از بانكهاي دولتي انتظار معجزه نمي توان داشت

چهارشنبه ، 11 شهریور 1388 ، 14:27

 

مديرعامل بانك سپه در جلسه تصويب صورتهاي مالي اين بانك گفت: با توجه به محدوديتهاي موجود و تفاوتي كه بين شرايط بانكهاي خصوصي و دولتي وجود دارد از بانكهاي دولتي نبايد انتظار معجزه داشت.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني بانك سپه در اين جلسه پورمحمدي معاون بيمه و بانك و شركتهاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي با اشاره به محدوديتهاي ايجاد شده در سطح بين المللي طي ساليانه گذشته براي بانك سپه اظهار داشت: تلاش مجموعه بانك سپه با توجه به محدوديتهاي فوق قابل تقدير و توجه است.

پورمحمدي: محدوديتهاي بانكهاي دولتي كم مي شود

وي افزود: بانك سپه با توجه به تمام اين محدوديتها توانسته كارنامه قابل قبولي از خود بجاي گذارد.
پورمحمدي در ادامه با اشاره به خصوصي شدن بانكهاي دولتي و افزايش سهم بانكهاي خصوصي از بازار پولي كشور گفت: بايد تدابيري اتخاذ شود تا شرايط براي فعاليتهاي بانكهاي دولتي ( بويژه بانكهاي تجاري دولتي سپه و ملي) به خوبي فراهم آيد.
وي اظهار داشت: نمي‌توان دست و پاي بانكهاي دولتي را بست و از آنها انتظار داشت در اين شرايط با بانكهاي خصوصي رقابت كنند.
حسنعلي قنبري مدير عامل بانك سپه نيز در مجمع عمومي عادي ساليانه بانك سپه براي سال 87 با اشاره به واگذاري سهام بانكهاي دولتي و باقي ماندن تنها دو بانك سپه و ملي به عنوان بانكهاي تجاري دولتي گفت: با اين اتفاق سهم بانك‌هاي خصوصي از بازار پولي كشور از 23 درصد به بيش از 60 درصد خواهد رسيد و باعث خواهد شد تا ابتكار عمل در اين بازار به دست بانكهاي خصوصي بيفتد.

قنبري: با محدوديتهاي موجود ازبانكهاي دولتي انتظار معجزه نداشته باشيد

وي افزود: با توجه به اينكه بانكهاي خصوصي اختيار عمل بيشتري نسبت به بانكهاي دولتي دارند انتظار مي‌رود دو بانك تجاري دولتي طي سالهاي آينده شرايط سختي نسبت به گذشته پيدا كرده و در تنگنا قرار گيرند.
وي افزود: حفظ و نگهداري پرسنل خدوم و متخصص در بانك دولتي مي‌طلبد تا امكان پرداخت حقوق و مزايا همچون بانكهاي بزرگ خصوصي فراهم آيد.
قنبري افزايش اختيارات مديران و دادن ابزارهاي تشويقي و تنبيهي پرسنل به آنان را از ديگر خواسته‌هاي معقول و مورد انتظار مديران بانكهاي دولتي عنوان كرد و گفت براي حضور در بازار پولي با توجه به شرايط بيان شده لازم است تا به موارد فوق توجه ويژه اي صورت گيرد.
مدير عامل بانك سپه در ادامه خواستار افزايش سرمايه بانكهاي دولتي شد و گفت: با توجه به تركيب جديد و سهم بانكهاي خصوصي از بازار پولي لازم است تا امكان اين افزايش سرمايه براي ادامه فعاليت بانكهاي دولتي فراهم آيد.
وي افزود: بايد شرايطي فراهم شود تا حساب دستگاههاي دولتي به بانكهاي دولتي منتقل شود، اگر قرار باشد بانكهاي دولتي تنها مجري دستورات و تكاليف دولتي باشند، لازم است كه منابع لازم براي اين تكاليف از محل حسابهاي دولتي و حساب سازمان‌ها و شركتهاي دولتي فراهم شود.

بهبود نسبت مصارف به منابع بانك سپه

مدير عامل بانك‌ سپه در ادامه به بيان عملكرد بانك طي سال 87 پرداخت و گفت: علي‌رغم تحريمهاي اعمال شده توسط خزانه‌داري آمريكا و شوراي امنيت بانك سپه توانست با تلاش و كوشش همكاران خود عملكرد خوبي از خود بجاي گذارد.
وي با اشاره به بدهي بانك سپه به بانك مركزي اظهار داشت: تمام تلاش بانك سپه معطوف شد تا بدهي خود به بانك مركزي كه رقمي حدود 40 هزار ميليارد ريال بود در كوتاه‌ترين زمان ممكن پرداخت شود.
قنبري تسويه بخش اعظمي از بدهي بانك به بانك مركزي را در بهمن ماه سال گذشته از جمله اقدامات در خور توجه عنوان كرد، بطوريكه از بهمن ماه سال گذشته به بعد، هيچگاه بانك سپه مواجه با اضافه برداشت از منابع بانك مركزي نبوده است.
وي درخصوص سپرده هاي بانك نيز گفت: مجموع سپرده هاي مؤثر بانك‌ سپه از 115 هزار ميليارد ريال در سال 86 به 136 هزار ميليارد ريال در مرداد 88 افزايش پيدا كرده است.
وي بهبود منابع به مصارف بانك را از ديگر اقدامات قابل توجه عنوان كرد و گفت : اين نسبت از 114 در سال گذشته به 92 در سالجاري رسيد كه پيش بيني مي شود تا پايان ماه آينده نسبت منابع به مصارف به رقم 85 درصد برسد كه رقم استانداردي است .
قنبري بهبود كفايت سرمايه بانك در سال 87 را از ديگر نتايج قابل توجه عملكرد اين بانك عنوان كرد . وي در ادامه با اشاره به سياست اتخاذ شده درخصوص پرداخت تسهيلات گفت : نسبت تسهيلات اعطايي در سال 87 نسبت به سال 86 تغيير كرد و به نفع بخشهاي مولد و اشتغال زا هدايت شد.

افزايش تسهيلات پرداختي بانك سپه به فعاليتهاي مولد

وي افزود : مجموع تسهيلات پرداختي بانك سپه به بخشهاي مولد در سال 87 نسبت به سال 86 با 3 درصد رشد از 46 درصد كل تسهيلات به 49 درصد افزايش پيدا كرد .
قنبري افزايش تسهيلات پرداختي به پرسنل نيروهاي مسلح را از ديگر اقدامات بانك در سال 87 عنوان كرد و اظهار داشت : مجموع تسهيلات بانك سپه به پرسنل نيروهاي مسلح در سال 87 و 88 نسبت به سال قبل حدود 3 برابر شد .
قنبري ميزان اعتباراسنادي گشايش شده از محل حساب ذخيره ارزي را يك ميليارد و 500 ميليون دلار عنوان كرد و اظهار داشت : ضمانت نامه ارزي نيز روند افزايش داشت و از 180 ميليون دلار در سال 86 به 294 ميليون دلار در سال 87 رسيد .
وي در ادامه با اشاره به برنامه هاي بانك سپه در زمينه توسعه بانكداري الكترونيك گفت : برنامه جامعي براي بهبود خدمات الكترونيك بانك در نظر گرفته شده كه طي سال جاري به مرحله اجرا در خواهد آمد .
وي افزود : مجموع كارتهاي صادر شده توسط بانك سپه ازحدود 6.7 ميليون كارت به حدود 8.5 ميليون كارت در سال 87 رسيد .
قنبري گفت : بيش از 95 درصد شعب بانك به سيستم آن لاين و جاري طلايي متصل شده اند .

برنامه صدور 15 ميليون سفر كارت براي تمام كاركنان دولت

وي افزود : تاكنون 2 ميليون و 700 هزار سفر كارت توسط بانك صادر شده كه اين رقم به 15 ميليون كارت خواهد رسيد . بعني براي تمام كاركنان دولت سفر كارت صادر خواهيم كرد .
قنبري پرداخت سود سهام عدالت به 4 ميليون و 529 هزار نفر از سهامداران را ازجمله ديگر اقدامات بانك سپه در سال گذشته عنوان كرد .
وي افزود : بيش از 50 درصد صنعت سيمان با تسهيلات بانك سپه ايجاد شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

► ذخاير خارجي ايران امسال 3‌ميليارد دلار افزايش مي‌يابد
احتمال عدم باز پرداخت تسهیلات بخش مسکن ◄

مطالب مرتبط
بنر