بانک ها علیه بانک ها

دوشنبه ، 16 شهریور 1388 ، 09:25

 

با گذشت اندک زمانی از ورود بانک های دولتی به بورس تهران معاملات سهام این بانک ها تحت تاثیر شیب تند افزایش مطالبات معوقه و اقبال س‍‍پرده ګذاران به بانک های خصوصی با رکود مواجه شده و زمزمه های آغاز بحران نقدینگی در این بانک ها سهامداران آنها را به فروش سهام خود واداشته است.

سهامداران این بانک ها معتقدند:رقم مطالبات معوقه که در ابتدای سال از سوی مدیر عامل بانک مرکزی ۳۲ هزار میلیارد تومان و در تیر ماه ۳۸ هزار میلیارد تومان عنوان شده بود با افزایش شفافیت در صورت های مالی سه ماهه به رقم غیر رسمی ۵۴ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که به معنای بحران عمیق نقدینگی در نتیجه عدم توانایی این بانک ها برای وصول این مطالبات و کاهش شدید تحقق پیش بینی سود آنها و زیان هنگفت سهامداران خواهد بود.

در میان سهامداران بورس شایع شده است که به زودي اين بانك ها مجبور خواهند شد شعب خوب خود را بفروشند و با كاهش شعب و تعديل نيرو بحران خود را تاخير بيندازند.

با افزایش دامنه بحران در بانك هاي دولتي گزارش ها حاکی است در بازار پول نیزنقدينگي از بانك هاي دولتی به بانك هاي خصوصي سرازير مي شود و سود بانك هاي خصوصي با رشد رو به رو شده و آگاهان بازار از احتمال تعدیل مثبت در پیش بینی سود این بانک ها خبر می دهند.

کارشناسان بازار میگویند: افزايش سپرده هاي بانك هاي پارسيان و كارآفرين و اقتصاد نوین به رغم كاهش نرخ سود سپرده خود تاييدكننده اين مطلب است كه اعتماد مردم به بانك هاي خصوصي بيشتر شده است. این در حالی است که بسیاری از س‍پرده گذاران مي گويند تمام پول خود را از بانك هاي دولتي خارج كرده اند.

رکود در بازار پول البته به رغم اقبال سهامداران و سپرده گذاران به بانک های خصوصی تنها به بانک های دولتی محدود نمی شود و به نظر می رسد در ماه های آینده شواهد مبنی بر اختلال در سیستم بانکی در این بانک ها نیز پر رنگ تر خود را نشان دهد.

یکی از فعالان بورس تهران در این باره  می ګوید:«قضيه بانك ها را بايد از ديد ظروف مرتبط ديد. مطمئن باشيد اگر يکي از اين بانك ها چه خصوصي و چه دولتي زیان ده شود تمامی بانک ها اعم از خصوصی و دولتی با چالش رو به رو خواهند شد. بنابراين تا به حال بانك ها چالش های یکدیگر را پوشش داده اند اما طی ماه های آتی به نظر می رسد مسیر سختی برای حمایت از یکدیگر پیش رو داشته باشند.

منبع: سایت خبری پول نیوز

► انتقاد صندوق هاي قرض الحسنه ازرئيس بانك مركزي
ايران دارنده رتبه اول نرخ بيکاري در منطقه ◄

مطالب مرتبط
بنر