80درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است

يكشنبه ، 15 شهریور 1388 ، 11:40

 

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران 80 درصد اقتصاد ایران را دولتی دانست و تاکید کرد که باید بخش خصوصی در زمینه نفت و گاز ، بانکداری، راه و حمل و نقل نیز وارد شود تا اقتصاد پویایی خود را باز یابد.

"محمد نهاوندیان" با بیان این مطلب افزود: در بحران کنونی اقتصادی که مشخص شد برنامه های مالی و سرمایه گذاری در بخش های مالی و بانکداری موجب رکود شده و کشورهای بزرگ به سوی سرمایه گذاری در بخش های واقعی اقتصادی حرکت کرده اند ، ایران می تواند با توجه به پتانسیل های خود حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.


وی بخش های واقعی اقتصادی را صنعت ، معدن ، کشاورزی و خدمات جنبی آنها عنوان کرد و اضافه کرد: در جریان بحران اقتصادی، کشورها و موسساتی که در این بخش ها فعال بودند کمتر متحمل زیان شدند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه آنهایی که به اقتصاد واقعی نزدیکتر بودند خود را از بحران اقتصادی کنار کشیدند، گفت : کشورهای بزرگ غربی نیز به این نتیجه رسیده اند که باید اقتصاد خود را به سوی بخش های واقعی هدایت کنند تا بار دیگر وارد بحران نشوند.
نهاوندیان پدیده غیر صنعتی شدن را آسیب اصلی کشورهای اروپایی دانست و عنوان کرد : بسیاری از تحلیل گران و اقتصاد دانان هشدار داده بودند که این کشورها دیگر صنعتی نیستند و بیشتر حجم اقتصاد آنان را خدمات و موسسات مالی تشکیل می دهد.


وی افزود: اروپا همچنین با مشکل کهن سالی و افزایش متوسط سن جمعیت رو به روست و این بدان معنا است که یک فرد باید برای تامین نیاز افراد بیشتری تلاش کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به وضعیت چین و هند که به بخش های واقعی اقتصاد توجه داشتند، اضافه کرد: در آینده سمت و سوی دیگری در اقتصاد جهانی شاهد خواهیم بود.


نهاوندیان با اشاره به اقدامات تخریبی سیاست "جرج بوش " رییس جمهوری سابق آمریکا در اقتصاد جهانی تاکید کرد: بحران اقتصادی همراه شد با شکست سیاست های جهانی که در عراق و افغانستان شاهد آن هستیم .
وی به مخالفت ها با سیاست های آمریکا در ابعاد داخلی و خارجی توسط تحلیل گران این کشور اشاره کرد و گفت: شرایط فعلی، صحنه اقتصاد سیاسی جهان را تغییر خواهد داد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران با ذکر این مقدمه به توان ایران و تاثیر بحران اقتصادی بر کشور پرداخت و افزود: ایران توان زیادی در اقتصاد واقعی دارد و از نظر معادن، موقعیت جغرافیایی و انسانی به منظور رسیدن به یک قدرت بزرگ شرایط ایده آلی را تجربه می کند.
نهاوندیان با اشاره به اینکه ایران یکی از نامزدهای بسیار جدی در تغییر جهت اقتصاد جهانی است ، اضافه کرد: ما باید توان بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنیم تا بتوانیم موقعیت ایران را در جهان تثبیت کنیم .


وی سپس به نقاط ضعف اقتصاد ایران پرداخت و گفت: در روند رشد کشور، دولت سالاری از ابتدای شکل گیری اقتصاد در سال 1304 وجود داشته و اولین شرکت دولتی در ایران با دخالت دولت وقت آغاز به کار کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: از زمانی که شرکت های دولتی تاسیس شدند دخالت دولت در اقتصاد نیز بیشتر شد و تمام واگذاری ها و امتیازها در اختیار دولتمردان قرار گرفت.


نهاوندیان گفت: ملی شدن صنعت نفت بر روند دخالت دولت در اقتصاد تاثیر بسیار زیادی گذاشت و دولت سالاری بود که می توانست سرمایه گذاری عظیم در بخش های مختلف انجام دهد و همین امر موجب وابستگی ایران به نفت شد.
وی اضافه کرد: بعد از انقلاب نیز اقتصاد جنگی را شاهد بودیم و دخالت دولت در اقتصاد تشدید شد و کارآمدی در کشور کاهش یافت .
رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بنگاه های ایرانی همیشه بهره وری کمتری داشته اند ، به همین دلیل در یک فرایند 20 ساله بحث داخلی این شده که این وضع باید تغییر کند.


نهاوندیان با اشاره به حدود اختیارات دولت در اقتصاد تاکید کرد: با دخالت دولت در اداره امور، اقتصاد به سامان نمی رسد.
وی اصل 44 را ناشی از یک اجماع کلی درباره اقتصاد در ایران دانست و گفت : یکی از مشکلات ناکارآمدی بخش خصوصی در رقابت نابرابر با دولت قرار دارد که در این اصل به آن توجه شده است .
رئیس اتاق بازرگانی افزود: کارخانجات و شرکت های دولتی از امتیازاتی برخوردارند و به خزانه دولت تکیه کرده اند ولی بخش خصوصی با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند.


نهاوندیان اضافه کرد: در قوانین مربوط به اصل 44 به این نکته توجه شده و در آن هرگونه امتیاز به بخش دولتی، برای بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده و تلاش می شود که این جنبه در آن کاملا ملحوظ شود.
وی همچنین به تغییر در شرایط فضای کسب و کار در اقتصاد رقابتی اشاره کرد و گفت : باید این شرایط را برای بخش های دولتی و خصوصی عادلانه کنیم .
تصویب قوانین اصل 44 را نقطه قوتی برای ایجاد فضای کسب و کار عادلانه و تبدیل توان بالقوه به بالفعل در اقتصادی ایران دانست .
رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به عدم شفافیت فضای کسب و کار اشاره کرده و گفت : حضور دولت در این بخش نیز عامل این عدم شفافیت است .
نهاوندیان ناتوانی دستیابی بخش خصوصی به اطلاعات را یکی دیگر از نقاط ضعف فضای کسب و کار در ایران عنوان کرد.


وی شرایط ایجاد شده برای اصلاح ساختاری در اقتصاد ایران را بسیار خوب توصیف کرد و خواهان کمک همه کارشناسان و تحلیل گران برای برنامه ریزی در این بخش شد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: اگر بخش خصوصی یک کشور موفق عمل کند ، می تواند جلوی بی برنامگی مقامات را بگیرد و کمک کند اقتصاد قانونمند شود و فضای کسب و کار اصلاح شود.


نهاوندیان گفت : باید شاخص های 10 گانه جهانی را در اقتصاد ایران لحاظ کنیم و از بروز نوسانات مختلف از جمله نوسانات تعرفه ای جلوگیری شود .
وی خواهان جلوگیری از سیاست زدگی بخش اقتصاد شد و افزود: در اقتصاد ایران باید عوامل تنش زا کم شود و ثبات به مرحله اجرا در بیاید.
مسابقه امروز اقتصاد جهانی را مسابقه افزایش بهره وری خواند و مزیت های موهبتی و استفاده از آنها را مهم عنوان کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت : باید تمام سرمایه های داخلی و خارج کشور را کنار هم جمع کرد و از تجربه آنان استفاده نمود.
نهاوندیان اضافه کرد: اتاق بازرگانی در دوره کاری جدید خود تصمیم دارد که این سرمایه ها را در کنار هم قرار دهد و از آنها بهره گیری نماید.


وی گفت: یکی از کمک هایی که تشکل های ایرانی در خارج کشور می توانند بکنند، انتقال تجربیات است و باید فکر و ارتباط خود را با داخل کشور برقرار کنند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین با اشاره به زیان بسیاری از ایرانیان خارج کشور از بحران اقتصادی افزود: اگر این گروه در داخل سرمایه گذاری کرده بودند در میان مدت، سود آوری بیشتری داشتند و کسانی که به درآمدهای حبابی مانند سرمایه گذاری در بورس ها و سهام دل بسته بودند، اکنون شاهد ضرر و زیان خود هستند.
نهاوندیان با اشاره به اینکه از 66 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده در اقتصاد جهانی، در کمتر از 11 ماه 30 هزار میلیارد دلار آن از بین رفته گفت: برخی سرمایه داران به فکر انتقال سرمایه خود به اقتصاد واقعی هستند.


وی افزود: اکنون طرح های بزرگی در ایران نیاز به اطلاع رسانی دارد که تشکل های خارج کشور می توانند کمک کنند این طرح ها به مرحله اجرا برسد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران حوزه های نفت و گاز را به عنوان مثال مطرح کرد و تاکید نمود که این بخش در پنج سال آینده به بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز دارد.


نهاوندیان گفت: اگر در کشورهای دارای منابع انرژی سرمایه گذاری مناسب نشود و ظرفیت آنها تامین نگردد، بحران آینده به طور حتم بحران انرژی خواهد بود، زیرا کشورهایی که از بحران اقتصادی خارج می شوند نیاز به انرژی دارند.
وی افزود: با این شرایط فرصت خوبی است تا ما سرمایه گذاری های خود را در بخش انرژی انجام دهیم .
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تغییر نگرش اقتصادی در ایران گفت: در دولت دهم وزرای پیشنهادی برای بخش های اقتصادی پیش از حضور در مجلس به اتاق بازرگانی مراجعه کرده و توجه خاصی به بخش خصوصی داشتند.


نهاوندیان همچنین به رابطه اقتصادی ایران و امارات اشاره کرد و گفت : نباید در شرایط کنونی ما یکدیگر را نادیده بگیریم زیرا این رفتاری اشتباه است و فرصت ها را از دست خواهیم داد.
وی افزود: باید در مناسبات، منطق اقتصادی را حاکم کنیم و به جای دلخوشی به رشدهای زود هنگام به برنامه های توسعه ای و استراتژیک با یکدیگر توجه داشته باشیم.


رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه امارات اولین شریک تجاری ایران است و می تواند این شراکت ماندگار باشد، گفت : نباید تنها به فکر داد و ستد و سودهای کوتاه مدت بود ، زیرا با سرعت و با یک تصمیم می توان این شراکت را به جای دیگر منتقل کرد، ولی اگر با ملاحظه منافع متقابل باشد ، دو کشور موفق خواهند بود.
نهاوندیان افزود: در توسعه اقتصادی آینده باید ایران و امارات یکدیگر را در نظر بگیرند و از نگاه حذفی بپرهیزند و سیاست "برد برد" را اعمال نمایند.
وی روز شنبه به منظور حضور در نشست شورای بازرگانی ایرانیان در امارات وارد دبی شده بود، و صبح امروز این کشور را ترک کرد .

منبع: خبرگزاری اقتصاد ایران (اکو نیوز)

► افتتاح حساب "ويژه" نيازمندان
برای دریافت وام صبر کنید ◄

مطالب مرتبط
بنر