احتمال عدم باز پرداخت تسهیلات بخش مسکن

چهارشنبه ، 11 شهریور 1388 ، 13:42

 

یک منبع آگاه با اشاره به رکود بخش ساختمان و افت قیمت شدید قیمت مسکن گفت: کسانی که در سال های گذشته تسهیلات ساخت یا خرید مسکن در یافت کرده اند در باز پرداخت تسهیلات با مشکلات زیادی روبرو شده اند.

این منبع آگاه خاطر نشان کرد به دلیل کاهش قیمت مسکن احتمال عدم باز پرداخت تسهیلات بخش مسکن به بانکها بالاست و تسهیلات گیرندگان واحدهای مسکونی و خریداری شده از طریق تسهیلات را به بانکها واگذار کنند.

این اتفاق در واقع شبیه آن چیزی است که در ایالات متحده اتفاق افتاد. به دلیل کاهش شدید قیمت مسکن دریافت کنندگان تسهیلات تمایلی به بازپرداخت تسهیلات خود به بانک ها نداشتند و عملا خانه های زیادی به بانک ها بازگردانده شد و این مسئله زمینه ساز بزرگترین بحران اقتصادی 80 سال اخیر شد.

در ایران اگر چه شرکت های بورسی فعال در حوزه ساختمان و لیزینگ مسکن کم است اما در کشور علاوه بر بانکهای دولتی و خصوصی شرکت های انبوه ساز زیادی در کشور فعالند.

در این میان بانک های خصوصی و لیزینگ ها طی سه سال گذشته تسهیلات زیادی را به ساخت و خرید مسکن اختصاص دادند به طوری کا تا 70 درصد قیمت مسکن را تسهیلات می دادند. اکنون که قیمت مسکن در برخی از مناطق حتی تا 50 درصد هم کاهش پیدا کرده به نظر می رسد چنانچه رکود بخش مسکن ادامه یابد و قیمت مسکن نیز باز هم کاهش یابد بسیاری از تسهیلات گیرندگان تمایلی به بازپرداخت تسهیلات دریافتی نبوده و بانک های خصوصی و لیزینگ ها اولین قربانیان بحران شوند.


کارشناسان پیش از این نیز نسبت به وقوع بحران مالی در بانک های خصوصی ناشی از عدم برگشت تسهیلات اعطا شده در بخش مسکن از سوی این بانک ها هشدار داده بودند.

منبع: بازتاب آنلاین

► از بانكهاي دولتي انتظار معجزه نمي توان داشت
نظام بانكی ضعفهای خود را بيشتر نشان داد ◄

مطالب مرتبط
بنر