انتقاد آيت‌الله مكارم از وجود ربا در بانكداری كشور

يكشنبه ، 22 شهریور 1388 ، 10:34

 

يكي از مراجع عظام تقليد قم با انتقاد از وجود ربا در سيستم بانكداري گفت: در نظر گرفتن 26 درصد كارمزد معنايي ندارد و اين كار ربا است.‌

آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه برخي‌ها در مسائل شرعي به نوعي از كلاه ‌شرعي استفاده مي‌كنند، تصريح كرد: حيله و چاره گاهي مثبت و گاهي منفي است.

وي با اشاره به مسئله در نظر گرفتن كارمزد و سود هنگام اخذ تسهيلات از بانك‌ها گفت: كارمزد مگر چند درصد است، در نهايت مي‌توان چهار درصد كارمزد را درنظر گرفت، اما 26 درصد كه كارمزد نمي‌شود اين مسئله ربا است.

اين مرجع تقليد در ادامه اظهار داشت: اينها اگر بگويند ربا با مشكل مواجه مي‌شوند و بنابر اين اسم آن را كارمزد مي‌گذارند و اين يكي از حليه‌هاي شرعي است كه مي‌خواهند حق و باطل را مخلوط كرده و سر خود يا مردم كلاه بگذارد.

وي تصريح كرد: پيامبر گرامي اسلام فرموده بودند، زماني مي‌رسد كه مردم با حيله و شبهه حرام را حلال مي‌كنند و به اسم كادو خدمت قاضي، مسئول، كارمند و... رشوه را پرداخت مي‌كنند و رباخواري را بيع مي‌گذارند.

استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: در برخي از معاملات ما شاهد هستيم كه حقه بازي صورت گرفته و كلاه‌برداري مي‌كنند و اينگونه مسائل همه حرام است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شهادت اميرالمومنين علي(ع) گفت: اميرالمومنين علي (ع) شهادت را براي خودشان يك بشارت مي‌دانستند و وقتي ضربه آن نابكار بر فرق آن حضرت وارد شد فرمودند: فزت و رب‌الكعبه.

منبع: خبرگزاری فارس

► نحوه پرداخت يارانه سود تسهيلات بانكي تعيين شد
شاخص اعتبار بازار همچنان رو به کاهش است ◄

مطالب مرتبط
بنر