 درصدی درآمد نفت ايران
طرحهاي دولت براي هدفمندکردن يارانه ها ◄

مطالب مرتبط
بنر