لایحه دولت و طرح مجلس برای تحول درنظام بانکی

پنجشنبه ، 2 مهر 1388 ، 15:12

 

معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حالی از آماده شدن طرح تحول نظام بانکی برای عملیاتی شدن و همچنین نهایی شدن طرح توانمندسازی بخش خصوصی خبر داد که برخی نمایندگان نیز طرحی با عنوان «برون رفت نظام بانکی از وضعیت فعلی» تدوین کرده اند.
محمدرضا خباز مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تایید خبر آماده شدن طرح تحول نظام بانکی گفت: سال گذشته دولت پیش بینی کرد که باید روی ۷ محور کار کند که این ۷ محور طرح تحول اقتصادی نام گرفت. مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت:  هدفمند کردن یارانه ها، ساماندهی وضعیت بیمه، گمرکات، بانک ها و افزایش ارزش پول ملی و ارتقاء بهره وری محورهای هفت گانه این طرح بودند.

وی توضیح داد که از همه زودتر طرح هدفمند کردن یارانه ها به مجلس ارائه شد. خباز در ادامه گفت: قبل از ماه مبارک رمضان در جلسه ای که مدیران عامل ۹ بانک حضور داشتند پیش نویس طرح تحول در نظام بانکی که نتیجه کار کارگروه های تخصصی بر روی مشکلات فعلی نظام بانکی، نظیر کمبود منابع، افزایش مطالبات معوق و... بود را به صورت نسخه هایی در اختیار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دادند.

خباز افزود: این پیش نویس باید در هیات دولت تصویب شود و پس از تصویب در هیئت دولت به شکل لایحه به مجلس ارائه می شود.مخبر کمیسیون اقتصادی گفت: از آن جایی که وضعیت فعلی بانک ها ناجور و نامناسب است و این وضعیت ناشی از اشتباهات گذشته تیم اقتصادی دولت است، کمیسیون اقتصادی مجلس نیز طرحی را با عنوان طرح برون رفت نظام بانکی از وضعیت فعلی به صورت دوفوریتی آماده کرده است که پس از تعطیلات مجلس در صحن علنی مطرح می شود.

وی همچنین گفت: چون دولت لایحه نیاورد، با استفاده از نظرات کارشناسان طرح برون رفت بانک ها از وضع موجود را ارائه می کنیم که یکی از فرازهای این طرح موضوع خرید دین و مطالبات معوق سیستم بانکی است.

مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بحث استفاده از حساب ذخیره ارزی برای افزایش سرمایه بانک ها نیز در طرح مجلس وجود دارد یا خیر؟ گفت: استفاده از حساب ذخیره ارزی آسان ترین کار است و هنری نیست که از حساب ذخیره ارزی برداریم و تبدیل به ریال کنیم و به بانک ها بدهیم، درست است که آسان ترین روش است اما بهترین روش نیست.

طرح توانمندسازی بخش خصوصی
حمید پورمحمدی، معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین از نهایی شدن طرح توانمندسازی بخش خصوصی با هماهنگی اتاق های بازرگانی و تعاون در وزارت خانه اقتصاد خبر داد و گفت: بر اساس این طرح موانع پیش روی بخش خصوصی مثل رانت و قوانین و مقررات زائد برداشته و باعث ایجاد شفافیت و تسهیل فعالیت بخش خصوصی در بورس و نهایتا کاهش ریسک سرمایه گذاری می شود.

منبع: روزنامه خراسان

► 25 ميليارد دلار؛ اختلاف آمار فروش نفت بين بانک مرکزي و وزارت نفت
نرخ تورم در شهریور ماه 20 درصد اعلام شد ◄

مطالب مرتبط
بنر