انتقال منابع قرض الحسنه بانکها به بانک قرض الحسنه

شنبه ، 14 شهریور 1388 ، 15:09

 

مدیر عامل بانک قرض الحسنه مهر ایران رقم مطالبات معوق این بانک را 3 میلیارد ریال اعلام کرد و خبر داد: برای انتقال منابع قرض الحسنه سایر بانکها به بانک قرض الحسنه رایزنی هایی صورت گرفته است.

غلامرضا مصطفی پور امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران در 22 آذر ماه سال 86 ، گفت: اولین دیدگاه ایجاد این بانک تجمیع فعالیتهای قرض الحسنه بود که به دلیل نوع ساختار بانکهای کشور این کار امکان پذیر نشد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: این بانک همانند سایر بانکهای تجاری کشور فعالیت می کند، با این تفاوت که این بانک فقط منابع قرض الحسنه جذب و فقط تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می کند و بانک در مدت فعالیت خود توانسته انواع مختلف منابع قرض الحسنه و جاری قرض الحسنه را جذب کند.

وی ارائه دسته چک حساب جاری به مردم، عضویت در اتاق پایاپای اسناد بانکی، مبادله چکهای واگذاری مشتریان سایر بانکها و غیره را از جمله اقدامات بانک برشمرد و اظهارداشت: همچنین این بانک در یک ماه گذشته به شبکه شتاب متصل شده است.

مصطفی پور بیان کرد: حدود 30 هزار پرونده تسهیلات در بانک قرض الحسنه مهر ایران شکل گرفته و بیش از یکهزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه نیز پرداخت شده است، ضمن اینکه مجموع مانده پس انداز و جاری بانک قرض الحسنه نیز یکهزارو 320 میلیارد ریال است.

وی با تاکید بر این مطلب که به هر میزان که مردم در بانک اقدام به سپرده گذاری کرده اند به همان میزان نیز صرف پرداخت تسهیلات شده است، بیان کرد: دو گروه از اشخاص حقیقی از تسهیلات بانک استفاده می کنند، گروهی برای رفع نیازهای ضروری نظیر هزینه درمان، تعمیر، خرید و تامین مسکن، کمک هزینه ازدواج و خرید جهیزیه و گروه دوم تسهیلات را برای فعالیتهای اقتصادی و کسب و کار استفاده می کنند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران امکان صدور ضمانت نامه برای فعالان اقتصادی و امکان افتتاح سپرده ویژه را از دیگر اقدامات بانک برشمرد و تصریح کرد: در بحث مدیریت هزینه ها بانک تدابیری را اتخاذ کرده است که با همکاری مسئولان ذی ربط بتوان فعالیت عبادی مردم را با فعالیتهای اقتصادی از طریق ایجاد شعب در مساجد، تکایا و حسینیه ها دخیل کرد، به همین مناسبت اولین شعبه بانک در کنار مسجد جامع "صفادشت" به زودی افتتاح می شود.

وی تعداد شعبات این بانک را 234 شعبه در سراسر کشور اعلام کرد و افزود: 4 شعبه دیگر بانک نیز در هفته دولت افتتاح خواهد شد. گرچه در ابتدای کار بانک قرار بود شعب دو منظوره بانک در شعب سایر بانکهای کشور ایجاد شود اما با توجه به اینکه این طرح مشکلاتی را به همراه داشت هم اکنون تمام این شعبات به صورت مستقل عمل می کنند.

مصطفی پور ادامه داد: برای انتقال منابع قرض الحسنه سایر بانکها به بانک قرض الحسنه رایزنی هایی صورت گرفته اما تاکنون این کار صورت نگرفته است.

وی تعداد کارکنان این بانک را 950 نفر اعلام کرد و گفت: بانک برای پرداخت وام هیچ حق الوکاله ای را دریافت نمی کند و کارمزدها بخشی از درآمد بانک را تشکیل می دهند. با این وجود بانک می تواند انواع خدمات را ارائه کرده و از محل آنها درآمدزایی داشته باشد، همچنین بانک کمک دولتی دریافت نکرده و منابع دولتی به این بانک منتقل نشده است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران سرمایه گذاری توسط این بانک را مطلقا ممنوع دانست و سرمایه این بانک را بر اساس اعلام اولیه 15 هزار میلیارد ریال که تاکنون 7 هزارو 618 میلیارد ریال آن پرداخت شده و بقیه نیز در تعهد پرداخت سهامداران است، اعلام کرد.

وی رقم مطالبات معوق بانک قرض الحسنه مهر ایران را 3 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اگر تسهیلات این بانک را هزار میلیارد ریال در نظر بگیریم رقم مطالبات معوق سه در هزار است و چنانچه به این مبلغ مطالبات سررسید گذشته را نیز اضافه کنیم رقم مطالبات معوق 11 میلیارد ریال می شود که کمتر از یک درصد کل تسهیلات قرض الحسنه پرداختی است.

مصطفی پور میزان تسهیلات پرداختی بانک به اصناف را کمتر از 20 درصد کل تسهیلات اعلام کرد و افزود: پرداخت تسهیلات همزمان صندوق مهرامام رضا(ع)، صندوق قرض الحسنه بانک ملی و بانک قرض الحسنه موازی کاری نیست.

وی انگیزه های خداجویانه، نوع دوستی را دلیل موجودیت قرض الحسنه عنوان کرد و گفت: در قرض الحسنه سپرده گذاران با نرخ صفر درصد سپرده گذاری می کنند و این امر با ماهیت دریافت جوایز هم خوانی ندارد و امید به بهره مندی از جوایز ماهیت قرض الحسنه را از بین می برد.

همچنین در این نشست بهمن مسگرها عضو هیئت مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز رقم کل منابع قرض الحسنه بانکها را 130 هزار میلیارد ریال که میزان تسهیلات قرض الحسنه نیز به همین میزان است، اعلام کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

► برای دریافت وام صبر کنید
کارکنان بانک ها و صدایی که به جایی نمی رسد؟! ◄

مطالب مرتبط
بنر