پول نداری نمیر لطفا!

يكشنبه ، 26 مهر 1388 ، 12:37

 

تورم و گرانی که این روزها صدای خیلی ها را به فریاد تبدیل کرده حالا به یک وجب خاک در بهشت زهرا (س) هم رسیده و بزرگترین قبرستان ایران دچار پدیده بالا نشینی و پایین نشینی شده است.

این روزها قبرها هم دچار اختلاف طبقاتی شده اند و درجه بندی شان بر اساس دارایی و نداری آدمها تغییر می کند و اینجا هم اسکناسهای سبز و تراولهای رنگی حرف اول و آخر را می زند.

براساس اطلاعات به دست آمده توسط خبرنگار ما هم اکنون در نقاط معروف و مرغوب و قطعات قدیمی بهشت زهرا (س)، قبرهای متعلق به 30 تا 35 سال پیش با قیمت‌هایی افزون بر 15 تا 20 میلیون تومان خریداری می‌شود. این در حالی است که در قطعات تازه ساخته شده قیمت یک قبر دو متری یک طبقه حدود 70 هزار تومان تنها برای خدمات آن است و خود قبر مجانی است.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تهران در این باره  گفت: قیمت قبر در بهشت زهرا (س) بسته به نوع قبر و قطعه آن متفاوت است به طوری که بهشت زهرا هم درست مثل خود تهران، خانه ها و محله های شمال شهری و جنوب شهری دارد.

اسد فاضل افزود: بهشت زهرا هم اکنون دو محله دارد که محله اول را قطعه های قدیم و محله دوم را قطعه های جدید تشکیل می دهند که البته قبرهای قدیمی گران ترند. چون هم دار و درخت در اطرافشان زیاد است و هم جای بهتری از نظر قطعه و دسترسی دارند.

به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران قیمت این قبرها هم توافقی است و گاهی تا 20 میلیون تومان هم فروخته می شوند اما در محله های جدید قطعه های دو طبقه با هزینه خدمات به 320 هزارتومان هم می رسد.

بنا به آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مسئولان بهشت زهرا (س) 65 درصد تهرانی ها از این قطعات جدید با این هزینه ها استفاده می کنند، 20 درصد متوفیان تهرانی در شهرستانهای محل زادگاهشان دفن می شوند و تنها هزینه خدمات و جابجایی آنها از سوی خانواده هایشان پرداخت می شود و 10 درصد متوفیان تهرانی را کودکان تشکیل می دهند که هزینه قبر آنها رایگان است.

اما خانواده پنج درصد دیگر متوفیان بنا بر تاکید مسئولان این گورستان ترجیح می‌دهند، هزینه‌ای چهل برابر این مبالغ را صرف کنند تا در قطعه ای خوش و آب هوا که امکان دسترسی آسانتر به آن وجود دارد برای متوفی خود قبر بخرند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در این باره گفت: خریداری این قبور در حالی در میان طبقات مرفه جامعه طرفدار دارد که به گفته مسئولان سازمان بهشت‌ زهرا‌ (س) تنها با فروش این قبور است که شهرداری می‌تواند به جبران هزینه‌های اضافی ساخت قبر بپردازد زیرا در قطعه های جدید هیچ هزینه ای به دست سازمان بهشت زهرا نمی رسد.

به گفته فاضل وقتی از مسئولان سازمان بهشت زهرا دلیل این همه تفاوت در قیمت قبور در قطعات مختلف را جویا می شویم، می گویند که بهشت زهرا هیچ ردیف بودجه ای ندارد بنابراین چاره ای هم ندارد جز این که بخشی از هزینه های موجود را از این راه تامین کند.

مسئولان سازمان بهشت زهرا در خصوص تملک قبرهای قدیمی به خانواده های آنان نیز این توضیح را می دهند که قبرهای یک طبقه با گذشت 30 سال باز هم به خانواده های آنان تعلق می گیرد و آنها در صورت درخواست برای استفاده مجدد باید1.5میلیون تومان پرداخت کنند و این مسئله در قبرهای دو طبقه به حدود چهار میلیون تومان می رسد.

حال تصمیم گیری با شماست که بخواهید در کدام قطعه از بهشت زهرا آرام بگیرید؟ محله های بالای شهر یا پایین شهر!

منبع: خبرگزاری مهر

► تحليل گلف نيوز از مشکلات اقتصادي ايران
نحوه اخذ کارمزد از تراکنشهای ناموفق بانکها ◄

مطالب مرتبط
بنر