برای دریافت وام صبر کنید

يكشنبه ، 15 شهریور 1388 ، 09:53

 

رييس کل بانک مرکزی دليل گلایه‌های مردم از پرداخت نشدن وام‌های خرد و ضروری را نبود منابع کافی در بانک‌ها دانست و گفت: بانک‌ها تا 110‌درصد منابع خود تسهیلات داده بودند و حتی بخشی از ذخیره قانونی آنها نیز صرف پرداخت تسهیلات شده بود، لذا به فرصت نیاز است تا بتوانند در حد مقدورات خود وام خرد بپردازند؛ البته سپرده‌های قرض‌‌الحسنه نیز در حال ساماندهی است تا صرفا برای پرداخت وام مورد استفاده قرار گیرد، نه مصارف دیگر.

دکتر محمود بهمنی با بیان این که فعلا وام خرید مسکن به جز بانک مسکن پرداخت نخواهد شد، افزود: علت این مساله جلوگیری از تحریک تقاضا در بازار مسکن و رشد قیمت‌هاست. اما قرار است تسهیلات جدیدی در اختیار انبوه‌سازان بخش خصوصی قرار گیرد.


وی مي‌گوید: به درخواست‌های غیرقانونی برای دریافت اعتبار از بانک مرکزی توجه نمی‌کنیم و خط قرمز من این است که زیر بار چنین درخواست‌هایی نروم.

وی افزود: لازمه درست عمل کردن سیستم‌های پولی در تمام دنیا استقلالش است و استقلال به معنی این است که بانک مرکزی بتواند براساس دو اصل حرفه‌ای بودن و کارشناسی بودن کار بکند و هیچ نیروی درونی و بیرونی نتواند بر تصمیمات کارشناسی آن تاثیر بگذارد. برای اولین بار عرض می‌کنم که ما در طول یک سال گذشته مستقل‌ترین بانک بوده‌ایم و شهادت می‌دهم در طول این مدت با مانعی روبه‌رو نشده‌ایم؛ چراکه حرف‌هایمان را همان اول زده بودیم.


وی خاطرنشان کرد: البته فشار که همیشه بوده، اما بنا بر این بوده است که کلیه کارها در چارچوب حرفه‌ای، کارشناسی و قانونی باشد و این خط قرمز ماست. بنده همه جا گفته‌ام که حساب‌های ما همیشه آماده است و هرکس بخواهد می‌تواند آن را بررسی کند.


بهمنی گفت: درخواست اعتبار از سوی دستگاه‌ها مکانیسم خاص خود را دارد، اما آنچه به بانک مرکزی مربوط است این که این بانک یک ریال یا یک دلار را نمی‌تواند بدون مجوز قانونی پرداخت کند و اگر کسی این امر را بخواهد که نمی‌خواهد، من زیر بار نمی‌روم و این درخواست‌ها تاثیری بر کار ما ندارد.


رييس کل بانک مرکزی با بیان این که حلقه‌های انضباط پولی در کشور در حال تکمیل شدن است، افزود: ما همزمان در حال جمع‌آوری نقدینگی و ساماندهی آن به سمت تولید هستیم.


به عنوان مثال تا پایان مرداد، 137‌هزار میلیاردریال نقدینگی مربوط به چک‌های بانکی بدون پرداخت وجه که متاسفانه توسط 12 بانک کشور منتشر می‌شد را از بازار جمع‌آوری کرده‌ایم و اثرات این چک‌ها بر نقدینگی خنثی شده است. به طوری که اگر کسی از چک پول‌های سایر بانک‌ها داشته باشد، فقط می‌تواند آن را در شعبه صادرکننده نقد کند.


وی اظهار کرد: در حلقه دیگر ارائه تسهیلات نظارت شده و مدیریت شده را آغاز کردیم، به طوری که سهم بخش خدمات و بازرگانی از کل سبد تسهیلات را به 12‌درصد کاهش دادیم و 88‌درصد دیگر به سمت تولید سوق یافته است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► 80درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است
انتقال منابع قرض الحسنه بانکها به بانک قرض الحسنه ◄

مطالب مرتبط
بنر