پرداخت وام بانكي خريد خودرو ممنوع شد

دوشنبه ، 2 شهریور 1388 ، 11:17

 

:: بانك مركزي موظف شد تسهيلات اعطايي براي خريد خودرو را صرفاً به متقاضيان طرح از رده خارج كردن خودرو فرسوده پرداخت كند
:: دولت فقط تا سال 90 بابت تعويض خودرو فرسوده 1.5 ميليون تومان بلاعوض و تسهيلات ديگر بانكي پرداخت مي‌كند
:: افرادي كه خودروشان در سال 90 فرسوده محسوب مي‌شود، بايد از همين امسال براي اسقاط خودرو اقدام كنند

در كشورهاي مختلف از توليد هر 100 دستگاه خودرو، 50 دستگاه خودرو اسقاط مي‌شود، اما در ايران به ازاي توليد 100 دستگاه خودرو فقط يك خودرو و آن هم با ضرب و زور دولت از رده خارج مي‌شود.
اين آمار پائين سبب شده تا همواره در خيابان‌هاي كشورمان خودروهايي تردد كنند كه چندين دهه از خودروهاي جديد فاصله دارند.
اين نوع از خودروها كه آلايندگي زيادي دارند با استانداردهاي روز فاصله زيادي گرفته‌اند. بدين جهت ستاد مديريت حمل و نقل سوخت از سال 85 موضوع از رده خارج كردن 600 هزار خودرو به صورت ساليانه را مطرح كرد و البته در اين مسير از ارائه تسهيلات كم نگذاشت، اما مقاومت مردم در نوسازي خودروهايشان سبب شد كه هدف ستاد مديريت حمل و نقل سوخت محقق نشود.


در بحث از گردونه خارج كردن خودروهاي فرسوده دولت 1.5 ميليون تومان بابت خودروي قديمي پرداخت مي‌كند كه اين جريان تا سال 90 ادامه خواهد داشت و پس از آن اگر صاحبان خودروهاي فرسوده قصد تعويض داشته باشند بدون پرداخت تسهيلات بايستي اقدام كنند. از سويي ديگر عنوان شده بود كه دولت براي حمايت از طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده با حمايت بانك مركزي 5 ميليون تومان وام مي‌دهد كه تا پيش از اين محقق نشد. اما رويكرد جديد دولت به گونه‌اي است كه وزارت كشور، وزارت صنايع و معادن، سازمان حفاظت محيط زيست و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران طبق آئين نامه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده ملزم به حمايت تمام و كمال طرح مذكور شدند.


تمام خودروهاي فرسوده امسال نوسازي مي شوند
بدين جهت هفته گذشته به دفتر سردار محمد رويانيان در ستاد مديريت حمل و نقل سوخت رفتيم، تا به صورت مفصل به مبحث آئين‌نامه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده كه از سوي معاون اول رئيس‌جمهور ابلاغ شده است،بپردازيم.
رويانيان در توضيح اين آئين‌نامه به وظايف مجموعه‌هاي مختلف درگير با بخش خودرو اشاره و خاطرنشان كرد: وظايف مختلفي براي بانك‌هاي كشور ترسيم شده است كه براساس يكي از مواد آن اشخاصي كه خودروي آنها تا پايان سال 90 به سن فرسودگي مي‌رسند مي‌توانند از ابتداي سال 88 براي اسقاط خودرو اقدام نمايند و از مزايايي كه دولت براي اين گروه گذاشته است، استفاده كنند.


وي در ادامه توضيح داد: براي از رده خارج شدن خودروهاي سواري فرسوده شخصي تا پايان سال 90، كمك بلاعوض با رعايت ميزان اعتبارات قابل تخصيص ساليانه و تا سقف مبالغ جدول ميزان اعتبارات براي خودروهاي فرسوده تعيين شده است.
همچنين در اين راستا پرداخت كمك بلاعوض به خودروهاي سواري شخصي با سن بيش از 35 سال صرفاً تا پايان سال 88 صورت مي‌پذيرد.
رئيس ستاد مديريت حمل‌ونقل سوخت به بندي از آئين‌نامه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اشاره كرد كه مي‌تواند در جايگزيني خودروهاي فرسوده تا حد قابل توجهي اثرگذار باشد.او گفت: بانك مركزي ايران موظف شد تسهيلات اعطايي در قالب خريد خودرو را صرفاً به متقاضيان طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اختصاص دهد. از اين رو هيچ بانكي نبايد وام خودرو به متقاضياني كه خودروي فرسوده ندارند، بدهد.


به هر ترتيب اين اتفاق مثبت يا منفي مي‌تواند جلوي ورود انبوه خودروها را به بازار بگيرد و همچنين روند نوسازي خودروهاي فرسوده به دليل هدايت اعتبارات بانك‌ها در مسير درست هزينه مي‌شود و بانك‌ها ديگر نمي‌توانند از كمبود اعتبار گلايه كنند.
سردار رويانيان در توضيح ماده 4 طرح آئين‌نامه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده اذعان داشت: براي از رده خارج شدن خودروهاي فرسوده عمومي نيز تا پايان سال 90، تسهيلات بانكي و كمك بلاعوض با رعايت ميزان اعتبارات قابل تخصيص ساليانه و تا سقف مشخص اعطا مي‌شود.
طرح آئين‌نامه از رده خارج كردن خودرو فرسوده كه در 20 ماده آماده شده است، به واردكنندگان خودرو نيز اشاره داشته است.


تكليف به خروج خودروهاي فرسوده
رويانيان در اين باره خاطرنشان كرد: واردكنندگان خودرو، اجزا، قطعات، مواد اوليه، تجهيزات و ساير اقلام مرتبط با صنايع حمل و نقل در صورت ارائه گواهي اسقاط خودرو به جز موتوسيكلت مشروط به عدم استفاده ازكمك ‌هاي بلاعوض دولت به ازاي هر دستگاه معادل مبالغ كمك بلاعوض ياد شده در جداول، از تخفيف‌هاي توجيهي در سود بازرگاني واردات اقلام ياد شده برخوردار مي‌گردند.


فروش اوراق مشاركت توسط خودروسازان

وي درباره تكليف خودروسازان نيز يادآور شد: خودروسازان و موتوسيكلت‌سازان موظف شده‌اند از ابتداي سال 88 حداقل معادل 30 درصد توليد ماهانه خود گواهي اسقاط به ستاد مديريت حمل و نقل سوخت تحويل دهند.
در اين راستا خودروسازان مي‌توانند براي پشتوانه اجراي طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و به منظور تأمين منابع، نسبت به فروش اوراق مشاركت براساس مقررات اقدام كنند.


يكي از سؤالاتي كه از سردار رويانيان شد، قيمت خريد خودروهاي فرسوده بود. او گفت طبق دستورالعمل دولت قيمت لاشه خودرو براساس نظر كارشناسي محاسبه و توسط ستاد مديريت حمل و نقل سوخت تعيين مي‌گردد.
وي ادامه داد: براي سرانجام رسيدن آئين‌نامه جايگزيني خودروهاي فرسوده به كارگروهي مركب از نمايندگان ستاد مديريت حمل و نقل سوخت، گمرك، سازمان حفاظت محيط زيست، پليس راهور ناجا، وزارت صنايع يا نماينده خودروسازان و مراكز اسقاط در ستاد تشكيل و عملكردها ماهيانه بررسي خواهد شد.


در پايان بايد گفت طبق آئين‌نامه جديد دولت، هر شخصي كه قصد تعويض خودروي فرسوده خود را دارد مي‌تواند با عبور از 5 مرحله خودروي جديد خريداري كند.مراجعه مالك خودروي فرسوده به همراه خودرو به مراكز اسقاط ، كنترل و بررسي صحت و اصالت مدارك و تطبيق آنها با خودرو،دريافت مجوز اسقاط از پايگاه اطلاعاتي ستاد مديريت حمل و نقل سوخت، اسقاط خودرو در حضور مدير و كارشناس مراكز اسقاط و مالك خودرو ودر نهايت ثبت اسقاط خودرو توسط مراكز اسقاط در پايگاه اطلاعاتي ستاد مديريت حمل و نقل سوخت .

منبع: روزنامه ایران

► گلايه مجمع اسلامي كاركنان بانكها از رييس بانك مركزي
10 مهارت اساسي پولي در شرايط نامساعد اقتصادي ◄

مطالب مرتبط
بنر