فناوری/ برترين اشتباهات اينترنتي اعلام‌شدند

سه شنبه ، 28 مهر 1388 ، 15:38

 

پس از اعتراف پدر اينترنت درباره اضافي بودن مميزهاي به کار گرفته شده در آدرس http ليستي از برترين اشتباهاتي که تا کنون در زمينه اينترنت توسط شرکت ها و افراد مختلف رخ داده ارائه شده است.

با توجه به اعتراف «تيم برنرز لي» درباره اشتباهش در طراحي آدرس اينترنت و استفاده نادرست از دو نشان مميز در ابتداي آدرس، نشريه تايمز به گذشته نگاهي انداخته و برخي ديگر از اشتباهات مشابهي که در رابطه با اينترنت رخ داده است را از لابلاي تاريخچه اينترنت بيرون کشيده است.

مميزهاي بي مصرف: «تيم برنرز لي» دانشمند انگليسي علوم رايانه اي که با ابداع WWW در سال 1989 به شهرت جهاني دست يافت به طور کلي انساني موفق به نظر رسيده و کمتر در کارهايش ايرادي پيدا مي شود اما وي به تازگي اعتراف کرده است که تصميم وي براي استفاده از دو مميز آزار دهنده پس از http در آدرسهاي اينترنتي تصميمي اشتباه بوده و اگر فرصتي براي تغيير يکي از بخش هاي اين ابداع جهاني اش داشته باشد اين دو مميز غير لازم و اضافه را از آدرسهاي اينترنتي حذف خواهد کرد.

قسمت چهارم به جاي قسمت اول: شرکت اپل در حدود دو سال پيش قسمت اول يک سريال ويدئويي را براي فروش بر روي فروشگاه آي تيونز خود قرار داد اما در نهايت مشخص شد اين فايل در واقع قسمت چهارم از سريال است و به دليل بروز اشتباه در شماره توليد اپيزود و شماره پخش به اشتباه بر روي اينترنت قرار گرفته است. اين شرکت پس از 24 ساعت فايل را از روي فروشگاه اينترنتي خود برداشته و براي جبران دو دلار به کاربراني که به اشتباه اين فايل را از شبکه برداشته بودند پرداخت کرد.

گوگل اسپم مي شود: سيستم مبارزه با نامه هاي ناشناس يا اسپم شرکت گوگل بدون شک يکي از بهترينها است. با اين حال چند سال پيش اين سيستم به صورت تصادفي وبلاگ جستجوي گوگل را به عنوان اسپم شناسايي کرد و تيم به روز رساني اين وبلاگ به پيامهاي هشداري که اعلام مي کرد «در صورتي که اعلام نکنيد اسپم نيستيد اين وبلاگ حذف خواهد شد» توجهي نکردند. زماني که وبلاگ به صورت خودکار حذف شد کاربر ديگري با نام دامنه مشابه بر روي شبکه قرار گرفت. تيم به روز رساني اين وبلاگ در ابتدا گمان بردند قرباني هکرها شده اند اما سپس به اشتباه خود پي برده و نام دامنه را بازگردانده و تمامي اشتباه خود را بر روي وبلاگ گوگل شرح دادند.

هرگز از اسمت به عنوان رمز ورود استفاده نکن: انتخاب رمز ورودي محکم و غير قابل نفوذ از مشکلات بسياري از کاربران اينترنتي به حساب مي آيد. با اين حال مي توان گفت تقريبا تمامي کاربران در طول زندگي خود از رمزهاي ساده و قابل پيش بيني مانند «1234» استفاده کرده اند. دو سال پيش يکي از کارمندان دولتي ايالت نوادا با انتخاب رمز ورود نامناسب دچار مشکل بزرگي شد. به آدرس اينترنتي اين فرد نامه اي ارسال شده بود که آموزش قدم به قدم ارسال نامه هاي هفتگي فرماندار به خارج از محيط کار بود. اين نامه با نام کاربري "فرماندار" و با رمز ورود «kennyc» نام فرماندار سابق نوادا عنوان شده بود.

نتيجه جنگ با يو تيوب: شرکت قدرتمند رسانه اي Viacom براي سالها مجادلات فراواني بر سر تخلف از کپي رايت با سايت يو تيوب داشت که در نهايت اين مجادلات را در حالتي به پايان رساند که در ميان ديگر شرکتهاي رسانه اي به شرکتي متخلف از قوانين کپي رايت شهرت پيدا کرد. اين شرکت دريافت از فايلي استفاده کرده است که اجازه پخش نداشته و به همين دليل مورد خشم شرکتهاي ديگر قرار گرفت و در نهايت تلاشهايش براي محکوم کردن يو تيوب به نتيجه اي معکوس دست يافت.

انتشار تمامي جستجوهاي اينترنتي: در سال 2006 شرکت AOL به صورت داوطلبانه اطلاعات جستجوي 650 هزار نفر از کاربران خود طي دوره اي سه ماه که در حدود 20 ميليون جستجوي اينترنتي را تشکيل مي داد را منتشر کرد. همچنين نام کاربري AOL به نامهاي کاربري اتفاقي تغيير پيدا کرد تا افراد بتوانند نتايج جستجوهاي انجام گرفته توسط هر يک از کاربران را به همراه مشخصات شناسايي آنها بيابند. واضح است که جامعه آنلاين از اين حرکت AOL به شدت عصباني شد و اين شرکت نيز به سرعت و با ابراز تاسف تمامي اطلاعات منتشر شده را از شبکه برداشت.


تولد اولين ويروس: در تاريخ دوم نوامبر 1988 رابرت موريس فارق التحصيل علوم رايانه اي دانشگاه کرنل برنامه اي تجربي نوشت و آن را به اينترنت وارد کرد که در نهايت به اولين کرم يا ويروس اينترنتي تبديل شد. با وجود اينکه هدف اين دانشجو به هيچ وجه خرابکاري نبوده و تنها قصد داشته تا ميزان وسعت اينترنت را بسنجد، اين کرم به وظيفه خود عمل کرده و در حدود 600 هزار رايانه را غير قابل استفاده کرد. موريس به اتهام تقلب و تخلف در اينترنت به سه سال کارآموزي اجباري، 400 ساعت خدمات اجتماعي و پرداخت 10 هزار دلار خسارت شد، وي اکنون در موسسه ام آي تي مشغول به کار است.

جهان در تاريکي آنلاين: در اوايل سال جاري در حدود يک ميليون سايت اينترنتي سوئدي با دامين کشور سوئد (.se) در حين انجام سرويسهاي معمولي دامنه دچار اختلال شده و به مدت يک ساعت از کار افتادند. اين اختلال به دليل اشتباه در نوشتن قسمتي از به روزرساني دامنه رخ داد و در حدود ده ها ميليون سايت در سرتاسر جهان را از کار انداخت، در واقع اين اختلال کوچک مي توانست جهان را با بحراني بزرگ مواجه کند.

منبع: رجا نیوز

► كسري بودجه «14ميليارد دلاری» دولت
بانک مرکزی,عامل پايينی قيمت دلار ◄

مطالب مرتبط
بنر