تات؛ هشتمين بانك خصوصي ايران

يكشنبه ، 8 شهریور 1388 ، 11:30

 

با تصويب اساسنامه بانك تات، پذيره‌نويسي سهام اين بانك به زودي آغاز خواهد شد.


هيات موسس اين بانك در حال حاضر مشغول رايزني با چند شركت بزرگ از صنايع مختلف هستند تا نظر آن‌ها را درباره سرمايه‌گذاري در اين بانك جلب كنند. سرمايه اوليه اين بانك 200 ميليارد تومان گزارش شده است.


سهام‌داران اصلي اين بانك متعلق به بخش خصوصي و از بخش‌هاي صنايع مبلمان، خودروسازي و قطعه‌سازي و فولاد كشور هستند و بانك تات هشتمين بانك خصوصي كشور است كه قرار است فعاليت خود را مطابق با ميلاد حضرا امام رضا (ع) در تاريخ 88/8/8آغاز كند.


از آغاز دور جديد فعاليت شوراي پول و اعتبار، بانك تات در كنار بانك دي اولين بانك‌هايي هستند كه از اين شورا مجوز تاسيس بانك دريافت مي‌كنند.
پيش از اين از سيد‌بهاءالدين هاشمي‌حسيني به عنوان مديرعامل اين بانك نام برده مي‌شد كه گويا هنوز اين موضوع قطعي نيست.


دليل ناميدن اين بانك به نام "تات" وجود قوميتي با اين نام در تاکستان و بويين‌زهرا است كه گويا برخي از سهام‌داران اين بانک، اهل اين منطقه هستند؛ همچنين تات مخفف "تجربه، اعتماد و توسعه" است.

با ورود اين دو بانك به جمع بانك‌هاي كشور تعداد بانك‌هاي خصوصي كشور به 9 بانك مي‌رسند. پيش از اين بانك‌هاي اقتصاد نوين، پارسيان، پاسارگاد، كارآفرين، سامان، سينا و سرمايه مجموعه بانك‌هاي خصوصي كشور را تشكيل مي‌دادند.


همچنين 11 بانك ملي، صادرات، ملت،‌ تجارت، سپه، رفاه، توسعه صادرات ايران، صنعت و معدن، كشاورزي، مسكن و پست بانك ايران بانك‌هاي دولتي كشورند كه اخيرا با واگذاري بخشي از سهام بانك‌هاي ملت و تجارت اين دو بانك در حال خصوصي‌شدن هستند.


با وجود گام گذاشتن دولت در امر خصوصي‌سازي بانك‌ها طي دو سه سال اخير دو بانك دولتي ديگر به نام قرض‌الحسنه مهر ايرانيان و توسعه تعاون شكل گرفته‌اند.
بانك مركزي همچنين تاكنون به دو موسسه اعتباري غيربانكي مجوز فعاليت داده است كه آنها نيز در پي تبديل خود به بانك خصوصي هستند؛ موسسه اعتباري توسعه و موسسه مالي و اعتباري شهر.


در پي التيماتم بانك مركزي براي سامان‌دهي موسسه‌ها و بنگاه‌هاي مالي و اعتباري فراواني كه اكنون در كشور فعالند به نظر مي‌رسد در ماه‌هاي آينده تعداد موسسه‌هاي اعتباري داراي مجوز بيشتر از دو شود.


پيش از اين نيز اعلام شده بود كه علاوه بر موسسه‌هاي اعتباري فعال كنوني چند بانك خصوصي ديگر هم براي فعاليت در بخش مالي و پولي كشور به بانك مركزي درخواست مجوز داده‌اند.


علاوه بر اينها يكي دو بانك خارجي نيز در كشور داراي شعبه هستند و تعداد كثيري هم صندوق قرض‌الحسنه در شهرها و روستاهاي كشور خانواده بزرگ بانكي كشور را تشكيل مي‌دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► عزل و نصب رييس بانك مركزي نبايد دولتی باشد
بزرگترين بانک كشور از منابع خالی است ◄

مطالب مرتبط
بنر